Tylko do końca kwietnia w Galerii Studio w Pałacu Kultury i Nauki oglądać można wyjątkową wystawę „Projekt Test: Pokolenie Minus”, całkowity dochód ze sprzedaży zdjęć zostanie przekazany na dofinansowanie turnusu rehabilitacyjno-edukacyjnego dla dzieci i młodzieży żyjącej z HIV/AIDS.
Od 2009 rok kampania Projekt Test konsekwentnie nakłania polskie społeczeństwo do testowania się na HIV. Co roku apel wysyłany jest do innej grupy odbiorców, tym samym pokazując, że problem HIV dotyczy nas wszystkich i wykonanie testu powinno być naturalną czynnością zdrowotną niezależnie od wieku czy preferencji seksualnych.
W tym roku, dzięki bezpłatnemu kalendarzowi dołączonemu do kobiecego magazynu po raz pierwszy udało nam się dotrzeć z profilaktyką HIV/AIDS nie tylko do Polek z dużych aglomeracji, ale również do małych miasteczek i wsi. Co więcej, zdobyliśmy konkretną informację zwrotną, potwierdzającą nasze przypuszczenia: testu na HIV w ciąży to nie jest ogólnopolski standard. Pytanie czy odpowiednie agendy rządowe będą chciały coś z tym zrobić? Organizacje pozarządowe zajmujące się zdrowiem publicznym już dziś zapowiedziały mocne rekomendacje w tej sprawie – podsumowuje Agata Kwiatkowska, autorka kampanii.
Biznes społecznie odpowiedzialny
Partner of Promotion zawsze chętnie wspiera inicjatywy społeczne i angażuje się w komunikację istotnych społecznie tematów, dlatego z ogromną przyjemnością wsparliśmy działania Społecznego Komitetu ds. AIDS. Pracując nad kampanią zależało nam przede wszystkim na wzbudzeniu jak najszerszego zainteresowania mediów i opinii publicznej tematem wykonywania testów na HIV w ciąży, bowiem jak pokazują statystyki jest to nadal temat tabu. Dzięki zaangażowaniu znanych i lubianych gwiazd udało się zwrócić uwagę na istotny problem związany z zakażeniem HIV. Jeśli jeden test może uratować zdrowie mamy, taty i dziecka – dlaczego go nie wykonać? – powiedziała Anna Hahn-Leśniewska, Client Service Director, Partner of Promotion.
Kampania „Projekt Test: Pokolenie Minus” została zrealizowana przez Społeczny Komitet ds. AIDS ze środków pochodzących ze sprzedaży produktów M•A•C VIVA GLAM w Polsce. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie działający od 1994 r. M•A•C AIDS Fund, którego celem jest wspieranie profilaktyki oraz pomoc kobietom, mężczyznom i dzieciom dotkniętym HIV/AIDS na całym świecie. Corocznie 100% dochodu ze sprzedaży pomadek i błyszczyków VIVA GLAM jest przekazywane na walkę z HIV/AIDS.
Solidarne Pokolenie Minus
Ten projekt to nie tylko porządna dawka profilaktyki w skali ogólnopolskiej, ale chcieliśmy, żeby kampania była czyś więcej niż tylko ideą, żeby zadziało się coś namacalnie dobrego. Wtedy pojawił się pomysł licytacji zdjęć na rzecz wsparcia dzieciaków żyjących z HIV – dodaje Maciej Nazarewicz, rzecznik Społecznego Komitetu ds. AIDS. W Polsce żyje kilkaset dzieci zakażonych HIV, w tym 113 przyjmujących leki antyretrowirusowe. Niestety, wciąż bardzo niewiele działań adresowanych jest właśnie do tej grupy odbiorców – grupy szczególnej, bo wymagającej niezwykle dużej wrażliwości, uwagi i wsparcia. Trudno oszacować ile, ale dzieci zakażonych HIV jest więcej, tylko nie zostały jeszcze zdiagnozowane. Te dzieciaki są leczone w kilku rekomendowanych szpitalach zakaźnych, jednak ponad połowa małych pacjentów korzysta z kliniki w Warszawie. Ponieważ mieszkają na terenie całej Polski wiele z nich kilka razy w roku dojeżdża z nawet najbardziej odległych krańców kraju – tłumaczy Dominika Soćko ze Społecznego Komitetu ds. AIDS, który właśnie rozpoczął pracę nad realizacją projektów skierowanych do dzieci i młodzieży żyjących z HIV/ AIDS. Pierwszym i podstawowym celem tych działań jest zorganizowanie wyjazdu rehabilitacyjno-edukacyjnego dla grupy około 40 osób w wieku od 7 do 19 lat i na ten cel będą przekazane środki zebrane podczas licytacji zdjęć z kampanii.
Zwykłe, niezwykłe wakacje
To, co łączy wszystkich uczestników takiego wyjazdu, to doświadczenie życia z chorobą przewlekłą. W odróżnieniu od innych chorób przewlekłych (np. cukrzycy) HIV i AIDS w dalszym ciągu wiążą się z dużą stygmatyzacją, bardzo często również z dyskryminacją, mogącą powodować poczucie izolacji. Możliwość podzielenia się tymi przeżyciami daje okazję do zobaczenia, że nie jest się samemu, że inni również borykają się z podobnymi problemami. Tworzenie się takich grup wsparcia jest kluczowe dla podtrzymania dobrej kondycji psychicznej człowieka w trudniejszych dla niego okresach – opowiada Soćko. Najlepszym przykładem na wciąż panujący lęk przed obcowaniem z osobami zakażonymi, a co za tym idzie ich wkluczenie, jest fakt, że bardzo dużo czasu zajęło samo znalezienie ośrodka wypoczynkowego, który zgodziłby się przyjąć grupę dzieci z HIV/ AIDS. Spośród bardzo wielu wstępnie umówionych rezerwacji tylko jeden ośrodek turystyczny, nie wycofał swojej oferty po rozpoczęciu korespondencji mailowej z adresu, w którym widnieje pełna nazwa Komitetu, zawierająca słowa HIV i AIDS.
Przez wiele lat dziećmi z HIV zajmowała się św. p. Krystyna Sokołowska i jej Stowarzyszenie „Mały Książę”. Od 1999r. organizowała wyjazdy dla dzieci i młodzieży, dając im w ten sposób możliwość wspólnego spędzenia czasu oraz nawiązania kontaktów, które z czasem przeradzały się w trwałe przyjaźnie, będące podstawą do wzajemnego wspierania się w trudnych chwilach. W tym roku projekt realizować będzie Społeczny Komitet ds. AIDS, zaangażowało się w niego wielu wybitnych specjalistów w dziedzinie HIV/ AIDS, m.in. dr n.med. lek. Jolanta Popielska, dr Agnieszka Walendzik- Ostrowska, Artur Lutarewicz i inni.
–
Więcej szczegółów na temat licytacji zdjęć znajduje się na stronie internetowej www.skaids.org.