Kraj

Hazard szkodzi Tobie i osobom w Twoim otoczeniu

Ruszyła kampania społeczna poświęcona uzależnieniom behawioralnym.

26 sierpnia w Warszawie odsłonięto graffiti poświęcone pracoholizmowi, zakupoholizmowi i uzależnieniu od hazardu. Znajduje się ono na skrzyżowaniu ul. Obozowej i Prymasa Tysiąclecia i jest częścią kampanii społecznej poświęconej uzależnieniom behawioralnym Behawioralnie-Racjonalnie, prowadzonej przez Fundację Inspiratornia.

Czemu zajęliśmy się tym tematem? – mówi Maja Ruszpel, prezes Fundacji Inspiratornia – Ponieważ uzależnienia behawioralne, choć dotykają dużej części społeczeństwa, są nadal w Polsce mało rozpoznawane. Wielu ludzi, cierpi na nie, nie wiedząc nawet, że żyje z takim właśnie uzależnieniem. Problem istnieje, należy więc o nim mówić, edukować.

Według badań CBOS z roku 2012 problem z kompulsywnym kupowaniem dotyczyć może 3,5% populacji Polaków od 15 roku życia. Przyjmuje się potocznie, że uzależnienie od zakupów jest w większym stopniu przypadłością damską, sprzyja mu także młody wiek i pozostawanie w stanie wolnym. Grupą najbardziej narażoną na wystąpienie problemu są kobiety w wieku do 24 lat.

U jednej dziesiątej Polaków (10,4%) uzależnienie od pracy stanowi rzeczywisty problem. Pracoholikami stają się osoby w wieku produkcyjnym, przy czym największy odsetek odnotowano w grupie wiekowej 35-64 lata, a najwyższy poziom zagrożenia uzależnieniem wśród osób w wieku 18-24 lata. Wyniki badania ilościowego wskazują też, iż nieco bardziej zagrożone pracoholizmem są kobiety niż mężczyźni.

Z tych trzech uzależnień behawioralnych hazard to najlepiej rozpoznany problem – w tym przypadku mówi się o aż 4% Polaków dotkniętych tym nałogiem.

Pierwszym graffiti, jakie zrobiliśmy, było „Leczyć zamiast karać” poświęcone uzależnieniu od narkotyków. Zgodzili się na nim wystąpić m.in. Marek Balicki, Wiktor Osiatyński i Tomek Lipiński. Istnieje ono do dziś na skrzyżowaniu Górczewskiej i Prymasa Tysiąclecia w Warszawie. Realizowałyśmy także akcję informacyjną Miasto Wciąga – w toaletach klubów muzycznych rozlepiałyśmy imitacje narkotyków. Ta druga akcja była połączona z nieodpłatnymi poradami prawnymi dla osób uzależnionych. Podobnie jest w wypadku Behawioralnie – Racjonalnie: osoby uzależnione od hazardu czy od zakupów mogą skonsultować się z prawnikiem i otrzymać wsparcie prawnika w sytuacji, kiedy mają problem ze spłacaniem długów czy w wypadku innych problemów finansowych – mówi Ruszpel.

Autorem kreacji jest Robert Poryzała – grafik, architekt, współpracujący zarówno z organizacjami pozarządowymi, jak i agencjami reklamowymi.

Kampania informacyjna Fundacji Inspiratornia jest współfinansowana ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych będących w dyspozycji Ministra Zdrowia.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij