Aż trzynaście prac Katarzyny Górnej znalazło się w kolekcji Joanny i Krzysztofa Madelskich, pokazywanej aktualnie w ramach fotofestiwalowej wystawy Uwikłane w płeć w Muzeum Miasta Łodzi. Zapraszamy na spacer po wystawie i spotkanie z artystką. Prowadzenie: Eliza Gaust.
30 maja o godz. 17.00, Muzeum Miasta Łodzi, Pałac Poznańskiego, Ogrodowa 15.
30 maja o godz. 17.00 zapraszamy na spacer po wystawie Uwikłane w
płeć, podczas którego razem z Katarzyną Górną przyjrzymy się bliżej jej
pracom, a także innym prezentowanym fotografiom, obrazującym zjawisko
"gender trouble".
Po spacerze, o godz. 18.00 w Cafe Retro,
odbędzie się rozmowa z artystką, nie tylko na temat jej twórczości, ale
także o najnowszym wydarzeniu ze świata sztuki – strajku artystów,
zainicjowanego przez Obywatelskie Forum Sztuki Współczesnej,
zrzerzającego dyrektorów dużych instytucji, prywatnych galerii,
kuratorów, artystów i krytyków z całej Polski.
Spacer i rozmowę poprowadzi Eliza Gaust, doktorantka z Katedry Mediów i Kultury Audiowizualnej UŁ.
Katarzyna Górna, artystka multimedialna, autorka słynnego cyklu
fotografii MadonnY, najczęściej kojarzona jest z nurtem
feministycznym. W swoich pracach indywidualnie przetwarza kulturowe
wizerunki kobiet, wykorzystując powszechnie znane stereotypy, a także
religijną ikonografię. Oprócz
perspektywy kobiecej w twórczości Górnej odnaleźć można także obszary
transgresji płciowych. Powołując się na Judith Butler i jej
stwierdzenie, że "tożsamość płciowa jest fantazją realizowaną na ciele",
niektóre prace Górnej potraktować można jako subwersywne gry z płciami,
które w dzisiejszym świecie stają się coraz bardziej płynne.
Aż trzynaście prac Katarzyny Górnej (w tym sześć z cyklu Kasie-Niteczki, zrealizowanym wspólnie z Katarzyną Kozyrą) znalazło
się w kolekcji Joanny i Krzysztofa Madelskich, pokazywanej aktualnie w
ramach wystawy FOTOFESTIWALu Uwikłane w
płeć w Muzeum Miasta Łodzi.
Razem z Katarzyną
Górną zastanowimy się nad tym, dlaczego artyści są biedni? O co walczą,
zamykając na jeden dzień muzea i galerie? Czy istnieje idealny model
rynku sztuki? A jeśli tak, to czy da się go zaszczepić na polskim
gruncie?
—
Katarzyna Górna – artystka, studiowała na Wydziale Rzeźby warszawskiej
ASP. Tworzy wielkoformatowe, głównie czarno-białe fotografie, które
zazwyczaj zestawia w przestrzenne instalacje, oraz filmy DVD. Mieszka i
pracuje w Warszawie. Twórczość Katarzyny Górnej opiera się na
perspektywie kobiecego spojrzenia na rzeczywistość społeczną oraz
symboliczne formy funkcjonowania obrazu kobiety w kulturze. Od 2009
kuratorka programu wydarzeń artystycznych w Centrum Kultury Nowy
Wspaniały Świat, gdzie zrealizowała m.in. wspomniana wystawę Brzozowski
PO-STU-LA-TY, cykl wykładów o warszawskich blokowiskach OS-WARSZAWA oraz
roczny projekt edukacji artystycznej dla dzieci, prowadzi seminaria
Sztuka, która szuka własnego celu w ramach Uniwersytetu Krytycznego.