Zapraszamy do Filharmonii Łódzkiej na spotkanie z Moniką Pasiecznik i Tomaszem Biernackim.
29 listopada, piątek, godz. 18.00, Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina, ul. Narutowicza 20/22, 90-135 Łódź
Zapraszamy do Filharmonii Łódzkiej na spotkanie z Moniką Pasiecznik i Tomaszem Biernackim autorami książki Opera 2.1. Eseje o operach współczesnych.
O KSIĄŻCE
Kiedy myślimy dziś o operze, niejako samoczynnie narzuca się kontekst „po…” – po kryzysie tradycyjnej muzyki, po ogłoszonym wszem i wobec zmierzchu gatunku, ale też po burzliwych latach awangardy i kontestacji, po postmodernizmie. Czy można w ogóle jeszcze mówić o operze jako żywej sztuce?
Mamy na to pozytywną odpowiedź, propozycję pewnego spojrzenia – otóż istnieje życie poza kanonem tradycji. Jednocześnie potwierdzamy, że „zmierzch” opery istniał, bo czy da się dziś nadal pisać konwencjonalne spektakle z muzyką, oparte na prostych historyjkach, z motywami i tematami przypisanymi do postaci?
Ta książka to nasz gest performatywny, skreślający tę przebrzmiałą tradycję. Coś się skończyło i mamy coś nowego. Nie ma przecież zmierzchu, po którym nie przychodzi kiedyś świt…
O AUTORACH
Monika Pasiecznik – krytyczka muzyczna, redaktorka „Ruchu Muzycznego”, felietonistka „Odry”. Absolwentka filologii polskiej na UWR i teorii muzyki na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Publikowała w „Glissandzie”, „Neue Zeitschrift für Musik”, „MusikTexte”, „World New Music Magazine” i „dissonance”. Autorka monografii K. Stockhausena pt. Rytuał superformuły. Karlheinz Stockhausen: Licht. Die Sieben Tage der Woche (Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2011).
Tomasz Biernacki – kompozytor, eseista, tłumacz i podróżnik. Studiował na Akademiach Muzycznych w Warszawie i Krakowie (u Bogusława Schaeffera). Publikował w „Ruchu Muzycznym”, „Glissandzie” i „Plurale” (Berlin).