Miasto

„Czarna księga polskich artystów” i „Fabryka sztuki” – dyskusja

W spotkaniu udział wezmą Aneta Szyłak, Mikołaj Iwański i Kuba Szreder.

Zapraszamy na prezentację oraz dyskusję wokół publikacji Czarna księga polskich artystów oraz raportu Fabryka sztuki.

W spotkaniu udział wezmą Aneta Szyłak dyrektorka artystyczna festiwalu Alternativa, współredaktor Czarnej księgi polskich artystów Mikołaj Iwański z Obywatelskiego Forum Sztuki Współczesnej oraz współredaktor Raportu Fabryka sztuki Kuba Szreder z Wolnego Uniwersytetu Warszawy.

11 maja, poniedziałek, godz. 17.00 w siedzibie Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku, ul. Długi Targ 39/40.

Czarna księga polskich artystów, przygotowana przez środowisko skupione wokół Obywatelskiego Forum Sztuki Współczesnej, ukazuje sformułowaną z perspektywy samych artystów wizję tego, jak powinna być wspierana sztuka współczesna. Pokazuje również jak przebiega walka polskich artystów o poprawę ich statusu i jak ten proces wpisuje się w wieloletnie działania artystów ze wszystkich krajów Unii Europejskiej, Kanady czy USA.

Czarna księga pokazuje różnice między popularnym postrzeganiem artysty i aktu twórczego a rzeczywistością, w której tworzą artyści. Opisuje też związki między polityką kulturalną a problemami zwykłych robotników sztuki – artystów i innych twórców kultury. Rozlicza się z szeregiem mitów towarzyszących pracy twórczej. To swoisty podręcznik, który definiuje, czym jest status artysty, daje artystom do ręki konkretne argumenty do walki o swoje prawa, a politykom i decydentom wiedzę na temat współczesnej kultury.

Raport Fabryka Sztuki. Podział pracy oraz dystrybucja kapitałów w polu sztuk wizualnych we współczesnej Polsce to podsumowanie wyników dwuletnich badań Wolnego Uniwersytetu Warszawy, dotyczących podziału i warunków pracy na polu sztuk wizualnych w Polsce. W ramach badań zespół WUW-u przeprowadził prawie setkę wywiadów z kuratorami, artystkami, pracownikami technicznymi i asystentkami z całej Polski, pod lupę biorąc około dwudziestu projektów artystycznych, które odbyły się w przeciągu ostatnich trzech lat w Polsce. Na podstawie ankiet wizualnych, wypowiedzi ludzi sztuki, analiz instytucjonalnych oraz dyskusji grupowych raport rekonstruuje ekonomię polityczną polskiego obiegu sztuki współczesnej wraz z uzasadniającym ją systemem moralnych przekonań, pragnień i racjonalizacji. Żeby zrozumieć, w jaki sposób zorganizowany jest obecnie obieg sztuki, raport odnosi się do takich pojęć, jak projekt, prekarność, elastyczność, wielozadaniowość, konkurencja i kooperacja, mechanizmy selekcji, kapitał społeczny czy symboliczny.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij