Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się

Jakub Majmurek

Filmoznawca, eseista, publicysta. Aktywny jako krytyk filmowy, pisuje także o literaturze i sztukach wizualnych. Absolwent krakowskiego filmoznawstwa, Instytutu Studiów Politycznych i Międzynarodowych UJ, studiował też w Szkole Nauk Społecznych przy IFiS PAN w Warszawie. Publikuje m.in. w „Tygodniku Powszechnym”, „Gazecie Wyborczej”, Oko.press, „Aspen Review”. Współautor i redaktor wielu książek filmowych, ostatnio (wspólnie z Łukaszem Rondudą) Kino-sztuka. Zwrot kinematograficzny w polskiej sztuce współczesnej.

Napisz do mnie

Teksty

Przekleństwo tożsamości [Majmurek o „Służącej”]

Każda tożsamość jest w „Służącej” Park Chan-wooka pastiszem, a każdy bohater kłamcą.

ObserwujObserwujesz

Majmurek: Wikileaks w ślepej uliczce?

Jesteśmy winni Assange’owi solidarność. Ale musimy też uczciwie pytać o problematyczne elementy filozofii i praktyki Wikileaks.

ObserwujObserwujesz

Zapomniany październik

Październik ’56 radykalnie nie pasuje do współczesnej polityki historycznej. Dzięki temu możemy za to spojrzeć z ukosa na wiele jej mniej lub bardziej skrytych założeń.

ObserwujObserwujesz

Obywatel Blake

W świecie neoliberalnego zarządzania biedą przez poczucie winy bohater filmu Kena Loacha jest dinozaurem XX wieku i bojowych tradycji klasy pracującej.

ObserwujObserwujesz

Laboratorium lęku [Majmurek o filmie Sasnali]

Nowy film Anki i Wilhelma Sasnali wpisuje się w debatę na temat uchodźców.

ObserwujObserwujesz

Premier Gowin nie lubi państwa polskiego

PiS wygrał, obiecując, że skończy ze zwijaniem państwa. Premier Gowin właśnie zwija je dziś w nauce.

ObserwujObserwujesz

Zmarł Andrzej Wajda. Czy w „Powidokach” widzowie zobaczą alegorię „dobrej zmiany”?

Tak film odczytali widzowie festiwalu w Gdyni.

ObserwujObserwujesz

Wspaniałość Beksińskich

Tak niezwykła rodzina, a jednak tak zwyczajna, naznaczona tak zwykłymi problemami. Jakub Majmurek o filmie „Ostatnia rodzina”.

ObserwujObserwujesz

Konieczny: Bądźmy razem przeciw skrajnej prawicy

Coś, co jeszcze parę lat temu było prawicowym folklorem, wchodzi do głównego nurtu. To niebepieczne.

ObserwujObserwujesz

„Wołyń”: Kino w wojnie pamięci

Film Smarzowskiego jest przestrogą przed tym, do czego prowadzić może nacjonalistyczna mobilizacja mas i narodowy szowinizm.

ObserwujObserwujesz
Wczytywanie...