Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się

Spotkanie wokół książki „Kino – sztuka”

Projekcja filmu „Performem” oraz prelekcja Jakuba Majmurka w Szkole Filmowej w Łodzi.

Ten artykuł pochodzi z archiwum Dziennika Opinii Krytyki Politycznej.
**

 

Krytyka Polityczna oraz Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi zapraszają na projekcję filmu Performer oraz spotkanie z Jakubem Majmurkiem wokół książki Kino – Sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej.

środa, 28 października, godz. 19.00, PWSFTviT w Łodzi (budynek A)

Wydarzenie odbywa się w ramach cyklu Kino Szkolne.

O książce:

Kino – Sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej
Pod redakcją Jakuba Majmurka i Łukasza Rondudy

Czego w filmie poszukają Anka i Wilhelm Sasnal bądź Katarzyna Kozyra? Dlaczego Zbigniew Libera nakręcił pełnometrażowe dzieło, które pokazywany ma być w kinach, a nie tylko w przestrzeniach muzealnych i galeryjnych?

Kino–Sztuka to nowe zjawisko artystyczne, w ramach którego twórcy z pola sztuki współczesnej, zmieniają się w reżyserów pełnometrażowego kino fabularnego. Kręcą oni narracyjne, operujące emocjami, aktorskie filmy, skierowane do kinowej, a nie tylko galeryjnej publiczności. Krótko mówiąc, Kino–Sztuka to zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej.

Zjawisko to dopiero się tworzy, widać jednak już, iż nie będzie ono miało spójnej estetyki. Jego siłą będzie różnorodność estetyk i strategii wobec nowego medium. Autorzy książki, podążając za tą różnorodnością, przedstawiają państwu książkę , zestawiającą bogatą kolekcje materiałów źródłowych (fragmenty scenariusza, fotosy, dokumentacje prac z galeryjnych) z tekstami analitycznymi. Największą siłą tej pracy są rozmowy, jakie podejmują z artystami. Wśród rozmówców m. in. Oskar Dawicki, Katarzyna Kozyra, Zbigniew Libera, Anka i Wilhelm Sasnal, Wojciech Marczewski.

O filmie:

Performer, reż. Maciej Sobieszański i Łukasz Ronduda

Głównym bohaterem jest znany warszawski artysta Oskar Dawicki (w tej roli sam Oskar Dawicki), ale Performer nie ma nic wspólnego z konwencjonalnym kinem biograficznym. Pełnometrażowy debiut reżyserski Macieja Sobieszczańskiego i Łukasza Rondudy to historia artysty owładniętego obsesją śmierci: nie tylko własnej, ale także śmierci sztuki, której wartość w dzisiejszym świecie ustala rynek albo instytucjonalna manipulacja.

Poprzez obsadzenie Dawickiego w roli samego siebie Performer oddaje specyficzną podwójność tego artysty: jego balansowanie pomiędzy byciem sobą a graniem siebie, pomiędzy rzeczywistością a performensem, pomiędzy życiem a sztuką, możliwością oddania prawdy o człowieku w filmie, a niemożliwością jej uchwycenia.

Film opowiada także o skomplikowanych relacjach Dawickiego: z jego menadżerką i zarazem kochanką Galerzystką (Agata Buzek), przyjacielem i rywalem Najdroższym (Andrzej Chyra), a także z mistrzem – klasykiem polskiej sztuki performensu Zbigniewem Warpechowskim (Zbigniew Warpechowski).

Performer to także jedyny polski film opowiadający o hermetycznym świecie sztuki współczesnej, po którym Dawicki, Sobieszczański i Ronduda są kompetentnymi i komunikatywnymi przewodnikami.

Performer jest pierwszą polską pełnometrażową produkcją Wajda Studio. Film wpisuje się w misję Wajda Studio, która jest promowanie wyjątkowych, oryginalnych projektów poruszających współczesne tematy.

Koproducentami projektu są Futro Film, Heliograf, Film Factory i Artocore.

Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, Canal + i Art Stations Foundation.
Patronat nad filmem objęło Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. 

(za: https://www.facebook.com/performerthemovie/info/?tab=page_info)

Komentarze

Krytyka potrzebuje Twojego głosu. Dołącz do dyskusji. Komentarze mogą być moderowane.

Zaloguj się, aby skomentować
0 komentarzy
Komentarze w treści
Zobacz wszystkie