#teatr

Nowe:

Skończmy z erą demiurgów (i demiurżek)

Potrzebujemy reprezentacji różnorodności w instytucjach kultury, ale złośliwi powiedzą, że mieliśmy w teatrach feministki i osoby LGBTQ+, a jednak i tam nie udało się wprowadzić równości i zapobiec przemocy. W czym tkwi problem?
Agnieszka Szpila. Fot. Jakub Szafrański

Szpila: PTSD, czyli post-traumatic Strzępka disorder

Byłam świadkinią wydarzeń, o których jestem gotowa opowiedzieć dopiero wtedy, kiedy zdecyduje się mówić zespół aktorski. To jest ich przewrót. Ich trauma.

Monika Strzępka. Fot. Teatr Dramatyczny

Карта Варшавяка: Гуртом і директора театру легше бити? [подкаст]

У Карті Варшавяка ми розмовляємо про наш досвід життя в столиці та суб’єктивно рекомендуємо актуальні культурні заходи та місця, які варто відвідати.

Fot. Karolina Cieślik-Jakubiak

Kto się boi debaty o Thomasie Bernhardzie?

Rozmowa z Krzysztofem Cieślikiem – tłumaczem, krytykiem literackim, redaktorem naczelnym wydawnictwa ArtRage.

Musical 1989 Gdańskiego teatry Szekspirowskiego oraz Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Fot. Dawid Linkowski/GTS

Inteligencko-komunistyczny spisek czy robotniczy strajk? Sukces czy klęska? [o musicalu „1989”]

To, co uznać można za wielki sukces „1989”, to kobieca opowieść o „Solidarności”.

Newsletter

Najważniejsze wiadomości o tym, co robimy. W Twojej skrzynce email.

Kadr z filmu „Białoruski proces" reż. Maxim Bujnicki

Białoruś żyje! Sztuka białoruskiej wspólnoty w Polsce

Nie odmienia się tu przez przypadki wielkich słów, jak demokracja czy wolność. Na pierwszy plan wysuwają się troska i pomoc. O czym opowiadają Białorusinki i Białorusini w Polsce – w teatrze, słuchowisku czy performansie?

Ilustracja: Bartek "Arobal" Kociemba

Paweł Soszyński – „nasz tęczowy książę” [rozmowa z Witoldem Mrozkiem i Joanną Ostrowską]

O Pawle Soszyńskim, zmarłym w 2021 roku krytyku teatralnym, pisarzu i dramaturgu, i jego twórczości zebranej w książce „Teo. Dramaty”, rozmawiają Agata Diduszko-Zyglewska, Witold Mrozek i Joanna Ostrowska.

Fragment okładki książki „Teo. Dramaty".

Polacy to gatunek łososia. Pawła Soszyńskiego teatr wesołej melancholii

Po niespodziewanej śmierci Pawła Soszyńskiego 18 września 2021 roku jego bliscy przyjaciele zdecydowali się spróbować złożyć w całość odnalezione teksty dramatyczne. W ten sposób powstała książka „Teo. Dramaty”.

Zdjęcie ze spektaklu „1989". Fot. Bartek Barczyk

West(End)splaining, czyli Otello objaśnia nam świat

Jeśli podział na centrum i peryferie zniknie, a Amerykanki i Iranki usłyszą swoje postulaty w wersach Wielkiej Improwizacji, „Gazeta Wyborcza” może przestać potrzebować stałego korespondenta w Londynie.

Plakat spektaklu „Wyspa Jadłonomia". Projekt: Kuki Iwański

Wegańska propaganda dotarła do teatru. Tak indoktrynuje się mięsożerne dzieci

Żyjemy w rzeczywistości, w której obły dyskurs polityczny spycha postulat ochrony praw człowieka czy zwierząt we wstydliwe miejsca – mówi nam Maciej Podstawny, reżyser spektaklu „Wyspa Jadłonomia”.

Zdjęcia ze spektaklu „Mój rok relaksu i odpoczynku". Fot. Monika Stolarska/Teatr Dramatyczny

Terapia dla wszystkich [„Mój rok relaksu i odpoczynku” w warszawskim Dramatycznym]

Możemy wreszcie poznać nie wydumane zarzuty i przewidywania wojewody mazowieckiego, ale konkretne efekty dyrekcji Moniki Strzępki w warszawskim Teatrze Dramatycznym.

Monika Strzępka podczas "Sabatu dobrego początku". Fot: Karolina Jóźwiak

Monika Strzępka: Ja już nie chcę czuć po cichu

Mam ten Kościół katolicki cały czas w lędźwiach. Tam, gdzie powinnam mieć uwolnioną seksualność, mam wstyd i grzech. Pozbywam się tego, ale to jest trauma, a zatem ciężka robota – mówi Monika Strzępka, którą pisowski wojewoda właśnie pozbawił stanowiska dyrektorki warszawskiego Teatru Dramatycznego.

Maciej Nowak. Fot. Vogue Polska/youtube.com

Oblicza teatru z Kosowa: Handke, queer i pljeskavica

Prisztina to miasto ledwie 200-tysięczne, jednak aż kipiące od energii, której tak brakuje aglomeracjom naszej części Europy, paraliżowanym przez zarazę reprywatyzacji i deweloperki. W tym roku już po raz piąty odbył się tu narodowy teatralny showcase.

Fot. Jakub Szafrański

Dziczenie. Eksplikacja nieprawdopodobnego, lecz możliwego spektaklu teatralnego

Świat płonie, a ja reżyseruję spektakle. Umiem ułożyć widowisko na scenie, ale nie jestem w stanie tym zareagować na największy kryzys, jaki nam się dziś jawi.

Czytanie sceniczne spektaklu Bzik tropikalny w TR Warszawa Fot. trwarszawa/YouTube.com

Nie chodzi o ojcobójstwo

Rozmawiamy z członkami Zespołu Edukacji TR Warszawa: Michałem Domańskim i Anną Rochowską, koordynatorką zespołu, pracowniczką z 26-letnim stażem, której odejście stało się bezpośrednią przyczyną medialnego protestu aktorów.

Dyrektorka TR Warszawa Natalia Dzieduszycka Fot. Alicja Szulc

Dzieduszycka: Mam zrezygnować? Uciec? Nie jestem tchórzem

Jeśli dostanę niezbite dowody na mobbing czy przemoc – momentalnie pożegnam się z kimś, kto dopuszczał się przekroczeń swoich uprawnień wobec innych pracowników. Rozmawiamy z dyrektorką TR, Natalią Dzieduszycką.

Segregowanie darów w teatrze Fot. Olia Klimuk

W lwowskim teatrze: pomagamy i czekamy na zwycięstwo

Żeby w tych trudnych czasach uwierzyć, że czeka nas przyszłość, że to wszystko można przeżyć, najpierw trzeba uporać się ze swoją przeszłością.

Śmierć Jana Pawła II spektakl

„Śmierć Jana Pawła II”: Niezręczność umierania

Przedstawienie „Śmierć Jana Pawła II” w reżyserii Jakuba Skrzywanka budziło zainteresowanie, zanim jeszcze spektakl powstał.

Spektakl "A miłości bym nie miał" Fot. Tobiasz Papuczys

„A miłości bym nie miał” − incele jako tragikomiczne zombies w krwawym bad tripie Elliota Rodgera

Po samobójczej śmierci Elliot trafia do swoistej pętli, w której rozgrywa się jego schizofreniczny koszmar, utkany z lęków i obsesji.

Fot. Mihai Surdu/Unsplash

Dziadocen i piwnice patriarchatu

Freud zajrzał do piwnicy patriarchalnej kultury i odwrócił się. To, co zobaczył, było przecież całkowicie niewiarygodne. Pisze Agata Adamiecka-Sitek.

ból przemoc

Przemoc nie jest metodą pracy w teatrze

W odpowiedzi na falę protestów wobec przemocowych sposobów pracy w teatrze niektórzy komentatorzy zastanawiają się, czy bez przemocy reżyseria w ogóle będzie jeszcze możliwa.

ludzki głos

„Ludzki głos” Pedro Almodóvara: ćwiczenia z konwersacji

Czy za kolejnym powrotem hiszpańskiego reżysera do „Głosu ludzkiego” Jeana Cocteau kryje się coś więcej niż domykanie dawnych wątków i po prostu chęć pracy z Tildą Swinton na tekście, z którym Almodóvar czuje się pewnie?

teatr metoo

Ziarenko do ziarenka, czyli callouty w polskim teatrze

Przemoc w teatrze zaczyna być nazywana przemocą, a głosy, że taka jest po prostu specyfika aktorskiego zawodu, zaczynają cichnąć. To wielki postęp.

Michał Zadara. Fot. archiwum prywatne

Teatr – nie otchłań

W teatrze szara strefa pomiędzy pracą a ewidentnym nadużyciem jest szeroka i nieostra. Ale to nie znaczy, że nie ma różnic między skuteczną pracą a przemocą seksualną czy psychiczną.

Hanan Benammar

Realia prześcignęły fikcję – między teatrem zaangażowanym a skandynawskim kryminałem

O sztuce teatralnej, która wywołała polityczne trzęsienie ziemi. I o dziennikarstwie kulturalnym na miarę skandynawskiego kryminału.

Cholernie mocna miłość recenzja

Beż i błękit [„Cholernie mocna miłość” w Toruniu]

– Czy to będzie o pedałach? – siedzący za mną widz dopytuje małżonkę przed rozpoczęciem przedstawienia. Katarzyna Niedurny pisze o spektaklu „Cholernie mocna miłość” w reżyserii Aleksandry Jakubczak.

Joanna Wichowska rozmowa

Wichowska: Gardzienice nie są wcale wyjątkowe, jeśli chodzi o nadużycia

Wiedza o tym, że w Gardzienicach jest szef dyktator i dochodzi tam do przemocy, była tajemnicą poliszynela. I nikt z tą wiedzą nic nie zrobił.

Fot. Купалаўскі тэатр/Youtube.com

Z teatru został tylko budynek

58 pracowników Narodowego Teatru Akademickiego im. Janki Kupały w Mińsku zostało zwolnionych. Sytuację skomentował sam Aleksander Łukaszenka słowami: „Chcieliście wolności? No to ją macie”.

Fot. JAZZy shots/Teatr Studio

Elity patrzą na elity

Kiedy przy wejściu aktorzy witają nas, sprawdzając paszporty i przypominając, że jesteśmy w państwie faszystowskim, to wiadomo, że nie mają na myśli lat 20. we Włoszech.

Fot. dreamadoptionsociety.com

Epidemia w wirtualnej rzeczywistości

Wirtualne ciało nie jest złudzeniem czy zastępstwem realnego, tylko czymś nowym. To autonomiczna forma realności.

urbacki

Tak po prostu: Rafał Urbacki

Wspólnie z Komuną Warszawa i portalem taniecPOLSKA.pl zapraszamy na obchody pierwszej rocznicy śmierci Rafała Urbackiego, performera, reżysera teatralnego i choreografa.

Fot. Nowyteatr.org, Elijah Ekdahl/Unsplash. Edycja KP.

Teatr w czasie epidemii: między nadprodukcją, troską a wynagrodzeniem

Czy teatr w sieci to coś, co pomaga przetrwać trudny czas i skończy się, kiedy tylko będzie można wrócić na scenę? I w jakich kategoriach go oceniać?

Giullieta Masina i Federico Fellini. Fot. Wim van Rossem CC0

Kobieta z walizką, w której trzyma całe swoje życie

Kiedyś recenzentka napisała o tym spektaklu, że „Bogdańska nienawidzi Felliniego”. Ale ja chciałam po prostu zatrzymać Giuliettę w kadrze. Złożyć jej hołd.

Attar2

Jesteśmy świadkami systematycznego wymazywania historii Syrii, sprzecznej z interesem zwycięzców

„Damaszek 2045” ukazuje bardzo nowoczesne, spokojne, kwitnące miasto. Jednocześnie przeczuwamy pewne pęknięcie w tym obrazie. Rozmowa z Mohammadem Al Attarem.

Spektakl teatru Laboratorium Madaleny. Fot. Jakub Szafrański

Niedosłyszane głosy kobiet w teatrze

Kobiety pracujące w teatrze często padają ofiarami przemocy, najczęściej ze strony mężczyzn na wyższych pozycjach.

Malina Malikowska recenzja

Świątynia Różowego Jednorożca

Pytanie może i naiwne, ale warto je postawić – czy świat nie byłby piękniejszy, gdyby ludzie częściej medytowali, a ci, którzy cipki nie mają, pomyśleli czasem, jak to jest ją mieć?

Dług Jan Klata recenzja

Aktor się obnaża. Ekonomicznie

W „Długu” Klata porzuca swoje dotychczasowe obsesje – przede wszystkim rezygnuje z narracji o Polsce, Polakach, Polkach i polskości. Z jakim skutkiem?

Capri Lupa recenzja

To NIE JEST genialny spektakl [o „Capri – wyspie uciekinierów” Krystiana Lupy]

Ale była to porażka z gatunku pięknych. Jolanta Nabiałek o najnowszym spektaklu Krystiana Lupy w warszawskim Teatrze Powszechnym.

fot. ze spektaklu "dzieci księży" w Teatrze dramatycznym, Krzysztof Bieliński

Dotknęła mnie ta książka. Wkurzyłam się

Chcieliśmy, żeby nikt podczas tego spektaklu nie miał ochoty krzyczeć „tak, to prawda!” czy „nie, to nieprawda!”.

kino-moralnego-niepokoju

Nieznośna nudność bytu

Jolanta Nabiałek o spektaklu „Kino moralnego niepokoju” Michała Borczucha.

bielicka-celinska-jako-rodziewiczowna

Czy Rodziewiczówna może być seksi?

Czy ostatnim pokoleniem, które czytało Marię Rodziewczównę, były nasze babki? I dla kogo ta twórczość może być ważna? Krzysztof Tomasik ogląda „Między ustami a brzegiem pucharu” w Teatrze Zagłębia.

Nic_0729sc

Tło białego tła [„Nic” Garbaczewskiego]

Zazwyczaj bawi mnie zadawane z oburzeniem pytanie: „czy to jeszcze jest teatr?”. Tym razem życzyłbym sobie, żeby przed premierą zadał je sobie sam reżyser.

3_0

Uważam, że Kościół jest w Polsce potrzebny [rozmowa z Arturem Pałygą]

Jeśli Kościół traci wiarygodność, to cała instytucja ponosi klęskę. To jest jej koniec. Rozmowa z Arturem Pałygą.

mein-kampf-spektakl

Sam na sam z naszym wewnętrznym Hitlerem

Twórcy spektaklu w Teatrze Powszechnym czytają „Mein Kampf” nie jako wykwit szaleństwa stojący poza Rozumem i dającą się przez niego pojąć historią, ale jako lustro swoich i naszych czasów.

JAK_BYC_KOCHANA-Gabriela-Muskała,-Michalina-Łabacz-Fot.-Magda-Hueckel

Trzynaście lat opętania, czyli „Jak być kochaną” w Teatrze Narodowym

To nie jest spektakl o polskich bohaterach i wojnie, ale o psychologii pamięci i konsekwencjach kobiecej traumy. Nareszcie!

zofia-czerwinska-fot-agata-kubis

Zofia Czerwińska: Od Villas dostałam z liścia

13 marca zmarła Zofia Czerwińska, aktorka filmowa, serialowa i teatralna, sojuszniczka osób LGBT. „Starość mnie dotyczy, ale idzie za mną, a ja się bardzo rzadko oglądam za siebie” – mówiła w wywiadzie udzielonym „Replice”.

spektakl-teatralny-czlowiek

Cicho bądź, gdy trzeba. Cenzura w teatrze i umowy na gębę

Próba odwołania spektaklu w Rzeszowie ma także silny wątek pracowniczy, nierozdzielnie związany z wolnością twórczą. Bo to narzędzia ekonomiczne i system zawierania umów są najczęstszymi instrumentami cenzury.

Nietota_885

Hakujemy korporacyjne technologie, żeby tworzyć performans

Nie da się oderwać maszyn od zagadnienia ekologii. One korzystają z energii, którą jako ludzie czerpiemy z naszej planety w sposób totalnie zachłanny.

O_meznym_pietrku_i-sierotce_Marysi

I wieszczka, i lesbijka

Marię Konopnicką możemy wciąż trzymać na cokole, ale możemy też pozwolić jej z niego zejść. Czego chciała ona sama nigdy nie miało wielkiego znaczenia, ani dla jej rodziny, ani narodowców śpiewających „Rotę”.

ferd4

Słuchowisko „F*” – na podstawie „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza

„Moja podróż do Rosjię to nowatorskie słuchowisko zrealizowane przez trzy znakomite reżysersko-muzyczne duety na podstawie zbioru reportaży Antoniego Słonimskiego.

Małgorzata-Wojciechowska

To nie „oni” są niedobrzy, to „my” tak bardzo nienawidzimy

Musimy być bardzo uważni na moment, kiedy kończy się dyskusja, a powstaje chęć „dojechania” przeciwnika – mówi Małgorzata Wojciechowska, współtwórczyni spektaklu „Trololo – przesłania najjaśniejsze”.

wyjezdzamy-warlikowski

Queerowy wilk syty, mieszczańska owca cała

Porządny teatr obyczajowy to nie lada rzecz, ale od nazwiska „Warlikowski” oczekiwałabym czegoś więcej. No to dostałam, choć tak jakby nie do końca.

