Świat

Cukier w cukrze i trochę barwnika. „Doskonałe śniadanie dla dzieci na początek dnia”

Wewnątrzkorporacyjny raport firmy Nestlé pokazuje, że aż 60 proc. produktów spożywczych tej firmy nie spełnia kryteriów zdrowotnych.

Dziennik „Financial Times” doniósł, że Nestlé, jedna z największych na świecie korporacji spożywczych, ma świadomość, że ponad 60 proc. jej najbardziej popularnych produktów nie odpowiada przyjętym normom zdrowotnym. Część z nich „nigdy nie będzie mogła być nazwana zdrową żywnością”.

Producent sprzedawanych na całym świecie płatków śniadaniowych, batonów, lodów i napojów broni się i narzeka, że oczekiwania konsumentów szybko rosną, a presja regulacji jest bardzo silna. Tymczasem Nestlé chodzi o to, żeby żywność nie tylko była zdrowa, ale i dawała przyjemność.

Ile cukru, ile soli

3,5 na 5 − tyle gwiazdek według australijskiego systemu oceny żywności pod kątem zdrowia produkt spożywczy musi otrzymać, by mógł być kwalifikowany jako bezpieczny. Notę tę otrzymało jedynie 37 proc. produktów żywnościowych i napojów Nestlé. Około 70 proc. produktów spożywczych nie przekroczyło tego progu (96 proc. napojów i 99 proc. słodyczy i lodów).

Informacje te, do których dotarł dziennik, pochodzą z wewnątrzkorporacyjnej prezentacji, która krąży między członkami rady kierowniczej firmy.

Raport pokazuje, że np. mrożona pizza DiGiorno zawiera aż 40 proc. dopuszczalnej dziennej ilości sodu, a truskawkowy napój Nesquik, sprzedawany w Stanach Zjednoczonych, to właściwie sam cukier − na 14 g produktu przypada 14 g cukru, niewielka ilość barwnika i zapachu. Produkt jest reklamowany jako „doskonałe śniadanie dla dzieci na początek dnia”.

Dane zawarte w raporcie nie obejmują produktów dla niemowląt, zwierząt, kawy i produktów odżywczych dla osób wymagających specjalnej żywności ze względu na stan zdrowia.

Nestlé zdaje sobie sprawę z wagi problemu. Firma zapewnia, że przegląda listy swoich produktów, wciąż pracuje nad ich udoskonaleniem, upewnia się, że „odpowiadają one zapotrzebowaniu na zdrową i zbalansowaną dietę”, i przypomina, że już zmniejszyła ilość cukru i sodu o około 14−15 proc. w ciągu ostatnich siedmiu lat.

Dlaczego biedni są grubi?

Od lat prowadzone są kampanie edukacyjne na rzecz walki z otyłością i promocja zdrowej żywności. Rośnie też publiczna świadomość, że żywność przetworzona, również ta produkowana przez Nestlé, może być zwyczajnie niezdrowa.

Informacje o tym, że niektóre produkty Nestlé nie są zdrowe, pojawiały się już w 2015 roku, kiedy Indie zakazały sprzedaży bardzo tam popularnego makaronu błyskawicznego Maggi, w Polsce znanego jako makaron indyjski. Nestlé jednak wywalczyło w indyjskim sądzie uchylenie tego zakazu.

Nestlé jest jedną z największych na świecie firm z branży spożywczej i napojów. Sprzedaje ponad 2000 marek w ponad 180 krajach.

Źródło: Financial Times

***

Ten artykuł nie powstałby, gdyby nie wsparcie naszych darczyńców. Dołącz do nich i pomóż nam publikować więcej tekstów, które lubisz czytać

Zamknij