#serial

Nowe:

Joanna Kulig i Agata Kulesza na planie "Ołowianych dzieci" Fot. Netflix / Robert Pałka

„Ołowiane dzieci”: serial o zapomnianej epidemii już wkrótce na Netfliksie

Opisane przez Michała Jędrykę losy śląskiej lekarki Joanny Wadowskiej-Król doczekają się ekranizacji.

Kadr z serialu „The Bear"

Od kuchni [o serialu „The Bear”]

Próbując się zorientować w międzynarodowej recepcji „The Bear” ze zdziwieniem odkryłam, że największe kontrowersje wciąż zdaje się budzić jego klasyfikacja gatunkowa.

Fot. Tim Ellis/Flickr.com, ed. KP

Paradygmat sprzed 25 lat: „Fallout”, ale to gra

Nie sposób w całości wymienić wątków fabularnych, w których ujawniają się polityczne aspekty „Fallouta”. Fabuła gry jest polityczna od początku i na wskroś, choć z kolejnymi częściami traci swój potencjał wywrotowy.

Kadr z serialu „Mr Bates vs The Post Office". Fot. ITV 1

The (Post) Office, czyli największa pomyłka sądowa w historii Wielkiej Brytanii

Ten tekst można by zacząć słynnym pierwszym zdaniem z powieści Lema: „W obliczeniach był błąd”. Johanna Kwiat o największym skandalu sądowym Wielkiej Brytanii.

Newsletter

Najważniejsze wiadomości o tym, co robimy. W Twojej skrzynce email.

Kadr z serialu „Czterdziestolatek". Fot. TVP

Dyrektor Karwowski i łuki drzwiowe półkoliste

O wyzwaniach, przed jakimi staje inżynier Karwowski, awansując i przesuwając się w drabinie społecznej.

Kadr z serialu „The Curse". Fot. Showtime

Mózg na suficie. Dlaczego „The Curse” to najlepszy serial wszechczasów?

Spece od promocji „The Curse” nie postawili – jak ci od „feministycznych” „Biednych istot” – na nachalną promocję baneru pod tytułem: „uwaga, zrobiliśmy roast na bogaczy”. Nie sprzedają nam obietnicy manifestu, mimo nagromadzenia wątków sprawiających, że chcemy piętnować systemowe zwyrodnienia.

Kadr z serialu „Czterdziestolatek". Fot. TVP

„Zawsze uwielbiałem budowy”, czyli jak powstawał serial „40-latek”

Fragment książki Rafała Dajbora „40-latek. Kulisy kultowego serialu”, która ukazała się nakładem Wydawnictwa Krytyki Politycznej.

Kadr z serialu „Czterdziestolatek". Fot. TVP

To se nevrátí

Vendula Czabak i Krzysztof Tomasik rozmawiają o książkach Wydawnictwa Krytyki Politycznej.

Jacek Braciak i  Bartłomiej Topa w rolach z „Kosa” i „1670. Fot. Aurum Film, Netflix

Nie byłoby „Kosa” bez Andrzeja Ledera [rozmowa]

Jakub Majmurek rozmawia ze scenarzystą serialu „1670” Jakubem Rużyłłą i Michałem A. Zielińskim – scenarzystą „Kosa”.

Kadr z serialu „1670". Fot. Netflix

Prześnione lęki przedstawicieli klasy kognitywnej

Istnieje wujostwo całkiem nieźle wykształcone, które nie czuje skrępowania najprostszą magią zdroworozsądkowych wyjaśnień i uraczyć potrafi żartem z dowolnych mniejszości. Czy to są ci wykluczeni?

Kadr z serialu "Swarm". Fot. Youtube/Prime Video

Cykorz: Rok scenarzystów [10 najlepszych seriali 2023 roku]

Scenarzyści pracujący „w serialach” stali się wiosną tymi, którzy na nowo opowiedzieli o swojej pracy i tłumaczyli swoją rolę na planach, zrywając z wizerunkiem twórcy pracującego w samotności i przywiązanego do maszyny do pisania.

Kadr z serialu „1670". Fot. Netflix

„1670”: „Szkło kontaktowe” dla trzydziestolatków

Komediowy serial „1670” przypomina, że za ideologiczną słusznością kroczy to, co musi kroczyć: nuda.

Kadr z serialu „1670". Fot. Netflix

„1670” – serial, który może odmienić polską telewizję

Nie dość, że dostaliśmy satyrę społeczną w znakomitej scenografii, to jeszcze jest to satyra lewicowa, w której wyzyskiwani są tymi rozsądniejszymi, a stosujący wyzysk tymi głupszymi.

Kadr z serialu „Morderczynie". Fot. Netflix Polska

Sutowski: „Morderczynie”, albo unde malum

Twórcy „Morderczyń” zaproponowali fantazję wciąż nieoczywistą w polskich produkcjach masowych: nie dość, że liberalno-feministyczną, to jeszcze podszytą – uwaga, uwaga – ludowo-populistycznym poczuciem sprawiedliwości.

Serial „The Morning Show”. Fot. Apple+

Czemu kobiety nie tłuką głową w szklane sufity? [przykład Alex z „The Morning Show”]

Aż chce się zakrzyknąć: „media i świat – uratowane przez kobiety!”.

Kadr z filmu „How to have sex". Fot. Gutek Film

Debiutantki [o „How to Have Sex” i „Absolutnych debiutantach”]

Mam nadzieję, że „Absolutni debiutanci” znajdą swoją publiczność, nie przepadną w strumieniu netflixowego feedu.

Fot. Apple Original

Gra zespołowa [o serialu „The Morning Show”]

Zakończył się trzeci sezon „The Morning Show”. Jennifer Aniston i Reese Witherspoon nadal grają główne role, ale to nie na nich skupia się cała uwaga.

Fot. Netflix, ed. KP

Mężczyźni na piedestale i w kryzysie bohaterami nowych produkcji Netflixa

Wszystkie cztery biografie to opowieści o bogatych mężczyznach, którzy wychodzili z opresji, zdobywali szczyty, są celebrytami, ale próbują się pokazać jak zwykli ludzie. Jak to superbohaterowie – kiedy zakładają gatki na lajkry niczym Superman, potrafią latać, ale jak je zdejmują, to są zwykłymi, cichymi kolesiami.

Kadr z serialu „Infamia". Fot. Netflix

Romy, moje ziomy [o serialu „Infamia”]

Stereotypizacja, romantyzacja i egzotyzacja romskości wciąż mają się (zbyt) dobrze.

Kadr z serialu „Warszawianka". Fot. HBO

Boomerzy na bagnety [o „Czułości” Piotra Fiedlera i serialu „Warszawianka”]

Nikt nie spodziewa się na ekranie księcia z bajki, ale egocentryczni dziadersi na afiszach naprawdę są już passé.

Fot.  Law&Crime Network/youtube.com, ed. KP

„Depp kontra Heard”: megakielich żonobijcy i walka prawdy z chciwością

Sądowy cyrk Deppa i Heard uznano za koniec ery #Metoo, za backlash po walce o prawa kobiet, które doświadczały przemocy. Heard nie okazała się „idealną ofiarą”. Skazy Johnny’ego Deppa okazały się uroczym uzupełnieniem wizerunku pirata.

Kadr z serialu „Ktoś, gdzieś". Fot. HBO

Samo mięso, pod mięsem trauma

Przy całym zmęczeniu streamingową nadprodukcją i nadwyżką kontentu jest wciąż w naszym rodzimym obiegu krytycznym problem z miejscem na produkcje mniejsze i przez gigantów zupełnie niepromowane. Klara Cykorz przybliża dwa z nich.

Fot. HBO

Po finale „Sukcesji”: I co, dalej nie chcecie wysokich podatków?

Niemal każdy odcinek „Sukcesji” otwiera na pojednanie ze swoimi bliskimi i akceptację własnego pochodzenia. Mimo wszystko lepiej się użerać z kompleksem niższości i barierami awansu niż mieć w sobie tyle nieuzasadnionej megalomanii co Kendall Roy czy jego braciszek pierdoła.

Serial „Dyplomatka”, mat. promocyjne Netflix

Dyplomatka z samcem alfa plus u boku albo dobranocka dla fajno-Amerykanów

Po co komplikować serial wątkiem obyczajowym? Ano dlatego, że żarty Hala Wylera o byciu „żoną ambasadora” mówią dużo o arytmetyce płci dyplomacji i tym, jak bardzo patriarchalna jest polityka.

Fauda kadr

„Fauda” ma ambicje, by pokazać świat za izraelskim murem. Co z tego wyszło?

Choć „Fauda” unika bezpośrednich odniesień do polityki Izraela, to polityczne jest w serialu choćby to, co i jak pokazuje z rzeczywistości izraelsko-palestyńskiego konfliktu i pogranicza.

Zdjęcie promocyjne programu „Love Never Lies: Polska". Fot. Netflix

Show o Polsce i reality mimo woli

„Love Never Lies” to prawdziwa inżynieria dramatu, spreparowana w laboratorium esencja przyziemnej rozrywki, amfiteatr emocji. Co ten program, a także „Kuchenne rewolucje”, „Życie na kredycie” i „Ślub od pierwszego wejrzenia”, mówią nam o współczesnej Polsce?

Kadr z serialu „Biały Lotos". Fot. HBO Max

Ten się śmieje, kto się śmieje ze statku, czyli filmowa satyra na bogatych

Wystarczy niezbyt sympatyczny bogacz na ekranie i już przyklaskujemy: satyra na jeden procent, triumf lewicy.

Kadr z serialu „Stacja jedenasta". Fot. HBO Max

Trudny rok, dziwnie dobry rok (seriale 2022)

Takie rankingi to zawsze zabawa, ale i opowieść. Mam nadzieję, że pomimo swojej wycinkowości okaże się różnorodna i nie bez małych zaskoczeń. Na serialowe podsumowanie roku zaprasza Klara Cykorz.

Kadr z serialu „The Crown". Fot. Netflix

Piąty sezon „The Crown”: Seasonus horribilis

W piątym sezonie „The Crown” miejsca na społeczeństwo zabrakło. Brytyjczycy mogą co najwyżej pomachać swoim suwerenom albo zagłosować w nic nieznaczącej telewizyjnej ankiecie na temat monarchii.

Agnieszka Dziemianowicz-Bąk i Agnieszka Wiśniewska. Fot. Jakub Szafrański

Obecność kobiet ociepla politykę? Polityczka i dziennikarka oglądają „Rząd”

O serialu „Rząd”, kobietach w polityce i relacjach mediów z polityczkami rozmawiają Agnieszka Dziemianowicz-Bąk i Agnieszka Wiśniewska.

Fot. Jonathan Cutrer/flickr.com

„Prehistoryczna apokalipsa” z Netflixa: nie dokument, tylko rasistowska teoria spiskowa

Jeśli nie ma dowodów na istnienie nieznanej dotąd prehistorycznej cywilizacji, to znaczy, że były, ale uległy zniszczeniu. Proste!

Traumazone

Traumazone, czyli ekonomia polityczna nihilizmu – krótki kurs

„Traumazone” tłumaczy wiele ze współczesnej psychologii zbiorowej Rosjan oraz taktyki i narzędzi rosyjskiej elity władzy. Michał Sutowski ogląda nowy serial dokumentalny Adama Curtisa.

The Bear kadr

„The Bear”: Gastro-vibe i kultura zapierdolu

Wśród najczęściej przewijających się komentarzy na temat tego serialu prym wiódł ten najbardziej kategoryczny: jeśli mielibyście obejrzeć w tym roku tylko jeden serial, prosimy, niech to będzie właśnie „The Bear”.

ośli brzuchhh

Nie takie piękne zaplecze pięknych wysp

Kinga Dunin czyta „Dolinę Kwiatów” Niviaq Korneliussen i „Ośli brzuch” Andrei Abreu.

Kadr z serialu Pierścienie Władzy. Fot. Amazon Prime Video

Krwawa jatka na smokach dopiero nastąpi [„Pierścienie władzy” i „Ród smoka”]

Może to dobrze, że w „Pierścieniach władzy” podział na dobro i zło nie jest tak oczywisty jak w baśni Tolkiena, jednak trochę mi głupio, że jeśli komuś kibicuję, to Sauronowi i reszcie tego mrocznego towarzystwa. UWAGA: spoilery.

Kadr z serialu „Wielka woda”. Fot. Netflix

Państwo przewiązane sznurkiem i sklejone gumą do żucia. „Wielka woda” to historia naszej przyszłości?

Mogło być topornie (nawet jeśli słusznie) i z inteligencką dystynkcją wobec skołtunionego polactwa. Ale nie jest. UWAGA: tekst zawiera spoilery.

„Derry Girls".Fot. Netflix

„Derry Girls”: Żywioł śmiechu kontra przemoc

Oto „Derry Girls”: buzująca rewelacja z Wysp, a konkretnie tej biedniejszej wyspy, a jeszcze konkretniej, z granicy na północy. Serial o największej w historii pomiarów oglądalności w Irlandii Północnej i najpopularniejsza od ćwierćwiecza komedia brytyjskiego Channel 4.

Cyberpunk: Edgerunners

Cyberpsychoza, albo perfekcjonizm szkodzi

W tym świecie nie można zostać w tyle i zrezygnować z jakiejkolwiek okazji do stania się lepszym. Łatwo wtedy wypaść z gry o najwyższe stawki. Coś wam to przypomina? Piotr Wójcik ogląda serial „Cyberpunk: Edgerunners”.

Fot. HBO Max

Wielkie, piękne smoki! A co poza tym? [„Ród smoka” i „Lustrzanna”]

Kinga Dunin ogląda „Ród smoka” i czyta „Lustrzannę” Christelle Dabos. Uwaga, spoilery – ale tylko z „Gry o tron”.

Fot. Netflix

„Sandman”: opowieść o upokorzonym bóstwie

Wolę nigdy nie zobaczyć filmowej adaptacji „Sandmana” niż zobaczyć słabą – mówił Neil Gaiman. Czy może być zadowolony z serialu Netflixa?

Materiały promocyjne Netflix

Saul Goodman, outsider na własnych zasadach

Awans społeczny to bardzo upokarzające doświadczenie: najpierw człowiek musi sam siebie przekonać, że jego obecna postać nie jest w porządku i należy ją gruntownie zmienić.

dopesick

Poznajcie początki epidemii przedawkowań [o serialu „Lekomania”]

Demoniczna rodzina wiedziona żądzą zysku, ciężko pracujący górnicy, pazerni przedstawiciele handlowi.

Kadr z serialu Schody. Fot. HBO Max

„Problemem nie są dowody, tylko twój charakter” [Majmurek o „Schodach”]

Kobieta jest ponad wszelką wątpliwość martwa, coś spowodowało jej śmierć. Mąż staje przed sądem. Twórcy dwóch seriali dostają wymarzony temat na true crime.

Fot. Netflix

„Królowa” od Netflixa okazała się fałszywą sojuszniczką

Krzyczenie o tym, że tworzy się progresywny serial, wcale nie sprawi, że naprawdę będzie on progresywny.

Stworzona do miłości kadr

Diwy. Krótki przegląd serialowy

Trzy wiosenne premiery HBO Max – drugie sezony „Hacks”, „Stewardesy” i „Stworzonej do miłości” – to może jeszcze nie nurt, ale zdecydowanie „coś”: komedie o kobietach z problemami, które jakoś ze sobą korespondują.

Stranger Things 4

„Stranger Things”: Straszniejsze niż potwór

„Wstajesz, jesz, pracujesz, śpisz, rozmnażasz się i umierasz” – mówi jeden z bohaterów nowego, czwartego sezonu „Stranger Things”. Serial powraca jako prawdziwy horror o dorosłości.

Fot. Netflix

Komunizm nie musi być apokaliptyczny – może być szampański

Bez szampana (i kawioru) idea socjalizmu nie zacznie twórczo musować w wyobraźni ludzi.

Fot. Apple TV+

Jestem ofiarą rozdzielenia

„Rozdzielenie” jest dziełem science fiction jedynie do pewnego stopnia. W dużej mierze jest doskonałym serialem obyczajowym, obrazującym katorgę naszej codziennej roboty.

Fot. Apple TV+

Ted Lasso kradnie serca w Kryształowym Pałacu

Ted stał się wyjątkowy, bo zakwestionował całą kulturę wyników: skuteczność, realizację i cele, wygraną, sukces i awans.

Reservation Dogs

Całkiem zwyczajny rok (seriale 2021)

Wszelkie podsumowania i top dziesiątki są zawsze selekcją subiektywnego, osobistego wycinka. Mam nadzieję, że czytelniczki i czytelnicy znajdą w moim małym przeglądzie coś dla siebie.

Fot. HBO Max

I tak po prostu − jak nie ma Samanthy, w wielkim mieście nie ma seksu

Obejrzałam cztery odcinki serialu „I tak po prostu” i po prostu byłam wkurzona i rozczarowana tym, że z bohaterek po pięćdziesiątce zrobiono takie nienadążające za światem, niemądre osoby.

Fot. HBO Max

Boomerki z „Seksu w wielkim mieście” starają się nadążać

Ile znacie pięćdziesięciolatek, które poszły na występ queer niebinarnej stand-uperki? A bohaterki „I tak po prostu” poszły. Świetnie się bawiły.

Materiały promocyjne Canal+

Polska to już krindżowa komedia. Po co nam takie „The Office”?

Twórcy serialu mają dobrą intuicję, ale poziom wstydu i zażenowania generowanego przez polskie elity polityczne jest wciąż poza ich zasięgiem.

Squid Game

Biedne dzieci kapitalizmu patrzą na seriale

„Squid Game” to antyutopia totalitarna, „Alice in Borderland” – anarchistyczna. Którą wybieracie?

Biały Lotos HBO

„Biały Lotos”: Dobrym ludziom przytrafiają się dobre rzeczy

„Biały Lotos” to jedyny w swoim rodzaju serial, który wprowadza widza w błąd lekkością i słodyczą po to, żeby poruszyć tematy najważniejsze i złamać mu serce.

Homeland

Długi filmowy cień 11 września

Wydarzenia tak ważkie jak zamachy z 11 września 2001 roku i ich konsekwencje nie mogły pozostać bez wpływu na kino i telewizję.

Fot. memory-alpha.fandom.com

Kogo zbombardowałby kapitan Kirk?

Co łączy „Star Treka”, Afganistan i doktrynę imperializmu? Otóż scenarzyści „Star Treka” wprowadzili do popkultury pewne bardzo wyraźne przesłanie.

Fot. Discovery Channel/Youtube.com

Wczorajsze ślady naszych stóp

„W labiryncie” skończono nadawać 30 lat temu. Serial pokazał fascynujący moment przemian, rozpadu starego i układania nowego świata. I jak to bywa z końcami świata, są one spektakularne tylko w ekspresjonistycznych poematach czy filmach von Triera. Rzeczywistość kawek i herbat pitych w bufecie instytutu nie kończy się na jednym cięciu.

rojst97

„Rojst ʼ97”: Bagno o wielu dnach

W pierwszym odcinku policjanci i patolodzy badają bagno – scenę zbrodni. W większości jest dość płytkie, ale są zdradliwe miejsca, gdzie można utonąć. Podobnie jest z tym sezonem serialu. Miejscami to naprawdę przyzwoita telewizja, a czasem przeciętna, czy wręcz kiepska.

Serial „Kruk. Czorny Woron nie śpi”. Fot. materiały prasowe

Kobieta i duch magicznego Podlasia

Twórcy serialu „Kruk. Czorny Woron nie śpi” mogli wskoczyć na niosącą seriale falę kulturowych przewartościowań i spróbować opowiedzieć nam Podlasie w jakiś zupełnie nieoczekiwany sposób. Ale nie spróbowali.

Specjalista od niczego sezon 3

„Specjalista od niczego”: Słuszne intencje nie zawsze wystarczą

Całe „Moments in Love”, bo tak zatytułowany jest trzeci sezon serialu „Specjalista od niczego”, oglądam w podobnym rozchwianiu, napięciu między docenieniem eleganckiej formy a kłującą nieufnością.

„Mare z Easttown”. Fot. mat. promocyjne HBO

„Mare z Easttown”: krzywda dzieci pozostaje przezroczysta

Klara Cykorz rozmawia z Anną Krawczak o serialu „Mare z Easttown”. UWAGA, SPOILERY: rozmowa zdradza w szczegółach zakończenie serialu.

„Mare z Easttown”

Mare matkuje całemu Easttown

W Easttown, umęczonym nie tylko makabryczną zbrodnią, ale całą serią plag, kobiety nie są od wygłaszania kwestii, których jedyny cel to utorowanie drogi szeryfom przywracającym ład i porządek.

