Pancewicz: Squattersi i nostalgia za gwiazdami. 13 Biennale architektury w Wenecji

Zaproponowany przez kuratora temat 13. Biennale Architektury w Wenecji – utopijne spotkanie architektów i użytkowników architektury – pokazał dylematy tej profesji, która zmaga się zarówno z efektami kryzysu gospodarczego, jak i z kultem architektów-gwiazd. Relacja Łukasza Pancewicza.

Łukasz Pancewicz*

Stokfiszewski: O nowy ład kulturalny

Tegoroczna inauguracja sezonu artystycznego w rodzimych teatrach, filharmoniach czy operach jest wyjątkowa. Jej rozpoczęcie z dniem 1 września nie wynika bowiem z obyczaju, lecz z ustawy. Czy da się zadekretować w ten sposób nowy ład w kulturze? Tekst Igora Stokfiszewskiego.

Szelewa: Zniknięte dziewczynki

Przeciętnie na 100 dziewczynek rodzi się 105 chłopców. Jednak w niektórych krajach, zwłaszcza na Dalekim Wschodzie, ale i np. w Albanii, rodzi się czasem ponad 120, a nawet 150 i więcej chłopców na każde 100 dziewczynek. Dlaczego rodzice wolą mieć chłopców?  Barbara Szelewa recenzuje książkę roku 2011 zdaniem "Wall Street Journal".

Barbara Szelewa

Sykulski ’49, czyli lewą ręką

Do propagowanych przez „Przekrój” haseł: „Walczymy z cmok-nonsensem!”, „Otyli żyją krócej!”, „Każda dama płaci sama!” chcę dodać jeszcze jedno: „P

Majmurek: Hollywood hurtowo śni o krachu kapitalizmu

Podobno łatwiej jest nam wyobrazić sobie zagładę świata niż choćby skromną korektę istniejącego systemu społeczno-gospodarczego. Filmy takie jak nowa Pamięć absolutna dowodzą, że od jakiegoś czasu nie jest to do końca prawdą. Recenzja Jakuba Majmurka.

Majmurek: Wytarta magia Rzymu

Zakochani w Rzymie niestety są oznaką wyczerpania formuły allenowskiego „filmu europejskiego”. Nie tylko dlatego, że wszystko, co widzimy na
ekranie, jest strasznie sztampowe i stereotypowe. Film wygląda na potwornie wymęczony. Woody’ego Allena recenzuje Jakub Majmurek.

Szelewa: Od indyka do szaraka

O rasizmie w Stanach Zjednoczonych myślimy, jakby był to jedynie problem z zamierzchłej przeszłości.Tymczasem nawet dziś widać go w USA gołym okiem. Książkę Who is Afraid of Post-Blackness recenzuje Barbara Szelewa.

Barbara Szelewa
Zamknij