Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się

Andrycz ’04, czyli feministka od zawsze

Byłam feministką od początku życia i każdemu mężczyźnie, który raczył się we mnie zakochać mówiłam: „słuchaj, ja mam na pierwszym miejscu pracę. Jeżeli chcesz być moim towarzyszem, partnerem, proszę cię bardzo, ale pamiętaj, ja teatru nie rzucę”. Musieli się na to godzić, a jeśli się nie zgodzili, to nic z tego nie wychodziło.  Nina Andrycz […]

Byłam feministką od początku życia i każdemu mężczyźnie, który raczył się we mnie zakochać mówiłam: „słuchaj, ja mam na pierwszym miejscu pracę. Jeżeli chcesz być moim towarzyszem, partnerem, proszę cię bardzo, ale pamiętaj, ja teatru nie rzucę”. Musieli się na to godzić, a jeśli się nie zgodzili, to nic z tego nie wychodziło. 

Nina Andrycz (1912-2014) – legenda polskiego teatru, często nazywana „Królową sceny” ze względu na typ odtwarzanych postaci. Jej wielkie sukcesy teatralne zaczęły się w 1935 roku rolą Solange w „Lecie w Nohant”. Grała m.in. Marię Stuart, Kleopatrę, Balladynę, Lady Makbet, ale też panią Dulską i Klarę w „Wizycie starszej pani”. Przez niemal cały okres aktywności zawodowej związana z Teatrem Polskim w Warszawie.  

Fragment wywiadu Krzysztofa Lubczyńskiego z książki „Rapsodia życia i teatru. Rozmowy z aktorami”. 

Publicysta i biograf. Pisze o polskim kinie, historii mniejszości seksualnych i popkulturze w PRL-u. Autor książek Homobiografie (2008, 2014), Gejerel. Mniejszości seksualne w PRL-u (2012, 2018), Seksbomby PRL-u (2014), Demony seksu (2015), Grażyna Hase. Miłość, moda, sztuka (2016), Poli Raksy twarz (2022) oraz Homolobby. Aktorzy II RP (2025). Redaktor zbioru reportaży Mulat w pegeerze (2011). W 2025 ukaże się również trzecie, zmienione wydanie jego kultowej książki Homobiografie.

Komentarze

Krytyka potrzebuje Twojego głosu. Dołącz do dyskusji. Komentarze mogą być moderowane.

Zaloguj się, aby skomentować
0 komentarzy
Komentarze w treści
Zobacz wszystkie