Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się

Autentyczna nieautentyczność? Od Madonny (i Grace Jones) do Lady Gagi

Seminarium „Kobiecość w muzyce: strategie i taktyki wizerunkowe”.

Uniwersytet Krytyczny | Kobiecość w muzyce: strategie i taktyki wizerunkowe | Autentyczna nieautentyczność? Od Madonny (i Grace Jones) do Lady Gagi  

Prowadzenie: Klaudia Rachubińska 

19 czerwcaśroda, godz. 19.00, Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

Kategoria autentyczności zdaje się być jedną z wartości najbardziej cenionych w twórczości muzycznej – zwłaszcza z punktu widzenia fanów. Często łatwiej wybaczyć ukochanym artystom słabą płytę, głupią wypowiedź czy nieudany koncert niż nieszczerość, hipokryzję i niekonsekwencję – najlepszym tego przykładem jest odwrócenie się znacznej części fanów od Boba Dylana, gdy konstruowany przez niego mit autentyczności został rozbity przez wnikliwego dziennikarza. Zarazem jednak, tym, co w muzycznym biznesie szczególnie pociągające, jest feeria masek i kostiumów, efektownych przebrań i zmieniających się wizerunków – tu oczywiście w pierwszej chwili przychodzi na myśl David Bowie.
Podczas ostatniego spotkania w tym roku akademickim przyjrzymy się artystkom, które odrzucają dążenie do autentyczności na rzecz zabawy przebraniami do tego stopnia, że gra wizerunków staje się w ich wykonaniu nowym rodzajem autentyczności. Spróbujemy także zebrać i podsumować przykłady kobiecych wizerunków towarzyszące nam przez dwa ostatnie semestry i jeszcze raz zastanowimy się nad ich funkcjami i konsekwencjami.

Cykl spotkań „Muzyka i wizualność w czasach popkultury”, w ramach Uniwersytetu Krytycznego, dotyczy wizualnej sfery oplatającej muzykę popularną. W kolejnej odsłonie cyklu, „Kobiecość w muzyce: strategie i taktyki wizerunkowe”, zajmujemy się przemianami wizerunków artystek od lat 70., kiedy to wraz z druga falą feminizmu nastąpiło upodmiotowienie kobiet w muzyce popularnej, do współczesnych, coraz bardziej pluralistycznych wizji kobiecości. Podczas kolejnych spotkań analizować będziemy różne strategie wizerunkowe przyjmowane przez poszczególne artystki oraz taktyki interpretacyjne odbiorców. W związku ze specyfiką poruszanej tematyki, oraz faktem, że spotkania wpisują się w szerszy projekt badawczy dotyczący kobiecych wizerunków w kulturze i sztuce, nie będą one miały charakteru klasycznych wykładów, ale będą przestrzenią swobodnej wymiany myśli.

Klaudia Rachubińska – absolwentka Wydziału Psychologii UW, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej UW, członkini Grupy ETC; zajmuje się problematyką ciała w kulturze, strategiami wizualnego konstruowania tożsamości, psychoanalizą kultury, myślą feministyczną drugiej i trzeciej fali. Do jej zainteresowań należą także związki między muzyką a wizualnością, intermedialność w sztuce współczesnej, performance i sztuki performatywne oraz działania neoawangardowego ruchu Fluxus.

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2011-2013” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

UM

  

Komentarze

Krytyka potrzebuje Twojego głosu. Dołącz do dyskusji. Komentarze mogą być moderowane.

Zaloguj się, aby skomentować
0 komentarzy
Komentarze w treści
Zobacz wszystkie