Miasto

DKF: Czym się żywi kino grozy? | Religia: „Harry Angel”

Dyskusyjny Klub Filmowy w ramach Uniwersytetu Krytycznego.

Uniwersytet Krytyczny | DKF: Czym się żywi kino grozy? | Religia: Harry Angel (Angel Heart, 1987, Kanada/USA/Wielka Brytania, reż. Alan Parker)

Prowadzenie: Klaudia Rachubińska, Antoni Michnik

8 maja, czwartek, godz. 19.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

Pomimo przemian współczesnego świata, w zbiorowej świadomości temat „horroru religijnego” postrzegany jest przede wszystkim przez pryzmat chrześcijaństwa. Kiedy w wyszukiwarkę googla wrzuci się hasło „horror religijny” lub „religious horror”, w pierwszej kolejności wyskakują filmy pomyślane w kontekście tradycji chrześcijańskiej z „Dzieckiem Rosemary”, „Egzorcystą” oraz „Omenem” na czele. Niekiedy pojawia się świadomość, że w podobnych kategoriach można interpretować część popularnych horrorów z dalekiego wschodu („Ring”, „Dark Water” itd.), niemniej wciąż wydaje się, że aby film został wpisany do tego gatunku musi poruszać lęki związane z tradycję chrześcijańską.

Z czasów, gdy zaczytywałem się w krótkich notkach recenzentów filmowych Gazety Telewizyjnej GW, pamiętam sugestię, że Alan Parker pragnął w swojej karierze nakręcić możliwie najwięcej różnych filmów gatunkowych, stąd „Harry Angel” pomyślany był jako połączenie filmu noir oraz horroru voodoo. Oczywiście horror voodoo również stworzony został w kontekście tradycji chrześcijańskiej: oto groźne, pierwotne wierzenia stanowią wyzwanie dla Amerykanów (przeważnie mężczyzn) oraz szerzej, pretekst do zderzenia białej amerykańskiej kultury protestantyzmu z „egzotyczną” kulturą rdzennych mieszkańców Ameryk, bądź Afroamerykanów. Parker wykorzystuje fakt, że gatunek ten powstał równolegle do filmu noir i zadaje pytania całkiem współczesne – w jakiej mierze nowoczesna, biała, (post?)chrześcijańska kultura przegląda się w demonizowanych tradycjach „pierwotnych kultów” oraz „pierwotnych kultur”.

_________

Straszne historie, pełne zjaw, potworów i krwawych morałów, towarzyszyły ludzkości od zawsze, pod fantastycznym przebraniem skrywając rzeczywiste kulturowe lęki. Nie inaczej jest w wypadku współczesnego kina grozy – pomimo zmieniających się trendów, istotą horrorów pozostaje nie tylko żerowanie na indywidualnych fobiach i obawach widzów, ale też odzwierciedlanie niepokojów społecznych i uniwersalnych lęków. 

Klaudia Rachubińska – absolwentka Wydziału Psychologii UW, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej UW, członkini Grupy ETC; zajmuje się problematyką ciała w kulturze, strategiami wizualnego konstruowania tożsamości, psychoanalizą kultury, myślą feministyczną drugiej i trzeciej fali. Do jej zainteresowań należą także związki między muzyką a wizualnością, intermedialność w sztuce współczesnej, performance i sztuki performatywne oraz działania neoawangardowego ruchu Fluxus. 

Antoni Michnik – historyk kultury, absolwent Instytutu Historii Sztuki UW, student Kolegium MISH UW. Członek-założyciel Grupy ETC, współpracownik Stowarzyszenia im. Stanisława Brzozowskiego. Publikował między innymi w „Zeszytach Literackich”, „Kwartalniku Filmowym”, „Kontekstach”, „Glissandzie”. Zajmuje się przede wszystkim kręgiem kultury niemieckiej oraz związkami muzyki z wizualnością (muzyką popularną, awangardami, kinem).
 

________

Kolejne spotkania cyklu:

22.05 Instynkty: Kalevet (2010, Izrael, reż. Aharon Keshales, Navot Papushado)
  5.06 Media: Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernon (2006, USA, reż. Scott Glosserman)
12.06 Widz: Udręka (Angustia, 1987, Hiszpania, reż. Bigas Luna)
26.06 Związki: Odishon (1999, Japonia, Korea Południowa, reż. Takeshi Miike)

 
________

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2014-2016” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

 

  

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij