Cerkiewne dymy, cienie ikon i growl rozdzierający święte słowa – Batushka stworzyła misterium. Potem przyszedł rozłam i Patriarkh, nowa odsłona tej samej liturgii, wyruszył tropem Proroka Ilji – wiejskiego mesjasza z Grzybowszczyzny – i pokazał, jak z mitu zrobić produkt.Natalka Suszczyńska
Powieść Pynchona rozgrywa się w Kalifornii początku lat 70. Plaże są pełne surferów i wiecznie odurzonych hipisów, ale fala kontestacji wyraźnie opada, hipisowskie lato miłości przechodzi w jesień – niekoniecznie złotą. Książkę „Wada ukryta” recenzuje Jakub Majmurek.
Arabska Wiosna przez chwilę wzbudziła ogromne zainteresowanie zachodnich
mediów, a jednocześnie uświadomiła nam, jak mało wiemy o tym regionie – i że często są to jedynie stereotypy. O zbiorze reportaży Jerzego Haszczyńskiego Mój brat obalił dyktatora
pisze Paweła Pieniążek.
Radziecka architektura to ostatni awatar wiary w człowieka i postęp. Dziś jest kompletnie zdegradowana, ale pozostał w niej ślad tych idei. Z Nicolasem Grospierre’em, laureatem Paszportu Polityki 2011 w kategorii sztuki wizualne rozmawia Jakub Majmurek.
Zapraszamy na 5 debatę Krytyki Politycznych w ramach berlińskiego Biennale poświęconą przemianom politycznym na Białorusi. 20 marca (wtorek), godz. 19.00, KW Institute for Contemporary Art, Berlin.
Sorrentino dowodzi, że wciąż jeszcze we współczesnym kinie można zrobić rewelacyjny film o chłopcu uwięzionym w ciele starzejącej się gwiazdy. O Wszystkich odlotach Cheyenne’a pisze Jakub Majmurek.
W Zdobywcach słońca tworzę opowieść o klęsce – nowoczesnej sztuki, sztuki jako praktyki społecznej – która to klęska jednak prowadzi nas gdzieś dalej. Z Anną Baumgart rozmawia Jakub Majmurek.
Puszczalstwo okazuje się tak samo trudne jak związek
monogamiczny. A może nawet trudniejsze. Bo o ile mniej więcej wiadomo, co należy
robić w małżeństwie, o tyle w puszczalstwie każdą relację trzeba negocjować
osobno i od początku. I może to być nieraz droga przez mękę. Recenzja Jasia Kapeli.
Prawie każda kolejna interpretacja losów Monroe reklamowana jest jako ta „wreszcie pozbawiona przekłamań”. O filmowych wizerunkach Marilyn pisze Agnieszka Mikrut-Żaczkiewicz.
ArtWiki jest platformą na bazie silnika Wiki, która umożliwia artystom wgranie swoich profili. Każdy, kto chce zaprezentować swoje prace w cyfrowej przestrzeni 7. Berlin Biennale, może to uczynić.