Maja Tur, chora na stwardnienie rozsiane i – jednocześnie – epilepsję, opowiada o tym w konwencji stand-up comedy. A ja myślę:
„Ach, jakże silni są ci biedni ludzie”. Czy współczucie jest czymś mdłym i naznaczonym wyższością? O spektaklu Rafała Urbackiego pisze Witold Mrozek.
Majmurek: Przez mgłę
Theo Angelopoulos był jednym z ostatnich wielkich modernistów kina, traktującym kino jako „sztukę wysoką”, miejsce refleksji nad historią, losami wspólnoty, jednostki skonfrontowanej z egzystencjalną rozpaczą, samotnością. O zmarłym niedawno greckim reżyserze pisze Jakub Majmurek.
Majmurek: Niełatwa gra w klasy, czyli dlaczego jednak nie zostałem populistą
Nie wystarczy nakręcić filmu z życia klasy robotniczej, by był on filmem politycznym. A samo wejście do pola kultury klasy wcześniej z niego wykluczonej nie musi automatycznie oznaczać nastania kultury głoszącej emancypacyjne treści. Z tekstem Agaty Pyzik Kultura zhomogenizowana polemizuje Jakub Majmurek.
Trwa spór wokół projektu Martina Zet
Stanowiska Chantall Mouffe, Igora Stokfiszewskiego, Artura Żmijewskiego, Stéphane’a Bauera oraz Kathariny Kaiser w sprawie projektu Martina Zet Niemcy pozbywają się tego.
Napruszkina: Self-governing
W ramach 7. Berlin Biennale ukazał się nowy numer niezależnej gazety białoruskiej artystki Mariny Napruszkiny „Self#governing”, który poświęcony jest przyszłej transformacji ustrojowej na Białorusi.
Pyzik: Kultura zhomogenizowana
Kultura nie zawsze była tak zhomogenizowana, jak dziś. Coś do tego stanu doprowadziło. W przypadku Anglików – thatcheryzm i systematyczne zabijanie emancypacji working class, w Polsce – zapewne leczenie kompleksów po komunie. Paszporty Polityki komentuje Agata Pyzik.
Majmurek: Niepotrzebna „Rzeź”
W Rzezi po raz kolejny Polański na zimno przygląda się dynamice relacji małżeńskiej. Czy film wnosi coś nowego do pojawiającego się wielokrotnie w twórczości tego reżysera portretu małżeństwa w kryzysie? Recenzja Jakuba Majmurka.
Kapela: Młodzi, piękni, wykluczeni
Czy serial Głęboka woda zdał egzamin na misyjność mediów publicznych? Połowicznie. Ale i tak pozytywnie się wyróżnia na tle reszty telewizyjnej produkcji. Recenzja Jasia Kapeli.
Mouffe: Uczucia i namiętności są bardzo ważnymi siłami napędzającymi politykę
Projekt Martina Zet jest wizualną odpowiedzią na książkę Thilo Sarrazina i propozycją agonicznej dyskusji. Chantal Mouffe komentuje spór wokół projektu Deutschland schafft es ab.
Malewski: Matka myślała, że będę księdzem
O sztuce, figurze ojca, szczurach z laboratorium, wypchanym owczarku niemieckim i rzeźbie papieża na łódzkim biennale z nominowanym do Paszportu Polityki 2011 w kategorii sztuki wizualne Arturem Malewskim rozmawiali Waldemar Marzec i Marta Zdanowska.
Stokfiszewski: Płomienie w głowach
Rozmowa o propozycji Martina Zet nie może zostać skolonizowana przez płomienie w głowach, które każdą akcję artystyczną sprowadzają do argumentów ad Hitlerum. Igor Stokfiszewski komentuje spór wokół projektu Deutschland schafft es ab.
Czujemy, że mamy duże poparcie
Mam wrażenie, że zaproponowaliśmy trochę nowych idei oraz sposobów działania. Rozmowa z Joanną Mytkowską.