Przyjaciele spotkanie po latach

„Przyjaciele”: Ten, w którym po prostu wspominają, jak było fajnie

To nostalgiczna wycieczka z pompą – żeby nagrać program, odbudowano nawet stare serialowe dekoracje, po to, aby aktorzy się po nich przechadzali i płakali ze wzruszenia.

Etos serial

Czy Polska może być „bir başkadir”?

Gülbin mówi siostrze: 35 lat temu ktoś kopnął naszą mamę, kiedy była w ciąży, od tego czasu codziennie zarabiamy kopniaki. Kinga Dunin ogląda serial „Etos”.

Arkadiusz Jakubik Klangor

„Klangor”: brzydka banalność zbrodni

„Klangor”, nowa polska produkcja, nie jest z pewnością kryminałem, który miałby społeczne czy polityczne ambicje. Jednak trochę ciekawych rzeczy w nim widać.

borewicz44

„Żonaty? To do uśpienia!” Serial o Borewiczu nie był tak staroświecki, jak go pamiętamy

Jeśli kojarzycie „07 zgłoś się” jako serial do cna seksistowski, to możliwe, że pamiętacie raczej jego popularną parodię. W warstwie obyczajowej wyprzedzał swoją epokę.

„07 zgłoś się”

„07 zgłoś się” jest dokumentem epoki

Zmarł Bronisław Cieślak. Telewizje przypominają serial „07 zgłoś się” o poruczniku Borewiczu, milicjancie, który cytuje literaturę piękną, używa Old Spice’a, a w tenisa gra z Mieczysławem Wilczkiem.

(clockwise fr. top L) Actress Mia Farrow w. longtime boyfriend, director Woody Allen, their son Satchel and adopted daughter Dylan.  (Photo by David Mcgough/DMI/The LIFE Picture Collection via Getty Images)

Wierzymy ci, Dylan

Przez lata wyobrażenia na temat tego, jak wyglądały wydarzenia z 1992 roku, kształtował Woody Allen. Autorzy serialu „Allen kontra Farrow” głos oddali dwóm kobietom, które nie miały takiej ekspozycji, a ich słowa były podważane.

bo to grzech

„Bo to grzech”: zanim wstyd przemieni się w dumę

Gdy w pierwszym odcinku „Bo to grzech” pojawia się wzmianka o tajemniczej „gejowskiej chorobie”, która rozprzestrzenia się w Ameryce, wiemy już, że głównym tematem filmu będzie AIDS.

kajko i kokosz netflix

Serialowy „Kajko i Kokosz”: Aby nie zbezcześcić…

Można odetchnąć z ulgą. Nie ma kompromitacji. Animowana adaptacja przygód Kajka i Kokosza, którą można obejrzeć na Netflixie, nie bezcześci ani nie znieważa twórczości tytana polskiego komiksu.

sanpa

Heroina, wąsaty guru i opresyjne państwo

W połowie lat 80. San Patrignano było już największym w Europie ośrodkiem dla osób uzależnionych. O serialu dokumentalnym „San Patrignano: Grzechy wybawcy” pisze Jamie Mackay.

jodie turner smith anne boleyn

Czarna Anna Boleyn? Czemu nie. Czarny Kazimierz Wielki też nie byłby złym pomysłem

Anna Boleyn jest postacią historyczną, o której wiemy, że czarna nie była. Czy to jednak faktycznie oznacza, że nie może jej grać czarna aktorka?

Bridgerton

Mężczyźni też doświadczają gwałtów. A w „Bridgertonach” gwałt na mężczyźnie to taka małżeńska kłótnia

W ten sposób normalizuje się przemoc seksualną. To bardzo niepokojący wątek jak na „feministyczny” serial. (Uwaga: spoilery).

Fot. SnappyGoat.com. Ed. KP

Czy kino czeka trudny powrót do offline’u?

Skoro w pandemii premiery filmowe przeniosły się do sieci, to może po lockdownach na dużym ekranie zagoszczą seriale z Netflixa?

Eliza Recymbel

Serial TVP o Osieckiej warto oglądać tylko dlatego, że jest o Osieckiej

Miałam i mam duże oczekiwania wobec tego serialu, dlatego że to świetny życiorys.

Obsesja Eve

Dziwny rok (seriale 2020)

W 2020 roku seriale z tygodnia na tydzień musiały stać się zarówno kinem, jak i środkiem uspokajającym i przeciwbólowym. Na serialowe podsumowanie roku zaprasza Klara Cykorz.

Fot. Molie Sivaram/Unsplash. Edycja KP.

Czym się (kulturalnie) znieczulaliśmy w 2020 roku

Kultura jako ucieczka czy może stymulacja? Przedstawiamy subiektywne kulturalne podsumowanie pandemicznego roku przygotowane przez zespół KP.

serial-branza

Olejcie Sylwester Marzeń. Oto nasz typ na dzisiejszy wieczór

Wybuch w elektrowni jądrowej w „Czarnobylu” nie był tak toksyczny jak świat banku inwestycyjnego z „Branży”, nowego serialu HBO i BBC.

Gambit królowej

„Gambit królowej”: patchwork we wzór szachownicy

Nie mam wątpliwości – z Beth Harmon na sztandarach szachy mogą wejść w epokę postdziadocenu. O „Gambicie królowej”, jednym z najpopularniejszych seriali tego roku, pisze Antoni Michnik.

Gambit królowej Netflix

„Gambit królowej”: opowieść ku pokrzepieniu serc na czas pandemii

Miesiąc. Tyle wystarczyło, aby serial „Gambit królowej” na podstawie powieści Waltera Tevisa obejrzały 62 miliony widzów na całym świecie.

Alice Junior

„Alice Júnior”: w poszukiwaniu radości

Nastoletnia bohaterka jest wideoblogerką. Jest też trans, bardzo out i bardzo proud. Właśnie przeprowadza się z wielkiego miasta na prowincję.

The Crown Netflix

Królowa, celebrytka i Żelazna Dama

W czwartym sezonie „The Crown” widzimy, jak po monarchię idą dwie nowe siły: Thatcherowski turbokapitalizm i towarzysząca mu nowa, celebrycka kultura całodobowego telewizyjnego spektaklu.

Kadr z serialu "Król"

„Król”, czyli niedawno temu w Polsce

O serialowej adaptacji „Króla” Szczepana Twardocha pisze Jakub Majmurek.

Emily w Paryżu Netflix

„Emily w Paryżu” wkurza, ale i tak oglądamy

Nawet jak na kino eskapistyczne, które widzowie serwują sobie świadomie i na własne życzenie, „Emily w Paryżu” zbyt daleko rozmija się z rzeczywistością. Co tu nie wyszło?

rafiki-2

11 filmów, którymi prawica straszy swoje dzieci

Oto filmy i seriale, które spędzają sen z powiek prawicowym wojownikom o „tradycyjne wartości”.

Tacy właśnie jesteśmy recenzja

W butelkę [o serialu „Tacy właśnie jesteśmy”]

Luca Guadagnino, reżyser „Tamtych dni, tamtych nocy”, po raz kolejny fetyszyzuje młodość. Tym razem na HBO GO, znowu we Włoszech, znowu niebo jest nieprzyzwoicie niebieskie, a ciała gładkie i sprężyste.

Mogę cię zniszczyć recenzja

W szarej strefie przemocy seksualnej [o serialu „Mogę cię zniszczyć”]

„Na świecie głodują dzieci, w Syrii toczy się wojna, nie każdy ma smartfona” – powtarza Arabella, żeby przekonać samą siebie, że są rzeczy gorsze niż to, że została zgwałcona.

She-Ra serial recenzja

„She-Ra i księżniczki mocy”: o reprezentacji bólu i nadziei

Jeśli po pięciu sezonach mam do „She-Ry” jakieś pretensje, to takie, że nie było jej, kiedy sama miałam te osiem, dziesięć, dwanaście lat.

thebusinessdrugs

Agentka CIA przyznaje, że wojna z narkotykami to porażka

Nowy serial dokumentalny Netflixa „Narkobiznes” to na szczęście nie antynarkotykowa propaganda.

Betty serial recenzja

„Betty”, czyli mały serial o lataniu

Opowieść o dziewczęcym lataniu po mieście na deskach jest siłą rzeczy opowieścią o funkcjonowaniu młodych kobiet w przestrzeni publicznej. O serialu „Betty” pisze Klara Cykorz.

w głębi lasu recenzja

W płytkim lesie

„W głębi lasu”, kolejna polska produkcja Netflixa – umieszczona w polskich realiach adaptacja prozy Harlana Cobena – cieszy się globalną popularnością. Zasłużenie?

