Rusza kampania społeczna „Kończ bez strachu” Społecznego Komitetu ds. AIDS. Młodzi aktorzy: Dominika Gwit, Alan Andersz i Philippe Tłokiński zachęcają do używania prezerwatywy.
Od 4 marca można oglądać je w TVN, kinach i internecie. Patronat merytoryczny nad projektem objął Program Narodów Zjednoczony ds. Rozwoju (UNDP).
W Polsce o prezerwatywach mówi się rzadko. Często też można znaleźć o nich zupełnie nieprawdziwe informacje – także w internecie, na przykład na polskojęzycznych stronach Wikipedii. Kampania ma na celu nie tylko przełamywać tabu związane z samą prezerwatywą, ale przede wszystkim dostarczyć młodym ludziom rzetelną wiedzę na temat profilaktyki chorób i infekcji przenoszonych drogą płciową. Zaprojektowane na jej potrzeby narzędzia interaktywne dostosowane są do użytkowania mobilnego, na przykład aplikacje i gry internetowe dostępne na profilach społecznościowych kampanii. Konstruowaliśmy tę kampanię tak, aby była jak najlepiej dostosowana do kanałów komunikacyjnych, którymi porozumiewają się młodzi ludzie. Z naszych obserwacji i badań wynika, że czasy skuteczności ulotek i broszur informacyjnych są już dawno za nami. To stawia duże wyzwania, informacja musi być nie tylko rzetelna, ale także w atrakcyjnej formie, inaczej młodzi ludzie się nią nie zainteresują – tłumaczy Agata Kwiatkowska ze Społecznego Komitetu ds. AIDS, który przygotował kampanię.
Konsekwentnie używana prezerwatywa daje 90-95% ochronę przed HIV i innymi chorobami przenoszonymi drogą płciową. W Polsce prezerwatywa jest wciąż narzędziem polityczno-ideologicznym zamiast zdrowotnym. Nie radzą sobie z tym tematem dorośli, więc jak mają się w nim odnaleźć dzieciaki. Podejmowanie ryzykownych zachowań seksualnych przez młodych ludzi jest faktem, w związku z tym trzeba odłożyć na bok ideologię i dać im narzędzie, które będzie ich chronić. I nie mam tu na myśli jakieś „prezerwatyzacji”, bo nie chodzi o promowanie używania prezerwatyw, ale w obecnej sytuacji, kiedy nadal nie mamy rzetelnej edukacji seksualnej w szkołach nie możemy ryzykować ich zdrowia, czekając na zmiany systemowe, które mogą w ogóle nie nastąpić – tłumaczy Artur Lutarewicz, psycholog, doświadczony trener i edukator od wielu lat pracujący z młodymi ludźmi.
Brak rzetelnej wiedzy na temat seksu doskwiera młodym i starym. Co gorsza młodzi myślą, że ”starzy już tego nie robią” a starzy, że „młodzi jeszcze tego nie robią”. I tak żyjemy w społeczeństwie gdzie po prostu nie ma miejsca na porządną edukację seksualną. Społeczny Komitet ds. AIDS od lat prowadzi zajęcia z profilaktyki HIV/AIDS w szkołach. Z naszych obserwacji wynika, że młodzi ludzie raczej nie rozmawiają z rodzicami, wiedzę czerpią głównie od siebie nawzajem i z internetu. Prowadząc zajęcia, najpierw musimy zająć się weryfikacją tego, co oni się już naczytali na różnych forach czy podejrzanych stronach www. Dopiero wtedy możemy zacząć właściwe warsztaty. Sprawę pogarsza fakt, że w mediach mamy mnóstwo seksu, przemocy i używek przedstawionych w atrakcyjny sposób, natomiast w życiu: szkole, domu, podwórku młodzi ludzie nie mają z kim o tym porozmawiać. Dlatego dla mnie największą zaletą tej kampanii jest powstanie strony www.konczbezstrachu.pl, na której młody człowiek nie tylko będzie miał dostęp do rzetelnej wiedzy czy instrukcję używania gumy, ale także da ona możliwość pedagogom czy dyrekcji zgłoszenia swojej szkoły do programu warsztatów – mówi Czarek Fidor, trener z zakresu profilaktyki HIV/AIDS.
Od wielu lat o rzetelną edukację seksualną w Polsce walczy Grupa Edukatorów Seksualnych Ponton to z ich badań i raportów można dowiedzieć się, że 44,5% młodych osób nigdy nie rozmawiało z rodzicami na temat seksualności, a aż 20% osób badanych nie ma osoby w rodzinie, z którą może tę kwestię poruszyć. Równocześnie 53% ankietowanych – bez względu na płeć – nie dostało w domu żadnych informacji na temat antykoncepcji. Raport donosi, że młodzi ludzie mają świadomość, że należy się zabezpieczyć w czasie stosunku, nie wiedzą jednak, jak to zrobić. Młodzi ludzie nie potrafią ocenić, czy prezerwatywa jest poprawnie założona i zazwyczaj martwią się tym dopiero po stosunku. Często słyszę, że prezerwatywy są niewygodne i zabiją przyjemność. Wolą ryzykować i nierzadko wybierają stosunek przerywany. Myślę, że byłoby inaczej, gdyby posiadali rzetelne informacje o mechanizmach zapłodnienia i o infekcjach. Zamiast ze szkoły nastolatki podstawową wiedzę na temat seksu czerpią z oglądanych w Internecie filmów porno, na których prezerwatyw po prostu nie ma– tłumaczy Paulina Wawrzyńczyk z Grupy Ponton.
