Czy można opowiedzieć o kazirodczej relacji brata i siostry i zanudzić widzów? Filipowi Marczewskiemu w „Bez wstydu” niestety to się udało.
Kapela: Nuda wyzysku
Wallraff nie odkrywa Ameryki, po prostu pokazuje, jak ona wygląda. Tyle że w Niemczech wzbudza to ogólnonarodową debatę. W Polsce wyzysk jest normą i
mało kogo obchodzi. Równie dobrze można by napisać o tym, że deszcz
pada. Z nowego wspaniałego świata recenzuje Jaś Kapela.
BATTLE of BERLIN ’45 inscenizacja historyczna w Warszawie
Krytyka Polityczna zaprasza na akcję 7. Berlin Biennale. Inscenizacja ma na celu włączenie się w aktualną historyczno-polityczną debatę na temat historii dwudziestego wieku. Niedziela 13 maja 2012, godz.14.00, park przy CSW Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2, Warszawa
Żmijewski: Siódme Berlin Biennale Polityki Współczesnej
Idea Siódmego Berlin Biennale jest
prosta i można ją streścić w jednym zdaniu: pokazujemy sztukę,
która faktycznie działa, odciska się na rzeczywistości, jest
przestrzenią w której działa polityka. Tekst Artura Żmijewskiego – kuratora BB7.
Kozak: Polska potrzebuje Lutra (2)
Współczesny Polak żyje w stanie permanentnej kontrreformacji, dlatego potrzebuje kogoś, kto ciśnie kałamarzem w lustro tworzące jego fałszywy autoportret. Druga część rozmowy Jakuba Majmurka z Tomaszem Kozakiem.
Sutowski: Czy „dzieci sieci” pokonają polski folwark?
Punktem wyjścia w Buncie sieci Edwina Bendyka są protesty przeciw ACTA, ale to opowieść obejmująca przemiany współczesnego kapitalizmu. Z najważniejszym pytaniem: czy Polska przetrwa do 2030 roku? Recenzja Michała Sutowskiego.
Edwin Bendyk będzie gościem Klubu KP w Cieszynie – 7 maja, godz. 16.30, sala konferencyjna Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, ul. Bielska 62.
Gruszczyński: Świnie i ptaki
Nie mogę oddychać! Nikomu nie wierzę! Co będzie jutro?! Nauczcie mnie jak przeżyć! – krzyczą bohaterowie filmu Marzyciele zrealizowanego przez ukraińską grupę artystyczną SOSka. Młodzi przedstawiciele subkultury emo nieświadomie wyrażają lęki i pragnienia części rosyjskiego społeczeństwa – o wystawie Angry Birds w warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej pisze Arek Gruszczyński.
Pustka zwana państwem, albo jak znaleźć nowy sen
Kampania promocyjna pisała o „Ministrze” jako francuskiej odpowiedzi na „Idy marcowe”. Czy na pewno słusznie?
Kozak: Polska potrzebuje Narcyza (1)
Nasze instytucje sztuki utrudniają kreatywne mówienie o Polsce. Kuratorzy i galerzyści są nastawieni na źle pojęty uniwersalizm. Tym, co ich przede wszystkim zaprząta, jest pytanie: „Czy to będzie zrozumiałe na Zachodzie?”. W efekcie, artyści rzadko podejmują problem polskości, bo to się po prostu nie opłaca. Z Tomaszem Kozakiem rozmawia Jakub Majmurek.
Fotorelacja: Przegląd projektów 7. Berlin Biennale
Pieniążek: Ataman anarchista
Nestor Machno nigdy nie trafił do panteonu ukraińskich bohaterów, nawet w rodzinnym Hulajpolu mówi się o nim niechętnie, a jeśli już, to raczej negatywnie. O książce Stanisława Łubieńskiego Pirat stepowy pisze Paweł Pieniążek.
Grzegorzek: Przekłujmy kokon wokół filmówki
Chcę otworzyć szkołę na wymianę myśli wewnątrz i na zewnątrz , z młodymi artystami, z młodym pokoleniem krytyków, ludzi myślących. Z Mariuszem Grzegorzkiem, nowo wybranym rektorem łódzkiej szkoły filmowej, rozmawia Jakub Majmurek.