Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Miasto

Wolność, równość i sprawiedliwość w edukacji. O zjawisku wyboru szkoły

Seminarium UK w Kaliszu. Prowadzący: dr Radosław Nawrocki.

Zjawisko „school choice” w edukacji opierające się na mechanizmie wyboru szkoły przez rodziców generuje szereg wartych namysłu pytań. Gruntowna analiza tego mechanizmu wymaga zbadania i przedyskutowania kilku obszarów z nim związanych, co jest przedmiotem proponowanego seminarium.

Pierwszy z obszarów związany jest z aspektem moralnym dotyczącym charakteru wolności jaką winien posiadać rodzic, będący jednocześnie obywatelem. Właśnie zderzenie ze sobą tych dwóch ról (rodzica i obywatela) rodzi pewne aporie, wynikające z trudności pogodzenia interesu, jaki dotyczy roli rodzicielskiej (zapewnić swojemu dziecku jak najlepszą edukację, co często dzieje się kosztem innych dzieci) i interesu, jaki związany jest z rolą obywatela (zadbać o interes wspólnoty, do której przynależymy, co niejako wymusza wyjście poza nieco egoistyczne interesy charakterystyczne dla roli rodzicielskiej).

Kolejnym elementem eksploracji jest analiza zjawiska „school choice” z perspektywy odmiennych stanowisk ideologicznych. Inaczej bowiem omawiane zjawisko jest ujmowane z perspektywy neoliberalnej (przypadek Miltona Friedmana czy Jamesa Tooleya), gdzie możliwość wyboru szkoły traktuje się jako zręczny przykład wolnorynkowej gry prowadzącej do polepszenia jakości edukacji i tworzenia zalążka samoorganizacji społecznej, inaczej natomiast z perspektywy lewicowej (przypadek Herberta Gintisa czy Diane Ravitch), w której mechanizm wyboru szkoły oskarża się m.in. o wzmacnianie segregacji społecznych, spłycania charakteru edukacji w życiu społecznym czy upadek edukacji publicznej. Ciekawą perspektywą jest też w tym kontekście perspektywa liberalna, a dokładnie ten jej odłam, w którym próbuje się wykorzystać mechanizm „school choice” do realizacji idei sprawiedliwości społecznej (przypadek H. Brighousa czy R. Reicha). Kolejnym przedmiotem analizy jest obszar empiryczny, który ma nie tyle rozstrzygać o słuszności wybranej perspektywy, co raczej pokazać jak różne efekty społeczne może wywołać zjawisko „school choice”.

O prowadzącym:

dr Radosław Nawrocki – pedagog, pracownik Zakładu Zasobów Poznawczych Człowieka Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autor pracy doktorskiej zatytułowanej Szkoła jako fikcja. Analiza kontrowersji pedagogicznych i filozoficznych związanych z oświeceniowymi ideałami pedagogicznymi i ich upadkiem napisanej pod kierunkiem prof. UAM dr. hab. Szymona Wróbla. Współautor książki Szkoła jako fikcja. Szkice z filozofii edukacji, Poznań-Kalisz: Wydawnictwo WPA 2010.

W semestrze jesiennym 2013/2014 odbędą się 4 spotkania.

Terminy seminariów: 15.11, 6.12, 10.01, 24.01

Zapisy: kalisz@poczta.krytykapolityczna.pl

Zobacz program Uniwersytetu Krytycznego w Kaliszu.

Uniwersytet Krytyczny w Kaliszu działa pod patronatem Instytutu Studiów Zaawansowanych, we współpracy z Wydziałem Pedagogiczno-Artystycznym UAM w Kaliszu.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij