Miasto

Polityczność przestrzeni filmowej | Koniec historii: Louis Buñuel „Widmo wolności”

Seminarium Uniwersytetu Krytycznego prowadzone przez Antoniego Michnika

Uniwersytet Krytyczny | W stronę teorii 'doorsien’: polityczność przestrzeni filmowej Koniec historii: Louis Buñuel „Widmo wolności”

Prowadzenie: Antoni Michnik

9 marca, środa, godz. 18.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

Podstawową iluzją (po)nowoczesności jest słynna, budząca dziś jedynie uśmiech, teza o „końcu historii” Francisa Fukuyamy. Tego typu wizje stanowią znacznie częstszy element nowoczesnych historiozofii, niż można byłoby przypuszczać – sądząc po standardowych tezach o nowoczesności jako erze ideologii postępu.

A jednak znaczna część wizji postępu zakłada horyzont, poza którym de facto „historia kończy się” – nastaje stan postulowany jako punkt szczęśliwego kresu, za którym pojęcie historii zmienia de facto swoje znaczenie.

Poczucie ludzkiej sprawczości historii, tego, że to ludzie są podmiotem historii, upowszechniło się dopiero w wyniku Rewolucji Francuskiej. Nowoczesność, to okres, w którym historia zostaje ostatecznie wyodrębniona jako sfera działania ludzi, a nie Planu Zbawienia oraz igraszek ponadludzkich jednostek.

W najmniejszym stopniu te zmiany docierają oczywiście do świata arystokracji. Mało który filmowiec potrafił to równie doskonale opisywać, jak Buñuel. Kontynuując wątki z poprzedniego spotkania, wyjdziemy od przestrzeni zamkniętej jako metaforze społecznego kryzysu. Wyjdziemy zatem od „Anioła Zagłady”, ale będą nas interesować również inne realizacje tego przestrzennego schematu. W tym kontekście wrócimy również do wcześniejszych rozpoznań dotyczących przestrzeni filmowej.

„Anioł Zagłady” to być może najmniej doceniany z wielkich filmów Buñuela – nakręcony w roku 1960, zanim odzyskał i ugruntował swoją pozycję w europejskim kinie. A jednak nie sposób dzisiaj nie przyznać, że w filmie o elitach nie mogących wyjść z pokoju spotykają się niby w soczewce przeróżne wątki jego wcześniejszych oraz późniejszych dokonań.

Naszym punktem dojścia będzie zaś Buñuelowska wizja rewolucji zawarta w „Widmie wolności”.

_________

Cykl wykładów i projekcji opowiadający o politycznych znaczeniach przestrzeni filmowej poprzez XVII-wieczne niderlandzkie malarstwo oraz jego teorię. Dlaczego właśnie malarstwo holenderskie XVII wieku? Ponieważ był to czas narodzin globalnego kapitalizmu, ponieważ nowożytna wizualność cały czas na nas oddziałuje, ponieważ żyjemy w czasach neobaroku, ponieważ w Niderlandach powstały wtedy podwaliny nowoczesnej sfery i przestrzeni publicznej. Ponieważ pytania, które stawiają dzisiaj tamte sztuki wizualne, pozwalają inaczej spojrzeć na współczesność.

W drugim semestrze zajmiemy się przede wszystkim wykorzystaniami filmowych rozwiązań przestrzennych do krytyki współczesności. Oczywiście można powiedzieć, że w utajony sposób zajmowaliśmy się tym już przez cały pierwszy semestr, jednak teraz zmienimy nieco ogniskową naszego spojrzenia.

Będziemy analizować przestrzenie filmowe przede wszystkim z perspektywy porażek „nowoczesności” i „ponowoczesności”, czy raczej wiązanych z nimi nadziei. Będziemy więc mówić o (po)nowoczesnych iluzjach / złudzeniach, które ujawniają się poprzez konkretne rozwiązania przestrzenne zastosowane przez konkretnych twórców. Perspektywa kultury wizualnej XVII wieku będzie jednak regularnie powracać jako kontekst/punkt odniesienia.


Cykl składa się z odbywających się na przemian wykładów oraz projekcji filmów poprzedzonych wstępnymi referatami.

Antoni Michnik – absolwent Instytutu Historii Sztuki UW, historyk kultury, performer. Członek założyciel researchersko-performatywnej Grupy ETC oraz Zespołu Badań Praktyk Późnej Nowoczesności przy IKP UW. Od jesieni 2013 w redakcji „Glissanda”. Publikował między innymi w „Kwartalniku Filmowym”, „Kontekstach“, „Zeszytach Literackich”, „Kulturze Popularnej” , „Przeglądzie Humanistycznym”. Współredaktor książki Grupy ETC Fluxus w trzech aktach. Narracje – estetyki – geografie.

________

Kolejne spotkania cyklu:
23.03: WYKŁAD | Iluzja obecności – nie-miejsca: od Bigelow do Cronenberga
  6.04: FILM | Immersja: David Cronenberg „Videodrome”
20.04: WYKŁAD | Iluzja odrębności – prywatne/publiczne: Fassbinder, Akerman, Campion, Gorris
  4.05: FILM | Gender: Lizzie Borden „Born in Flames”
18.05: WYKŁAD | Iluzja transparencji: miedzy „Autorem Widmo” a „Limits of Control”
1.06: FILM | Powtórzenie: Peter Greenaway „Four American Composers – Meredith Monk, Phillip Glass”

Pozostałe seminaria Uniwersytetu Krytycznego w semestrze wiosennym.

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2014-2016” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

UM

 

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij