Choć na ekranie widzimy wyglądające jak niesymulowane sceny seksu, to zupełnie nie o pornograficzną dosłowność tu chodzi.
Internet według Orlińskiego, czyli strachy na lachy
Czy otwarta kultura to Grinch, który ukradł twórcom święta?
Diduszko: Panowie rozdają nagrody
Jury Nagrody Literackiej m.st. Warszawy składa się z siedmiu mężczyzn i ani jednej kobiety. I nie jest to wyjątek.
De Beauvoir: Druga płeć
W sporze o feminizm dużo już popłynęło atramentu; obecnie walka jest mniej więcej zakończona – pisała Simone de Beauvoir w „Drugiej płci”. W czwartek minęła 106. rocznica urodzin pisarki.
Żołnierze: protokoły walki, zabijania i śmierci
To, że przemoc seksualną i fizyczną w trakcie wojny uważa się za coś egzotycznego, niezwyczajnego i popędowego, jest rodzajem ślepoty socjologicznej i historycznej.
Budzyński: Modernizm nigdy się nie skończył
O Le Corbusierze jako antymoderniście, utopiach czasów transformacji i politycznym znaczeniu warszawskiej architektury.
Dunin: Bajka o separacji
Bettelheim powiada, że bajki służą ukojeniu lęku dziecka przed separacją z rodzicami. W wypadku „Dziecka śniegu” jest odwrotnie, to separacyjna bajka dla rodziców.
Majmurek: Ferajna z Wall Street
Scorsese i DiCaprio odwalają w „Wilku z Wall Street” kawał świetnej roboty – nie tylko filmowej, ale także politycznej.
A najlepiej bawią się spekulanci
2013 rok w świecie nowych technologii dobrze zapamiętają chyba tylko inwestorzy i spekulanci z Doliny Krzemowej. Podsumowanie Pawła Klimczaka.
Najlepsze teledyski 2013
Trwająca od kilku lat koniunktura pozwala głośno powiedzieć – proszę państwa, oto żyjemy w drugiej złotej epoce teledysku.
Co czytaliśmy w 2013 roku (3)
Sapkowski, Szczerek i Tołstoj – trzecia, ostatnia część naszego zestawienia najważniejszych lektur 2013 roku.
Zrałek-Kossakowski: 2013 w muzyce
Niszowe wytwórnie i majorsy, streaming i tradycyjne nośniki. O pozbawionym zaskoczeń, a jednak wyjątkowo ciekawym 2013 roku w muzyce.