Co się stało z nadzieją, społeczną energią? Z odwagą, ze zbiorowymi marzeniami? Gdzie się podział nasz motyl?
Szybowicz: Nowy rodzaj smutku
Bohaterowie „Gier losowych” są prowincjuszami pragnącymi publicznego prestiżu, którego nie zdobędą, jeśli nie przedzierzgną się w kogoś innego.
Krzysztof Krauze. Wędrowiec na pustyni
24 grudnia zmarł Krzysztof Krauze, wybitny reżyser i scenarzysta.
Bożek: Demon techno w okularach
Cielesność tej muzyki bierze się wprost z charakteru jej twórcy. Bo Kucharczykowi nawet filharmonia kojarzy się z cielesną euforią.
Ewa Szelburg-Zarembina: historia samounicestwienia
Fragment książki Anny Marchewki.
Czechowicz, nauczyciel i bloger: Nie jestem siłaczem [rozmowa]
W prozie – tak jak w ludziach – szukam wyrazistości.
Protokoły walk, zabijania i umierania
Niemieccy żołnierze szczegółowo opowiadają o tonażach zatopionych statków. I nie ma znaczenia, że chodzi o statek pasażerski czy handlowy.
Bożek: Dub, czyli zmiana percepcji
Co się dzieje, gdy głos przestaje być nośnikiem słów? Co z sobą niesie, jeśli nie sens?
Dunin: Być drzewem w Korei Południowej
Nie sprowadzałabym „Wegetarianki” do prostego feministycznego przesłania o opresji i przemocy wobec kobiet.
Forecki: Nasze mienie „pożydowskie”
Karmiona antysemickimi kliszami chciwość spotkała się z dokonywaną przez Niemców demonstracją, że Żydów można bezkarnie zabijać w majestacie prawa.
Pateman: Feminizm i umowa małżeńska
William Thompson z oburzeniem woła, że skandalicznym fałszem jest nazywanie małżeństwa umową.
Kto ukradł Marię Janion?
Fragment „Prof. Misi”, wywiadu-rzeki Kazimiery Szczuki.