Działania edukacyjne łączące kulturę, nowoczesną technologię i dziennikarstwo obywatelskie.
WebAktywni to cykl warsztatów dla młodzieży uczącej się w szkołach średnich realizowany w Cieszynie, Gdańsku, Łodzi, Warszawie i Wrocławiu w roku szkolnym 2014/2015. Uczniowie i uczennice biorący udział w spotkaniach zwiększają swoją cyfrową świadomość – o sposobach wyszukiwania informacji i krytycznym podejściu do danych w sieci, czy wykorzystaniu nowych mediów do komunikacji.
Wciąż aktualnym wyzwaniem jest budowanie wśród nastolatków krytycznego stosunku do internetu i wzmacnianie ich kompetencji jako użytkowników sieci. W trakcie spotkań warsztatowych cyklu WebAktywni uczennice i uczniowie poznają, jak analizować dane oraz do czego można wykorzystać cyfrowe dziennikarstwo obywatelskie. Przestrogi i umiejętności nabyte w wyniku nieustannego przebywania w społecznościach cyfrowych najlepiej uzupełniać o konstruktywne przykłady działań, poprzez które można mieć realny wpływ na rzeczywistość.
Z badania NetTrack wynika, że 90% polskich nastolatków (w wieku 15-17 lat) regularnie korzysta z Internetu. Młode pokolenie określane jest mianem „cyfrowych tubylców” ludzi, dla których Internet jest równie naturalnym środowiskiem co dom rodzinny, szkoła i inne tradycyjne instytucje wychowawcze.
Niestety z częstotliwością korzystania nie zawsze idzie rozwój umiejętności kluczowych.
Wbrew optymistycznym prognozom, korzystanie z nowych mediów nie przekłada się na współtworzenie nowych form kultury i komunikacji. Współtworzenie bloga lub stron internetowych deklaruje poniżej 5% ankietowanych (badanie NetTrack).
Zgodnie ze strategiami edukacyjnymi Unii Europejskiej, umiejętność selekcji i wyszukiwania informacji, analizy krytycznej kultury cyfrowej i świadomego korzystania z zasobów cyfrowych należą do kluczowych kompetencji edukacyjnych.
Rozwój kapitału kulturowego jest niemożliwy bez rozwoju kompetencji cyfrowych. Uczestnicy i uczestniczki projektu przekształcają się z „cyfrowych tubylców” w „cyfrowych obywateli”.
Cykl zajęć składał się z warsztatów zorganizowanych w grupach tematycznych: Nowe technologie i nowe media – cyfrowa codzienność, Bańka informacyjna. Jak wyszukiwać nowe informacje? Kto kontroluje efekty wyszukiwania?, Cyfrowa nauka, cyfrowa kultura, cyfrowa edukacja, Dziennikarstwo obywatelskie i nowe media w komunikacji, które prowadzone były przez ekspertki i aktywistów Jakuba Dymka, Aleksandrę Dulas, Dawida Krawczyka, Damiana Muszyńskiego, Natalię Sawkę i Marcina Zaroda.
Pobierz: Scenariusze zajęć i metodyka nauczania #WebAktywni autorstwa Damiana Muszyńskiego i Marcina Zaroda.
–
Projekt jest realizowany przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Stołecznego Warszawy oraz European Cultural Foundation.