elegia-dla-bodokow-okladka

Czy lepiej być czarnym i bogatym, czy biednym i białym?

Rasa, do tego określana przez kroplę „skażonej krwi”, jest bardzo podejrzaną kategorią, ale rodzina i jej historia to już fakty.
Donald Tusk w Sulejówku. Fot. Grzegorz Rogiński/KPRM

Jednoczenie opozycji, jednoczenie lewicy. Czego uczy nas historia?

Historię warto znać dlatego, żeby umieć uniknąć popełnionych kiedyś błędów i żeby potrafić skorzystać z cudzych doświadczeń.Tomasz Borkowski
zgoda-film

Spójrzcie na polskich katów

Postawa mówiąca „obozy były komunistyczne, a nie polskie, więc nie ma tematu” jest zaprzeczeniem dojrzałości.

Prawo do niemilczenia

Co się dzieje, kiedy o gwałt oskarża się kumpla, w dodatku zawodnika uwielbianej w całym mieście drużyny futbolowej?
Balon-althamer

Althamer nie boi się obciachu

Rozmowa z Karolem Sienkiewiczem, autorem książki „Patriota wszechświata. O Pawle Althamerze”.
KP-sharing-image

Sajewska: Geografia tożsamości

W habitus narodowy Niemców wpisany jest mit umierania, duchów, ciągła rozmowa z umarłymi i budowanie kultury na śmierci mówi Dorota Sajewska w rozmowie z Arturem Żmijewskim.

KP-sharing-image

Niemcy pozbywają się tego. Projekt Martina Zet

Czeski artysta Martin Zet, w ramach 7. Berlin Biennale, rozpoczął kampanię „Niemcy pozbywają się tego”. 12 stycznia wezwał czytelników, by pozbywali się egzemplarzy antyemigranckiej książki Thilo Sarrazina.

Majmurek: Dobra „Chciwość”

Wbrew pozorom „Chciwość” nie jest filmem o słabościach charakteru bankierów z Wall Street. To świetny, etnograficzny portret grupy odpowiedzialnej za kryzys.

KP-sharing-image

Zrałek-Kossakowski: Podsumowanie roku 2011. Muzyka

Coś symbolicznego jest w tym, że Macio Moretti dostał w roku 2011 Paszport „Polityki” w kategorii muzyka popularna. Zaciera się granica między tym, co zwykło nazywać się muzycznym mainstreamem, a tym, co nosi zazwyczaj nazwę muzyki eksperymentalnej. Rok 2011 w muzyce podsumowuje Wojtek Zrałek-Kossakowski.

KP-sharing-image

Powolna śmierć Tajsiji Osipowej

Kolejna osoba z kręgu grupy Wojna skazana została na karę 10 lat więzienia!

KP-sharing-image

Kaczmarski: Poezja 2011. Podsumowanie osobne

Kopyt, Góra, Pietrek, Pasewicz – a może Ważyk i Karpowicz? Kogo warto było czytać w 2o11? Czyje tomy wierszy nagradzano, a czyje wznawiano? Rok w poezji podsumowuje Paweł Kaczmarski, KP Wrocław.

KP-sharing-image

Swoboda z klapkami na oczach

Rozmowa z Wojciechem Tomczakiem z Grupy Filmowej WOLF, laureatem nagrody im. Stanisława Brzozowskiego przyznanej przez Klub Krytyki Politycznej w Gnieźnie na Festiwalu Offeliada.

KP-sharing-image

Żmijewski: Pakt dla sztuki

Sądzę, że ludzie sztuki powinni wrócić do polityki, która jest egzekwowaniem naszych praw i możliwości rozwoju, jako zdolny do działania podmiot, i nie pozostawać więcej spolegliwym obiektem manipulacji – pisze kurator 7. Berlin Biennale Artur Żmijewski.

KP-sharing-image

Konarzewska: 11 książek roku 2011

Saramago, Gretkowska, Szczuka i Bratkowska, Iwaszkiewicz… Najciekawsze, najbardziej frapujące, niezapomniane książki 2011 roku. Subiektywny ranking Marty Konarzewskiej.

KP-sharing-image

Majmurek: Poważna dyskusja z historią

Na szczęście film Holland nie jest po prostu umoralniającą opowieścią o przemianie szmalcownika w „sprawiedliwego wśród narodów świata”. Polskie kino znów na poważnie dyskutuje z pamięcią wspólnoty, w której powstaje. Film W ciemności Agnieszki Holland recenzuje Jakub Majmurek.

KP-sharing-image

Żmijewski: Zuniwersalizować wyjątek

Dla artysty nie ma lepszej drogi, niż skleić się z jakąś ideą i w ten sposób się uwyraźnić. Ci, którzy zaufali idei, ci wygrali w sztuce – mówi Artur Żmijewski – kurator 7. Berlin Biennale – w rozmowie ze współkuratorką Joanną Warszą.