Krzysztof Tomasik

Wygrzebane: Syruczek ‘36, czyli problemy szkolne

[…] porusza ta Matura mimochodem zagadnienie granicy działalności pedagogicznej szkoły. Uczennicę przyłapano na pisaniu listu miłosnego do niewiadomego adresata. Jak ma postąpić szkoła? Czy ukarać winną za prowadzenie korespondencji w miejscu niewłaściwym, czy także za treść listu? Czy szkoła nie jest aparatem zbyt sztywnym, aby ingerować w życie uczuciowe 19-letniej dziewczyny poza oczywiście rygorami porządkowymi? Czy to raczej nie sprawa rodziców? Wyjście, które proponuje Fodor, wydaje się conajmniej sporne. Szkoła zapewnia dyskrecję uczennicy wobec rodziców, ale pod warunkiem, że ujawni, do kogo list był pisany. Ten szczegół mógłby wiele powiedzieć rodzicom (w danym wypadku rzecz byłaby wyjaśniona, chodzi bowiem poprostu o legalnego narzeczonego), ale dla dyrektora szkoły nie ma żadnego istotnego znaczenia, poza zaspokojeniem jego grubiańskiej ciekawości. I dlatego, choć dziewczyna jest nam mocno niesympatyczna, cieszymy się, że zadrwiła sobie z niezdrowej chętki niewyżytego lowelasa.

Wacław Syruczek – krytyk teatralny. 

 

Fragment recenzji spektaklu Matura wystawionego przez warszawski Teatr Kameralny, „Tygodnik Ilustrowany”, marzec 1936. 

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Krzysztof Tomasik
Krzysztof Tomasik
Publicysta, biografista
Publicysta i biografista, działacz LGBT, członek zespołu Krytyki Politycznej. Autor książek "Homobiografie. Pisarki i pisarze polscy XIX i XX wieku" (2008), "Gejerel. Mniejszości seksualne w PRL-u" (2012), "Seksbomby PRL-u" (2014), "Demony seksu" (2015), "Grażyna Hase. Miłość, moda, sztuka (2016). Redaktor tomu "Mulat w pegeerze" (2011). Prowadził seminaria biograficzne na Uniwersytecie Krytycznym Krytyki Politycznej.
Zamknij