Tegoroczna kampania pod hasłem Manifest 5.0: Chcemy całego życia! porusza problem seksualności i profilaktyki HIV/AIDS w grupie osób w wieku 50 plus.
Istnieje mit, który przyczynia się do wzrostu odsetka zakażeń HIV wśród osób po 50-tym roku życia: „Ludzie w pewnym wieku nie uprawiają już seksu i w związku z tym nie są narażeni na zakażenie wirusem HIV”.
Stwierdzenie to nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Badania prowadzone od początku lat 90-tych jasno pokazują, że po skończeniu 50 roku życia, potrzeby seksualne nie ulegają zmniejszeniu. Eksperci informują, że ponad połowa osób po 50-tce uprawia seks kilka razy w miesiącu. Niestety poziom wiedzy na temat bezpiecznego seksu w grupie 50 plus jest znacznie mniejszy niż wśród młodzieży.
Debata publiczna przepełniona jest treściami erotycznymi, a seksualność na wolnym rynku jest towarem prawie idealnym. Kiedy jednak kończy się anonimowość i przechodzi się do problemów jednostki, nagle pojawia się wstyd, zakłopotanie a czasem nawet wyparcie, stwarza to ogromne zagrożenie w obszarze zdrowia publicznego. Z danych epidemiologicznych wynika, że 11% nowych zachorowań na AIDS występuje u osób po 50-tce. Co więcej, liczba nowych przypadków w tej grupie rośnie szybciej niż wśród osób poniżej 40 r.ż. – tłumaczy Agata Kwiatkowska, specjalista zdrowia publicznego i autorka kampanii. W tegorocznej edycji Projektu Test mówimy o seksualności po 50-tce, ale nasz apel skierowany będzie do całego społeczeństwa. W obliczu zachodzących zmian demograficznych potrzebujemy nowej jakości w edukacji, profilaktyce i prewencji HIV 50+ – dodaje Kwiatkowska.
Ambasadorami kampanii zostali: Mariola Bojarska-Ferenc, Ewa Kasprzyk, Lidia Popiel, Grażyna Wolszczak, Andrzej Grabowski, Jacek Kawalec, Tomasz Lipiński, Piotr Polk.
Organizatorzy serdecznie zapraszają do wzięcia udziału w międzypokoleniowej prywatce, która odbędzie się 1 grudnia o godz. 19.00 w warszawskiej Leica Gallery przy ul. Mysiej 3 (IIIp.). Podczas imprezy odbędzie się wernisaż zdjęć z kampanii autorstwa Zuzy Krajewskiej, a także koncert Tomka Lipińskiego z zespołem, do tańca gości porwie DJ Wika, każdy gość otrzyma profilaktyczny prezent, w którym znajdzie cały pakiet niezbędnych informacji dotyczących zdrowia seksualnego i miejsc gdzie bezpłatnie i anonimowo zrobić test na HIV. Podczas imprezy pierwszy raz zaprezentowane zostaną spoty też spoty kampanii. Reżyserką spotów jest Zuza Krajewska, autorem scenariuszy Jakub Żulczyk.
Zachęcające do testowania na HIV spoty będzie można od stycznia oglądać w Telewizji Polskiej oraz w Multikinach w całym kraju. Całą kreację kampanii będzie można zobaczyć już 1.12.2014 na www.manifest50.pl. Tegoroczna edycja kampanii to kolejny raz doskonały przykład międzysektorowej współpracy, w którą zaangażował się biznes, instytucje publiczne a także największe organizacje pozarządowe działające na rzecz profilaktyki HIV/AIDS oraz osób starszych.
–
SESJA I SPOTY PROJEKT TEST: MANIFEST 5.0
• Autorka kampanii: Agata Kwiatkowska
• Zdjęcia i reżyseria: Zuza Krajewska / LAF AM
• Produkcja sesji i spotów: High Noon, Film Fiction
• Stylizacja: Marta Śliwińska / InStyle, asystentki stylistki: Weronika Bolimowska, Maria Wyszomierska, Anna Kubiak
• Make-up: Patrycja Dobrzeniecka / Master of Makeup Academy. Sesja wykonana kosmetykami MAC
• Fryzury: Piotr So, Grzegorz Smoderek, asystent Ewelina Mruk / KEVIN.MURPHY
• Manicure: Nail Spa
• Zdjęcia i film backstage: Greg Klukowski Photography
Więcej na www.projekttest.pl oraz www.facebook.com/projekttest