Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się
Ford. Reżyser

Ford. Reżyser

Dodaj do ulubionych

Opis

Aleksander Ford na świat przychodzi jako Mosze Lifszyc. Mosze ucieka przed nędzą pracy w fabryce, Aleksandra napędza ambicja i wiara w siebie. Pierwszy nigdy nie zrobił matury, drugi zmyśla studia na wydziale historii sztuki. Obaj kochają kino, które wciąż jeszcze jest nieme. Aleksander Ford debiutuje w wieku 21 lat, trzy lata później odbiera nagrodę za najlepszy film roku.

Ma talent, ale zamiast prostej ścieżki kariery wybiera niełatwą drogę twórcy zaangażowanego. Lawiruje pomiędzy komercyjnymi wymogami prymitywnego rynku filmowego, państwową cenzurą oraz ambicją robienia filmów „istotnych społecznie”. Wyrasta na pierwszego filmowego buntownika II RP. Przyparty do ściany, woli zrezygnować z gotowego filmu niż okroić go zgodnie z zaleceniami cenzury. Przez lata na peryferiach branży, po wojnie ląduje na szczycie. Znajomi obejmują najwyższe stanowiska w Polsce Ludowej – oni wybierają politykę na całego, on chce robić filmy i wreszcie żyć jak uznany reżyser. Ludzie niewiele mogą o nim powiedzieć, za to wszyscy pamiętają, czym jeździł. Dobre samochody, kobiety i garnitury szyte na miarę – tego ma sporo, i tylko filmów niewiele. W nowej Polsce ciężko je robić nawet komuś takiemu jak on. Władza oczekuje, że będzie trzymać się bezpiecznych tematów, ale on nie byłby wtedy Fordem.

Obraz człowieka wyłaniający się z dostępnych przekazów i wspomnień daleki jest od jednoznaczności. Komunista w mercedesie. Pamiętliwy satrapa, który wchodząc na plan filmowy każdego członka ekipy wita serdecznym uściskiem dłoni. Twórca chętnie korzystający z politycznych koneksji, którego Polański wspomina jako „niebywale kompetentnego filmowca”. W swych filmach nieraz podważa narodowe mity, ale potrafi je też podsycać. W swym środowisku budzi przeważnie niechęć. Kiedy w marcu ’68 staje się głównym celem ataków w świecie filmowym, nikt nie staje w jego obronie.

Napisane wartko i, to rzadkość, nareszcie z humorem. Do tego, to też rzadkość, z takim powściągliwym, lakonicznym. Całość jest po prostu inteligenta.

Janusz Rudnicki

Książki. Magazyn do czytania

„Aleksander Ford, to dopiero będzie nuda” - tak pomyślałam, zabierając się do tej biografii, po czym za jednym zamachem przeczytałam 1/3 książki, wstydząc się głęboko własnej niewiedzy. (...) Jestem pod wrażeniem umiejętności autora, który z niezwykłą wprawą prowadzi niełatwe śledztwo biograficzne – a jest przecież debiutantem na literackiej niwie.

Olga Wróbel

Kurzojady

(...) zamiast żmudnej biografii, skoncentrowanej jedynie na poszukiwaniu faktów, dostajemy pełen zwrotów akcji, miejscami dowcipny i wielobarwny kolaż wspomnień o twórcy „Krzyżaków”. „Ford. Reżyser” to gotowy scenariusz na film.

Paulina Januszewska

Newsweek

Michał Danielewicz

Z wykształcenia socjolog, z zawodu badacz. Sporo jeździ, rozmawia z różnymi ludźmi i pisze raporty. Wierzy, że każdy ma swoją mądrość. Na gruncie zawodowym dorobił się kilku natręctw. Fascynuje go nieuchronne przeplatanie się ludzkich wyobrażeń o rzeczywistości z nią samą. Uważa, że pisanie to przede wszystkim opowiadanie historii. Szczególnie interesują go wątki dotykające tego, co ludzi łączy, dzieli i różnicuje. Ta książka jest jego literackim debiutem.

Autor_ka:

Michał Danielewicz

Tytuł:

Ford. Reżyser

Projekt okładki:

Marcin Hernas |tessera studio

Rok wydania:

2019

Typ oprawy:

twarda

ISBN twarda oprawa:

978-83-66232-26-6

ISBN wydanie e-book:

978-83-66232-50-1

Dostawa książek

InPost Paczkomaty

InPost Paczkomaty

Poczta Polska

Poczta Polska

DHL Kurier

DHL Kurier

Pocztex odbiór 
w punkcie

Pocztex odbiór 
w punkcie

Orlen paczka

Orlen paczka

Formy płatności

Karta płatnicza

Karta płatnicza

PayU

PayU

BLIK

BLIK

Może spodoba się również…