Wydarzenie towarzyszy wystawie "Czego nie widać".
25 listopada, wtorek, godz. 18.00, Biblioteka Artpunkt, ul. Kośnego 32a, Opole
Jednym z ambitnych, choć nigdy finalnie niezrealizowanym postulacie awangardy, było wyjście poza bezpieczną autonomię instytucji artystycznych oraz próba stopienia sztuki z życiem i w efekcie jego zmiana.
Zapraszamy na wykład Stanisława Rukszy towarzyszący wystawie Czego nie widać.
Podczas wykładu autor zaprezentuje przykłady używania sztuki jako narzędzia intensywnego przeżywania życia oraz snucia innych diagnoz czy perspektyw społecznych oraz alternatywnego pisania historii. Odniesie się też do aktualnych perspektyw dla sztuki współczesnej, przybliżając sprawdzone zestawy praktyk, a także sztukę podejmującą temat kosztów społecznych tranformacji w Polsce.
Sztuka testuje / przesuwa granice przyjęte przez społeczeństwo.
Sztuka to samouczące się narzędzie, elastyczne – oportunistycznie dopasowujące się do szybkich zmian dzisiejszego świata. Sztuka jako eksperymentalna droga poznania, intensywna forma życia, jawi się jako oferta tam, gdzie inne dziedziny bałyby się zaryzykować eksperymentu, gdzie ogranicza je racjonalność, służąca w prostej linii np. gospodarczemu neoliberalizmowi. […] Odważmy się więc używać nieprawomocnego języka sztuki. Jeżeli myślimy o sztuce poważnie powinniśmy przyjąć wiedzę, którą produkuje i wprowadzać ją w nasze życie.
Stanisław Ruksza
Stanisław Ruksza – kurator wystaw, historyk sztuki, autor tekstów. Dyrektor programowy Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu od 2008 roku, gdzie realizuje projekty łączące sztukę wizualną z innymi dziedzinami kultury, naukami społeczno-politycznymi, alternatywną turystyką. Kurator kilkudziesięciu wystaw w kraju i za granicą. Ostatnio m.in. „Akcjonizm wiedeński. Przeciwny biegun społeczeństwa” (MOCAK, Kraków 2011), „Negoziatori e sognatori” (Careof DOCVA, Mediolan 2013), „Workers Of The Artworld Unite” (Kronika, Bytom 2013), „Oblicze dnia. Koszty społeczne w Polsce” (ArtBoom, Kraków 2013), „Twoje miasto to pole walki” (Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa 2013), „Lockout” (Visual Culture Research Centre, Kijów 2014). Obecnie przygotowuje wystawę podsumowującą kilkuletni międzynarodowy program badawczy „Projekt Metropolis” (realizowany przez Fundację Imago Mundi I bytomską Kronikę). Wykładowca akademicki.