Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się
Strona główna/Bestsellery/Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej
okładka książki "Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej" Karol Trammer

Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej

Dodaj do ulubionych

Opis

Wielkie reformy, miliardy z Unii na zrównoważony rozwój, rekordy prędkości pociągów i liczby pasażerów, a tymczasem polskimi kolejami w III RP wciąż jeździ mniej ludzi niż w PRL-u, a najnowszy tabor ma problem z osiągnięciem czasu przejazdów sprzed wojny. Co się stało, że jest tak dobrze, skoro jest tak źle?

To nie tylko efekt propagandy kolejnych ministrów, dyrektorów i prezesów spółek kolejowych, ale również skutek celowej polityki polskich rządów, niezależnie od opcji politycznej. Polscy decydenci – wbrew światowym trendom i eksperckiej wiedzy – przyjęli sobie za cel likwidację „nierentownej” infrastruktury, odbierając całym miastom i miasteczkom ich „okno na świat”.

Czy zapaść polskiej kolei była niemożliwa do uniknięcia? Karol Trammer nie tylko opisuje kto i jak likwidował polską kolej, ale również wskazuje na polityczne mechanizmy, które sprawiły, że stała się możliwa ta piękna katastrofa polskiego kolejnictwa, a także całkiem naoczne katastrofy jak w Szczekocinach, na stacji Baby, czy w Korzybiu.

Fascynująca opowieść o tym, że kolej u nas jest jak w Europie, tylko odwrotnie. Tam obowiązuje hasło TIRY NA TORY, u nas (rozbierane na złom) TORY NA TIRY. Tam buduje się nowe linie dużych prędkości, u nas przez ostatnie 30 lat PKP nie zbudowały ani jednej nowej linii, za to zlikwidowano więcej kilometrów linii kolejowych niż wybudowano nowych dróg i autostrad. Na zachodzie kupuje się nowy tabor w setkach sztuk, a nasz narodowy przewoźnik przez trzy dekady kupił… 60 pociągów i zezłomował kilka tysięcy wagonów. Tam bije się rekordy prędkości, u nas po wydaniu miliardów na modernizację linii cieszymy się, jeśli czas przejazdu zbliży się do przedwojennego z ery parowozów. Kolej oddana została różnej maści „bankomatom” albo „kulejarzom”, dla których transport kolejowy to obciach i z pasażerów wystarczy Pani Dotacja, bo inni to kłopot. Ta książka to elementarz wiedzy o tym, jak nie należy robić kolei dla ludzi.

Piotr Rachwalski

były szef Kolei Dolnośląskich

Kończę czytać tę książkę w TLK Pobrzeże, spóźnił się 29 minut. Mam bilet bez gwarancji miejsca do siedzenia, ale siedzę – na podłodze. Mogłabym narzekać, że jedyną klimatyzacją są tu okna, że zapachy w toalecie paraliżują nos, ale po lekturze książki Karola Trammera mogę tylko dziękować przypadkowi, że pociągi jeszcze w ogóle po Polsce jeżdżą. Bo na pewno nie zawdzięczamy tego przemyślanym decyzjom.

Olga Gitkiewicz

Dziennikarka, reportażystka

W Leśnej pozostały czynne tory kolejowe, po których jeżdżą wyłącznie wagony z... bazaltem do budowy dróg. A wystarczy podjechać kilka kilometrów do najbliższej wiejskiej stacji pasażerskiej, by motorakiem dostać się do stolicy sąsiedniego kraju – Pragi. To łatwiejsze niż dojazd komunikacją publiczną do Wrocławia. Wiedza o tym dlaczego tak się stało, uczy pokory i myślenia – nie tylko o transporcie, ale przede wszystkim o długofalowych konsekwencjach nieprzemyślanych decyzji. Lektura obowiązkowa dla decydentów każdego szczebla.

Szymon Surmacz

Burmistrz Gminy Leśna

ObserwujObserwujesz Karol Trammer

Twórca i redaktor naczelny pisma „Z biegiem szyn”. Absolwent Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego. Jego teksty i komentarze na temat transportu publicznego ukazywały się na łamach m.in. „Techniki Transportu Szynowego”, „Świata Kolei”, „Nowego Obywatela”, „Gazety Wyborczej”, „Dziennika Gazety Prawnej”, „Tygodnika Powszechnego”, „Tygodnika Przegląd”, „Wspólnoty” oraz biuletynu Biura Analiz Sejmowych „Infos”.

Autor_ka:

Karol Trammer

Tytuł:

Ostre cięcie. Jak niszczono polską kolej

Liczba stron:

288

Rok wydania:

2019

Typ oprawy:

miękka ze skrzydełkami

Wymiary:

205x132 mm

Projekt okładki:

Marcin Hernas | tessera

ISBN miękka oprawa:

978-83-66232-33-4

ISBN wydanie e-book:

978-83-66232-59-4

Dostawa książek

InPost Paczkomaty

InPost Paczkomaty

Poczta Polska

Poczta Polska

DHL Kurier

DHL Kurier

Pocztex odbiór 
w punkcie

Pocztex odbiór 
w punkcie

Orlen paczka

Orlen paczka

Formy płatności

Karta płatnicza

Karta płatnicza

PayU

PayU

BLIK

BLIK

Może spodoba się również…