W kinie w Lublinie [o filmie „Prawdziwy ból”]

Lublin to miasto aspiracji i trudno nie ulec, choćby na chwilę, naiwnemu podnieceniu tym, że przyjedzie znany aktor z Ameryki i rozsławi naszą małą ojczyznę na cały świat.

Mrozek: Nie litujcie się nad kalekami

Maja Tur, chora na stwardnienie rozsiane i – jednocześnie – epilepsję, opowiada o tym w konwencji stand-up comedy. A ja myślę: 
„Ach, jakże silni są ci biedni ludzie”. Czy współczucie jest czymś mdłym i naznaczonym wyższością? O spektaklu Rafała Urbackiego pisze Witold Mrozek.

Majmurek: Przez mgłę

Theo Angelopoulos był jednym z ostatnich wielkich modernistów kina, traktującym kino jako „sztukę wysoką”, miejsce refleksji nad historią, losami wspólnoty, jednostki skonfrontowanej z egzystencjalną rozpaczą, samotnością. O zmarłym niedawno greckim reżyserze pisze Jakub Majmurek.

Trwa spór wokół projektu Martina Zet

Stanowiska Chantall Mouffe, Igora Stokfiszewskiego, Artura Żmijewskiego, Stéphane’a Bauera oraz Kathariny Kaiser w sprawie projektu Martina Zet Niemcy pozbywają się tego.

7. Berlin Biennale

Napruszkina: Self-governing

W ramach 7. Berlin Biennale ukazał się nowy numer niezależnej gazety białoruskiej artystki Mariny Napruszkiny „Self#governing”, który poświęcony jest przyszłej transformacji ustrojowej na Białorusi.

7. Berlin Biennale

Pyzik: Kultura zhomogenizowana

Kultura nie zawsze była tak zhomogenizowana, jak dziś. Coś do tego stanu doprowadziło. W przypadku Anglików – thatcheryzm i systematyczne zabijanie emancypacji working class, w Polsce – zapewne leczenie kompleksów po komunie. Paszporty Polityki komentuje Agata Pyzik.

Agata Pyzik

Majmurek: Niepotrzebna „Rzeź”

W Rzezi po raz kolejny Polański na zimno przygląda się dynamice relacji małżeńskiej. Czy film wnosi coś nowego do pojawiającego się wielokrotnie w twórczości tego reżysera portretu małżeństwa w kryzysie? Recenzja Jakuba Majmurka.

Fot. TVP S.A.

Kapela: Młodzi, piękni, wykluczeni

Czy serial Głęboka woda zdał egzamin na misyjność mediów publicznych? Połowicznie. Ale i tak pozytywnie się wyróżnia na tle reszty telewizyjnej produkcji. Recenzja Jasia Kapeli.

Malewski: Matka myślała, że będę księdzem

O sztuce, figurze ojca, szczurach z laboratorium, wypchanym owczarku niemieckim i rzeźbie papieża na łódzkim biennale z nominowanym do Paszportu Polityki 2011 w kategorii sztuki wizualne Arturem Malewskim rozmawiali Waldemar Marzec i Marta Zdanowska.

Z Arturem Malewskim* rozmawiają Waldemar Marzec i Marta Zdanowska
Zamknij