„Nasza przemoc, wasza przemoc”, reż. Oliver Frljić. Fot. festiwal Divadelni Svet

Gwałt na teatrze czy gwałt na widzach? Oliver Frljić w Czechach

Pogłoski o tym, że w sztuce teatralnej „Nasza przemoc, wasza przemoc” Jezus gwałci muzułmankę, rozemocjonowała w Brnie ultraprawicę.

murzyni-we-florencji

Jak konkurować z mszą

Całkiem to zabawna perspektywa, przyglądanie się rodzinie oczami płodów. Jolanta Nabiałek o spektaklach obejrzanych na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych.

wesele-jan-klata

Wszystkie perły i wydmuszki Polski

Warto co roku dożyć Warszawskich Spotkań Teatralnych, żeby spijać śmietankę z całokształtu polskiej twórczości teatralnej ostatnich sezonów. Nie żartuję.

krol

Niepokorni w mieszczańskiej świątyni

Mieszane mam uczucia w stosunku do najnowszej premiery skądinąd uwielbianego przeze mnie duetu Strzępka-Demirski. Robić Twardocha? Robić Twardocha w Teatrze Polskim? Ale o co chodzi?

zlodzieje-rowerow

Są rzeczy ważniejsze niż teatr

Mnóstwo nam on daje, jest świetnym narzędziem do bardzo wielu rzeczy, ale – właśnie – to jest tylko narzędzie – mówi Alicja Borkowska ze Strefy WolnoSłowej.

michal-zadara

A mogłam zapytać Dänikena…

… bo teatr nie wie, skąd przybyła i dokąd zmierza nasza cywilizacja.

Fryderyk-Wielki

Historycznie

Wydawało mi się, że historia przedwojennego teatru niewiele mnie obchodzi, jednak w opowieść Krystyny Duniec okazała się fascynująca, blisko związana z życiem. Za to najnowszy spektakl Klaty okazał się mieszczański i dość tradycyjny.

kartoteka-rozrzucona

Z energią! Z wizją! Z brawurą!

Spektaklom Strefy WolnoSłowej, Anny Karasińskiej i Radosława Rychcika tych elementów nieco brakuje.

neron-wiktor-rubin

Neron i inne biesy

Głoszę chwałę, choć chwalę raczej mało. Jolanta Nabiałek o „Biesach”, „Sprawiedliwości” i „Neronie”.

sprawiedliwosc-zadara-plakat

Uwaga! Posłanka PO odpowiedzialna za zbrodnie przeciwko ludzkości!

Efekciarski spektakl Michała Zadary tak naprawdę pytania o sens poszukiwania winnych po pół wieku nie stawia, chociaż czasem to udaje.

uczta-nowy-teatr

Reżyserskie starcia z Platonem i Bernhardem

By robić spektakle na podstawie dzieł Platona czy Bernharda, trzeba mieć odwagę. Sama odwaga to jednak za mało.

Oriana Fallaci. Chwila, w której umarłam

Trochę patosu, trochę sprośności i zwrot ku zewnętrzu

Przepis na zły spektakl nie jest skomplikowany. Istnieje nawet kilka takich przepisów. Twórcy chętnie z nich korzystają.

dobra-terrorystka-olsten

Żądam patosu!

Nie tylko pięknym chłopcom prawicy należą się prawdziwie wzniosłe przeżycia.

cd-okladka-slonimski

Słonimski. Moja podróż do Rosji [słuchowisko]

„Moja podróż do Rosjię to nowatorskie słuchowisko zrealizowane przez trzy znakomite reżysersko-muzyczne duety na podstawie zbioru reportaży Antoniego Słonimskiego.

proces-proba

Lupę boli sumienie i ja to rozumiem

Krystian Lupa. Franz Kafka. „Proces”. Polska Anno Domini 2017. Pętla skrajnych narracji zaciskająca się wokół szyi jednostki.

mefisto-agnieszka-blonska

Teatr, który ma się w co wtrącać

Prawo i Sprawiedliwość wspiera odważne wizje artystyczne. Serio!

poniedzialek-czarnik

Kaczyński w Poznaniu

Najbardziej podniecająca jest prawica! Obleśny biskup to jest temat, działacz broniący lokatorów to nuda. Kinga Dunin ogląda „K.” Strzępki/Demirskiego i czyta „Poznań” Kąckiego.

komuna-warszawa

Szklany sufit dla sztuki spoza instytucji

Nie jesteśmy hobbystami, tylko artystami i producentami od lat tworzącymi niepubliczną instytucję kultury. Rozmowa z Grzegorzem Laszukiem i Aliną Gałązką z Komuny// Warszawa.

anita-sokolowska-workplace

Nie można dłużej dyskutować o kulturze z apolitycznych pozycji [rozmowa z Pawłem Wodzińskim i Bartoszem Frąckowiakiem]

Teraz jest właśnie czas zabierania głosu z pozycji politycznych, artykułowania światopoglądów, a nie ucieczki w nieokreśloność i bezpieczną neutralność. Rozmowa z Pawłem Wodzińskim i Bartoszem Frąckowiakiem.

moja-walka

Robić porno trzeba umieć

Michał Borczuch umie. Jolanta Nabiałek o teatralnej adaptacji monumentalnej „Mojej walki” Karla Ove Knausgårda w TR Warszawa.