Prawo do edukacji seksualnej wynika m.in. z zapisów Konwencji ONZ o Prawach Dziecka, dotyczących prawa do informacji oraz obowiązku państw do zapewnienia dzieciom wiedzy umożliwiającej ochronę, między innymi przed wykorzystaniem seksualnym. – podkreśla Ewa Pieszczyk (UNDP) i dodaje – W ramach systemu ONZ, WHO rozumie edukację seksualną nie tylko jako fizyczne, emocjonalne i interakcyjne aspekty seksualności i kontaktów seksualnych, ale także szereg innych czynników, takich jak samoakceptacja, przyjaźń czy poczucie bezpieczeństwa i atrakcyjności. Tak rozumiana edukacja seksualna jest więc kluczowa z dwóch przyczyn. Po pierwsze, wspiera ona osobisty rozwój i dobrostan człowieka. Po drugie zaś, rzetelna edukacja seksualna stanowi jeden z elementów profilaktyki zarówno problemów zdrowotnych, jak i społecznych. Większość badań wskazuje, że rzetelna edukacja seksualna opóźnia inicjację seksualną, zmniejsza częstotliwość kontaktów seksualnych i liczbę partnerów/ek, a także poprawia prewencyjne zachowania seksualne. Warto też podkreślić, że ze zdrowiem seksualnym i reprodukcyjnym wiążą się aż 3 spośród ośmiu Milenijnych Celów Rozwoju (3, 5 i 6), do których osiągnięcia wydatnie może się przyczynić rzetelna edukacja seksualna.
Młodzi aktorzy, którzy zaangażowali się w akcję sami dostrzegają problem związany z brakiem świadomości i wiedzy wśród młodych ludzi. Zdecydowałam się wesprzeć kampanię „Kończ bez strachu”, ponieważ ważna jest dla mnie świadomość, a w szczególności świadomość dotycząca naszego zdrowia. Wielu młodych ludzi nie utożsami seksu ze zdrowiem i przyszłością. Liczy się tylko tu i teraz, a przecież zakażonych jest z roku na rok coraz więcej. „Mnie to nie dotyczy” – myśli tysiące młodych ludzi, a jednak dotyczy to każdego z nas. Każdy ma zdrowie i jedno życie, o które powinien dbać m.in. zabezpieczając się podczas współżycia, Pamiętajmy o tym, myślmy o sobie i swoich bliskich. Warto dokonać mądrego wyboru – tłumaczy aktorka, Dominika Gwit.
Oprócz spotów, strony www i interaktywnych aplikacji projekt proponuje szkolne warsztaty z profilaktyki HIV/AIDS. Zainteresowane szkoły zapraszamy do kontaktu z Komitetem.
–
Organizator:
Społeczny Komitet ds. AIDS został powołany i formalnie zarejestrowany w lutym 1993 roku z inicjatywy osób od wielu lat związanych z problematyką zapobiegania zakażeniom HIV, opieką nad osobami żyjącymi z HIV i chorymi na AIDS. Wsparcia udzielił Komitet Helsiński oraz Biuro Interwencji Kancelarii Senatu. Misją stowarzyszenia jest rozwijanie informacji, edukacji, poradnictwa i opieki w związku z epidemią HIV/AIDS, a w związku z tym – ograniczanie indywidualnych i społecznych skutków epidemii.
Podstawowym celem jest kształtowanie racjonalnych zachowań indywidualnych i społecznych wobec epidemii HIV/AIDS oraz wobec Osób Żyjących z HIV/AIDS. Elementem działalności jest edukacja skierowana do określonych grup społecznych i zawodowych, samorządów lokalnych oraz kręgów opiniotwórczych, a także rozpowszechnianie informacji dotyczących zagrożenia zakażeniem HIV i sposobu jego uniknięcia oraz psychospołecznego wymiaru epidemii ze szczególnym uwzględnieniem promocji praw człowieka w sferze związanej ze społecznym, prawnym i kulturowym aspektem HIV/AIDS.
Zespół Komitetu opracował wiele projektów szkoleniowych dotyczących medycznych i psychospołecznych aspektów epidemii HIV/AIDS dla różnych grup zawodowych – między innymi dla lekarzy, pielęgniarek, nauczycieli, psychologów, pedagogów, pracowników oświaty zdrowotnej a także wolontariuszy opiekujących się osobami zakażonymi HIV lub chorymi na AIDS oraz opiekującymi się bliskimi tych osób (partnerami, członkami rodzin). Wśród tych projektów są także szkolenia certyfikacyjne, uprawniające do prowadzenia edukacji lub poradnictwa w zakresie HIV/AIDS.
SKA proponuje interaktywne podejście do edukacji. Bardzo istotne jest przekazanie kompetentnej, aktualnej wiedzy opartej na naukowych faktach i badaniach, ale ważne jest także zrozumienie, zmiana postaw i zachowań.