Marki alkoholowe promują się twarzami influencerów, a ci trafiają ze swoim przekazem głównie do młodych ludzi. Dlaczego to niebezpieczne opowiada Maja Staśko.

W Polsce odmowa wypicia shota lub kieliszka często spotyka się z wyśmiewaniem, potępieniem, a nawet wykluczeniem społecznym. Presja jest ogromna i wywierana na różne sposoby. Nawet artykuły o zakazie reklamy alkoholu są oznaczone reklamami alkoholu, ponieważ algorytmy działają na korzyść biznesu.

Marki alkoholowe promują się twarzami influencerów, a ci trafiają ze swoim przekazem głównie do młodych ludzi. Biznes wytwarza potrzebę sięgania po alkohol, przy pomocy reklam buduje związane z nim pozytywne skojarzenia. W ten sposób zapewnia sobie wieloletnią, a czasem dożywotnią wierność konsumenta.

Pijąc, spełniasz marzenia (biznesu alkoholowego)

Jeszcze w końcówce ubiegłego wieku dorośli Polacy pili średnio 8 litrów czystego alkoholu rocznie. Dziś to 12 litrów. Tylko w ciągu ostatnich pięciu lat spożycie wódki wzrosło o 17 proc. Gwałtownie wzrósł też współczynnik zgonów na alkoholową marskość wątroby.

Według szacunków OECD w ciągu kolejnych 30 lat z powodu chorób i urazów spowodowanych piciem średnia długość życia skróci się u nas o 1,6 roku. Gorzej jest tylko w przypadku Rosji i Litwy. W 2021 roku wydaliśmy na alkohol 45 miliardów złotych. Za średnie miesięczne wynagrodzenie można było kupić 1798 butelek piwa, 256 butelek wina lub 216 butelek mocnego trunku. To o 125 butelek piwa, 45 butelek wina i 15 butelek wódki więcej niż w roku poprzednim. I to pomimo podniesienia podatku akcyzowego od napojów alkoholowych.

Nie tylko reklamy. Oznaczenia „alkohol tylko dla dorosłych” też muszą zniknąć

Realizacja wideo: Martyna Tokarska

Film powstał w ramach projektu Sphera.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Maja Staśko
Maja Staśko
Dziennikarka, aktywistka
Dziennikarka, scenarzystka, aktywistka. Współautorka książek „Gwałt to przecież komplement. Czym jest kultura gwałtu?”, „Gwałt polski” oraz „Hejt polski”. Na co dzień wspiera osoby po doświadczeniu przemocy. Obecnie pracuje nad książką o patoinfluencerach.
Zamknij