Bartosz-Bielenia-Kopciuszek

21 gorących nazwisk polskiego teatru (albo coś koło tego)

Nie wiem, jak wytrzymałbym lipiec i sierpień bez myśli o tych spektaklach (i „Gry o tron”). Teatralne podpowiedzi i zapowiedzi Krzysztofa Jurusia.

cezary-idzie-na-wojnę

Może chcemy po prostu łatwo dostępnej wolnej miłości i marihuany?

Trzy spektakle, trzej reżyserzy o raczej niemainstreamowych nazwiskach i trzy zupełnie różne wybory artystyczne. Dlaczego dwa z nich są fajne, a jeden nie?

klatwa-spektakl

Dialog pałką ministerialną

Okazało się, że najwyższą formą dialogu uznawaną przez władzę jest cenzura i ekonomiczny szantaż.

wesele-klata

W Krakowie już jebło

Stary Teatr w Krakowie ma być teraz głównie stary, a najmniej ma być teatrem.

Michel-Houellebecq

W poszukiwaniu PiS-owskiego Houellebecqa

Skoro Marek Mikos odpalił już w Krakowie rozklekotany wehikuł czasu, my też przestawmy wajchę w naszym chronomobilu.

Upadanie-teatr-powszechny

Trzeba pomóc Michałowi!

Niestety, nie da się tego zrobić, przekazując datki na wskazaną fundację. Ja nie wiem, jak pomóc. Może wy?

Workplace

Halo, tu mówi wolny rynek [„dobra zmiana” w Teatrze Polskim w Bydgoszczy]

Nadzieja często jest matką rozczarowania, ale jest też matką zmiany.

narkotyki-fot-kasia-chmura

Matkę ćpać

W Teatrze Trzyrzecze rozprawiają o macierzyństwie, za to w Teatrze Studio można pić piwo.

Klatwa_fajer

Postpolityczny spektakl pod Teatrem Powszechnym

Fotoreporterzy Paweł Pieniążek i Jakub Szafrański o tym, co działo się pod Teatrem Powszechnym.

chlopi-garbaczewski

Druga płeć teatru

Co na ulicy, to i w teatrze. Po kobiecie-Konradzie w „Wyzwoleniu” i wściekłych, kobiecych monologach w „Klątwie”, nastał powrót do Jagny z „Chłopów” oraz „Dziewczynki”.

K.-albo-wspomnienie-z-miasta

„Dobra zmiana” i samorządowcy z PO wspólnie niszczą progresywny teatr [rozmowa z Weroniką Szczawińską]

Spodziewam się marszu PiS przez teatralne instytucje – mówi reżyserka Weronika Szczawińska w rozmowie z Jakubem Majmurkiem.

Fantazja-Karasinska

Jeść tiramisu na diabelskim młynie

Nie jest bluźnierstwem domaganie się od teatru, żeby był przede wszystkim dobrą zabawą. Karasińska i Ziemilski bawią, ale nie jest to tylko czcza zabawa.

klatwa-spektakl

Bez fellatio nie byłoby szansy na rozmowę?

Dlaczego Frljić ściął krzyż?

fot. Magda Hueckel, materiały promocyjne

Ministerstwo po stronie przemocy

Czy jeśli protestujący przeciw „Klątwie” ONR-owscy bojówkarze zrobią komuś krzywdę, ministerstwo ciągle winić będzie Frjlicia i prezydent Warszawy?

Beata Szydło, Piotr Gliński

Minister Gliński po prostu nie lubi Frljića

I dlatego, choć ministerstwo ma trzyletnią umowę z festiwalem Malta, Gliński zapowiada, że jej w tym roku nie podpisze, jeżeli to Oliver Frljić będzie kuratorem wydarzenia.

Wyzwolenie-Garbaczewski

Wyspiański w San Escobar

Garbaczewski wzbudza kontrowersje. Słobodzianek i Spišák – nie.

south-park-all-new-coon-and-friends

Cthulhu nadchodzi!

Czy horror jako gatunek stanowi odpowiedź na pytanie o przyszłość? Lovecraft i Borczuch odpowiadają, że tak.

Jakub Kamieński

Kiedy piekło wojny zmienia się w „wojenkę”

Rozmowa z Jakubem Kamieńskim o spektaklu „Wbrew swojej woli”.

Berlin-Alexanderplatz2

Korczakowska: Obecna władza panicznie boi się wolności

Rozmowa z Natalią Korczakowską, dyrektorką artystyczną Teatru Studio.

Berlin-Alexanderplatz

Wspólnota bezradnych

Nowe spektakle Korczakowskiej i Jarzyny. Świat jest zły, ale czy wiemy, co z tym zrobić?

frljc-juncker

Reżyser „Klątwy” pisze do szefa Komisji Europejskiej

Instytucje i politycy w Polsce nie są w stanie obronić podstawowych praw człowieka i wolności słowa.

Pokot

Zemsta jest rozkoszą ofiar

„Klątwa” ukradła show „Pokotowi”.

klatwa-spektakl

Destroix o „Klątwie” Frljicia: Nie „koszmar”, tylko mokry sen dobrej zmiany

O nic tu nie chodzi: inba dla samej inby i walenie na ślepo w każdą stronę.

klatwa

Lepiej dyskutować w teatrze niż na ulicy [KOMENTARZE]

Obrazy uczuć religijnych nie było. W przeciwieństwie do dobrego spektaklu o problemach z Kościołem katolickim.

havel_dramaty_exp-8

O ludziach, którzy nie potrafili żyć w prawdzie

Kobiety wiele wybaczają mężczyznom — zdrady, romanse, brak uwagi, brak miłości, impotencję. Odchodzą dopiero, gdy zobaczą fałsz, kłamstwo.

fot. Magda Hueckel, materiały promocyjne

Czy wypada robić laskę papieżowi?

Może to po prostu jak z jazdą na nartach? Nie wypada robić tego źle.

Roman Giertych

Giertych zamordować Kaczyńskiego nie pozwoli

Warto oglądać sztuki w teatrze. Nie warto oglądać Giertycha.

prawicowa-prasa-klatwa

Policja? Proszę przyjechać do teatru!

O co chodzi oburzonym na „Klątwę”?

Klątwa

Teatr, który nie strąca

Krzysztof Juruś ma jakieś dziwne szczęście do prawackich rozrób w teatrze.

klatwa-spektakl

Zły dotyk władzy. Debata po spektaklu „Klątwa”

Dyskusja skupi się na tematach władzy Kościoła, sposobach radzenia sobie z pedofilią i ksenofobią oraz reakcji sztuki krytycznej na te zjawiska.

jakub-majmurek

Majmurek: „Klątwa” odpowiada na Polskę klaustrofobiczną i duszącą

Jakub Majmurek w rozmowie z „SE” o spektaklu „Klątwa” w Teatrze Powszechnym.

Fot. Katarzyna Laskowiecka, Teatr Powszechny

„Klątwa” – ta sztuka to koszmar dobrej zmiany

Stanu wolności artystycznej w Polsce 2017 roku – sprawdzamy.

Joanna-Krakowska-PRL-Przedstawienia1

Teatr w PRL, PRL w teatrze

O książce Joanny Krakowskiej „PRL. Przedstawienia”.

Fot. Katarzyna Laskowiecka, Teatr Powszechny

Czyj jest teatr narodowy? [rozmowa z Oliverem Frljiciem]

Z Oliverem Frljiciem rozmawiają Marta Keil i Agata Adamiecka-Sitek.

Glod-Stary-Teatr

Jak zrobić musical o głodzie na świecie [rozmowa]

Rozmowa z Janem Czaplińskim i Anetą Groszyńską, twórcami spektakli „Zapolska Superstar” i „Głód”.

Komuna-Paryska-spektakl-Bydgoszcz

Teatr bezkrytyczny czy bezradny?

Świata nie zmienimy, ale zawsze miło pośpiewać sobie z przyjaciółmi.

"Miasto pustych pianin", fot. Bartek Warzecha

Znów będzie trzeba walczyć o teatr w Kaliszu

Magda Grudzińska chciała budować teatr publiczny otwarty i dostępny. Dziś ta wizja nie podoba się władzy.

sonata-widm-nowy-teatr

Przerywaliśmy próby, kiedy aktorzy chcieli wziąć udział w protestach [rozmowa z Markusem Örhnem]

O spektaklu „Sonata widm” z Markusem Örhnem rozmawiała Jolanta Nabiałek.

