W wojnie z narkotykami nigdy nie chodziło o same narkotyki. Kluby Krytyki Politycznej zapraszają na pokazy filmowe.
Program pokazów:
Łódź 15 kwietnia, poniedziałek, godz. 18.00, Świetlica KP w Łodzi, ul. Piotrkowska 101, lewa oficyna; wprowadzenie: Martyna Dominiak
Częstochowa 26 kwietnia, piątek, godz. 19.00, Centrum Promocji Młodych, Al. Wolności 30; wprowadzenie: Agnieszka Wiśniewska
Wrocław 26 kwietnia, piątek, godz. 19.00, Druga Fala, ul. Świętego Antoniego 23
Białystok 9 maja, czwartek, godz. 18.30, OKI DOKI art, am i coś tam, ul. Nowy Świat 2; wprowadzenie: Sylwia Tabor
Gdańsk 14 maja, wtorek, godz. 19.00, Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście, ul. Nowe Ogrody 35 w Gdańsku;
Projekcję poprzedzi rozmowa z reżyserem filmu Eugene Jareckim! Prowadzenie: Przemek Hirniak
Kijów 23 maja, czwartek, 31N Cultural Centre, godz. 19.00, ul. Nyzhnyoyurkivska 31; wydarzenie towarzyszące Marszowi Wolności, który odbywa się w Kijowie 18 maja
Cieszyn 7 czerwca, piątek, godz. 19.00, Świetlica Krytyki Politycznej Na Granicy, ul. Zamkowa 1, wprowadzenie: Justyna Drath
Gniezno 23 czerwca, niedziela, godz. 10.00, Miejski Ośrodek Kultury, ul. Łubieńskiego 11; wydarzenie towarzyszące Objazdowemu Festiwalowi Watch Doc; wprowadzenie: Kamila Kasprzak i Paweł Bartkowiak
Kraków 25 czerwca, wtorek, godz. 17.00, Massolit Books & Cafe, ul. Felicjanek 4; rozmowę po projekcji poprowadzi Justyna Drath
Wkrótce Lublin.
Na wszystkie spotkania wstęp wolny.
O filmie:
Dom w którym mieszkam to krytyczna analiza amerykańskiej polityki narkotykowej, bezlitośnie punktująca wszystkie jej absurdy i niekonsekwencje. Reżyser Eugene Jarecki od początku stawia tezę, że wojna z narkotykami (War on Drugs), rozpoczęta w wyniku koniunkturalnej decyzji Richarda Nixona, który usiłował poprawić nadszarpnięty wizerunek jakimś spektakularnym posunięciem, to jedna z boleśniejszych pomyłek amerykańskiego establishmentu. Kolejne rządy (nie tylko republikańskie) stały się zakładnikami własnej polityki wizerunkowej: twardy kurs w walce przeciwko narkotykowym dilerom to żelazny punkt każdego wyborczego programu.
Tymczasem mimo kolejnych spektakularnych posunięć w narkotykowej wojnie, konsumpcja nielegalnych używek wciąż rośnie, a więzienia pękają w szwach. Reżyser portretuje obie strony – równie dociekliwie analizując warunki pracy dilerów, jak i ścigających ich policjantów. Jarecki z upodobaniem pokazuje paradoksy antynarkotykowego twardego kursu: dlaczego na przykład kara za posiadanie cracku (sztandarowego narkotyku czarnej biedoty) jest z założenia stokrotnie wyższa niż „zwykłej” kokainy (kojarzonej raczej z białym establishmentem)? W jego ujęciu, wojna z narkotykami to wygodne narzędzie władzy, dyscyplinującej niepokorne mniejszości, nie tylko rasowe.
Film ukazuje, że szkody wojny z narkotykami wpływają na losy jednostek i całych społeczności, bo polityka bazująca wyłącznie na wymiarze sprawiedliwości prowadzi tylko do masowego osadzania w więzieniach. Wcale nie poprawia zdrowia ani bezpieczeństwa publicznego użytkowników narkotyków i osób nie korzystających z substancji psychoaktywnych w Stanach Zjednoczonych i na całym świecie. Sama wojna z narkotykami kosztuje rokrocznie amerykańskich podatników co najmniej 51 miliardów dolarów. To dokładnie 168 dolarów przypadające na jedną kobietę, jednego mężczyznę lub jedno dziecko w USA – są to koszty wojny z narkotykami na szczeblu państwowym lub stanowym, nieuwzględniające kosztów lokalnych lub niepoliczalnych, jak bezrobocie lub niedostępność edukacji.
/materiały prasowe/Więcej informacji o potrzebie zmiany globalnej polityki narkotykowej znajdziesz w serwisie www.narkopolityka.pl. Projekcje poprzedzą wprowadzenia specjalistów zajmujących się polityką narkotykową i prowadzących kampanie na rzecz racjonalizacji prawa.
Najlepszy film dokumentalny 2012 roku! Dom, w którym mieszkam powinien obejrzeć każdy.
„New York Times”
Praktyczna i finansowa porażka wojny z narkotykami to tylko część złożonego problemu. Te same strategie polityczne, które tak mało zaradziły na poziom spożycia narkotyków w Stanach Zjednoczonych, dogłębnie i niewspółmiernie oddziaływały niekorzystnie przede wszystkim na najbiedniejszych, społeczności imigranckie i inne mniejszości.
Brad Pitt na pokazie filmu w Los Angeles
Eugene Jarecki – twórca filmowy, wielokrotnie nagradzany na międzynarodowych festiwalach. Jego ostatni film Regan, prezentujący życie i dziedzictwo 40 prezydenta Stanów Zjednoczonych, otrzymał wiele pozytywnych recenzji po premierze na festiwalu Sundance i telewizji HBO z okazji 100 urodzin Regana. W 2010 roku Jarecki pracował wspólnie z Morganem Spurlockiem i Alexem Gibneyem jako reżyser filmu dokumentalnego inspirowanego książką Freakonomics. Wcześniej zrealizował też film krótkometrażowy Move Your Money, nawołujący Amerykanów, by wycofali swoje oszczędności zbanków, które w powszechnym przekonaniu są za duże, by upaść, a przenieśli je do banków społecznych. Obraz ten był bardzo popularny w internecie, przez pierwsze 3 tygodnie obejrzało go ponad 7 milionów ludzi, niektórzy zaufali przekazywanym treścią i zdołało zabezpieczyć swój majątek. W 2006 roku filmem Why we fight zdobył główną nagrodę na festiwalu Sundance, obraz eksplorujący to, jak militaryzm osłabia politykę zagraniczną i obronną Stanów Zjednoczonych. Jerecki jest również obserwatorem politycznym, zajmującym się polityką międzynarodową. Regularnie pojawia się w programach publicystycznych na FOX News, CNN, BBC World czy publikuje w New York Times, Washington Post.
reżyseria: Eugene Jarecki
zdjęcia: Derek Hallquist, Sam Cullman
montaż: Paul Frost
produkcja: Charlotte Street Films, USA, 2012 / 110 ’
Oficjalna strona internetowa.
Nagrody i wyróżnienia:
2012 Transatlantyk – Audience Award
2012 Sundance Film Festival – Grand Jury Prize – Best US Documentary
2012 Sheffield Doc/Fest
2012 AFI/Discovery Silverdocs
Partnerem cyklu pokazów filmu jest Festiwal Watch Doc organizowany przez Helsińską Fundację Praw Człowieka.