Cezary-Morawski

Teatr czy folwark?

Cezary Morawski nie jest namiestnikiem „dobrej zmiany”, o co bardzo często się go posądza.

wszystko-o-mojej-matce

Borczuch Superstar

Jury festiwalu ewidentnie starało się wypracować zadowalający (prawie) wszystkich kompromis.

krzeslo-teatr

Morawski to nie Hanuszkiewicz!

Sytuacji, kiedy władza ustanawia dyrektora wbrew pracownikom teatru, nigdy nie brakowało.

Robert Robur

Pełnia teatru w twoich oczach, siostro

Ktoś mi powiedział, że nie mógłbym być jurorem na festiwalu, bo zawsze wygrywałby Garbaczewski.

boska-komedia-2016

Burżua, żenua

Do przyszłej soboty Kraków oddycha nieco świeższym powietrzem, przywiezionym wraz ze spektaklami z całej Polski (a nawet z zagranicy).

pogarda

Ćwiczenia z pogardy

Oni nas nienawidzą i nami pogardzają, kto wie, czy nie stanowią realnego zagrożenia, my odpowiadamy słusznym gniewem.

artysci

Dyrektorka teatru ogląda „Artystów”

W serialowym Teatrze Popularnym każdy zajęty jest wyłącznie sobą.

soplicowo_galeria_3

Wokół muzyki, w poprzek mitu

Wojtek Blecharz zaraża muzyką, Piotr Cieplak rozbraja „Pana Tadeusza”.

img_8956

Głuchy jest Inny w sposób radykalny [rozmowa z Wojtkiem Ziemilskim]

Język migowy jest „nie nasz”, niezrozumiały, obcy.

wscieklosc_fot_natalia_kabnow_138_

Pomalujmy sobie twarze na czarno

Natrzyjmy się hamburgerem. „Wściekłość” Jelinek w spektaklu Mai Kleczewskiej.

jestem-z-tpl

„Teatr mój widzę przeciętny”

Zespół Teatru Polskiego nie boi się zmiany, nie czuje strachu przed nowym, czuje strach przed „starym”.

robert-robur

Niezwykła podróż w głąb oka

Dlaczego nie nudziłam się na „Robercie Roburze”.

pawel-lysak-fot

Łysak: Schodami do góry, razem z ludźmi

Teatr jest dobrym wehikułem do tego, żeby myśleć o świecie, o przyszłości, o nas samych.

ksiegi_jakubowe_promo

Za dużo heheszków, za mało metafizyki

W spektaklu na podstawie książki Olgi Tokarczuk Ewelina Marciniak zamiast palić kukłę Żyda lub załamywać ręce nad jej spaleniem – pozwoliła jej przemówić.

teatr_polski

Rudzki: Konkurs nie jest receptą na wszystko

U nas chce się odwoływać dyrektora, bo zaciąga długi, ale już zapomina się o tym, że teatr jest strukturalnie niedofinansowany.

komuna

Komuna Warszawa: Na offie rewitalizacji się nie przewiduje [rozmowa]

Urzędnicy chyba myślą: dawaliście sobie radę przez dwadzieścia kilka lat, to dacie radę przez kolejne lata.

kleski-w-dziejach-miasta-w-teatrze-im-boguslaws

Grudzińska: Teatr publiczny musi być otwarty i dostępny

To dla mnie kluczowe w myśleniu o kierowaniu teatrem w Kaliszu i Kaliskimi Spotkaniami Teatralnymi.

imgp2052

Diduszko: Laurka, nie raport [spór o „Golgota Picnic”]

Wydarzenia wokół „Golgota Picnic” wymagają głębokiej analizy. Raport organizatorów nią nie jest.

screen_shot_2014-10-15_at_11

Mieszkowski: Teatrowi grozi dziś cenzura ekonomiczna

Ciągle istnieje możliwość ograniczenia wolności artystycznej, choć nie ma już urzędu cenzorskiego na Mysiej.

Mrozek: Zabierz brzuch dziewczynie księdza

W dwóch parafiach zbierają podpisy pod apelem o zdjęcie spektaklu. Protestuje sponsor teatru. Kilku oburzonych widzów przysłało listy. Nieskończona historia Uli Kijak obraża ich uczucia religijne. Po protestach dyrektorzy zabrzańskiego Teatru Nowego zażądali od reżyserki po protestach zmian w przedstawieniu. Tekst Witolda Mrozka

Zamknij