Własnymi rękoma recenzja

Przed i po [o serialu „Własnymi rękoma: historia Madam C.J. Walker”]

Opowieść o produktach Madam Walker, pierwszej czarnej milionerki, to też historia dążenia do „białego” kanonu urody.

Dom z papieru recenzja

Pożegnanie z „Bella Ciao” [o serialu „Dom z papieru”]

Skoro oglądaliśmy to już tyle razy, skąd światowa popularność hiszpańskiego serialu „Dom z papieru”, którego czwarty sezon niedawno trafił na Netflixa?

Mrs. America recenzja

„Mrs. America”: na patriarchalnej planszy

Po co dzisiaj opowiadać historię sprzed pół wieku, w dodatku ustawiając w centrum niezbyt spektakularną walkę o dopisanie dwóch zdań do amerykańskiej konstytucji?

Fot. materiały promocyjne HBO GO

Bóg żyje i my go wskrzesiliśmy

Załadowanie własnej świadomości do wirtualnego systemu nie jest tak odległe ani absurdalne, jak się wydaje.

midnight_gospel

Psychodeliczna ewangelia

Czego może nas nauczyć o psychodelikach animowany serial?

Konflikt: Bette i Joan recenzja

Mam ochotę na kilka sezonów zapomnienia

Jakie seriale mogą pozwolić dziś na oderwanie się od koronawirusowych statystyk oraz wypełnić pustkę ciszy (nie)wyborczej? Podpowiada Olga Szmidt.

Dare Me Netflix recenzja

W samotnym miejscu [o serialu „Dare Me”]

W pewnym sensie „Dare Me” wydaje się dosłownym spełnieniem obietnicy kryjącej się w nazwie gatunku: „thriller psychologiczny”. Zajrzyj, widzu, do cudzej głowy – i zadrżyj!

Olive Kitteridge serial rezenzja

Nasza wielka rodzinna katastrofa

Zanim pojawią się seriale opowiadające o indywidualnym i zbiorowym doświadczeniu przymusowego zamknięcia czasu pandemii, pocieszenia można szukać w dotychczas dostępnym repertuarze.

Unorthodox

Pożegnanie z peruką [o serialu „Unorthodox”]

Serial „Unorthodox”, choć jest oparty na autobiograficznej powieści Debory Feldman, dużo traci przez brak realizmu psychologicznego i naiwną historię.

Syn swego kraju recenzja VoD

Klasa, rasa i karate. Czego szukać na VoD (2)

Do kin szybko nie wrócimy, więc Jakub Majmurek poleca kolejną porcję tytułów dostępnych w serwisach VoD. Uwaga: jeden z rekomendowanych filmów obejrzycie tylko do jutra.

Wielkie kłamstewka 2 recenzja

Dobrobyt i inne nieszczęścia

Zachodnie społeczeństwo nie jest gotowe na żaden kryzys – wyraziście pokazuje drugi sezon „Wielkich kłamstewek”. Na czas #zostańwdomu polecamy nie tylko nowości.

zero_zero_zero

Kokainowa saga szczurów z Kalabrii i Meksyku

„Spójrz na kokainę, zobaczysz proszek. Spójrz przez kokainę, zobaczysz świat!”

Materiały promocyjne serialu Król Tygrysów. Fot. Netflix

Poznajcie Króla Tygrysów

Właściciel dwustu tygrysów, prywatnego zoo, poliamoryczny gej konserwatysta, iluzjonista i fascynat broni palnej, muzyk country. Bohater serialu.

Timothée Chalamet Król recenzja

Porcja eskapizmu na czas przymusowego zamknięcia. Co oglądać na VoD (1)

Czekając na to, aż znów będziemy mogli pójść do kina, Jakub Majmurek poleca kilka mniej znanych pozycji dostępnych w serwisach VoD.

Genialna przyjaciółka HBO recenzja

Genialna przyjaciółka, pojedynczo

Do telewizji popłynęły wielkie budżety, otwierając możliwości epickich, wielogodzinnych adaptacji, kusząc ekranizacjami nareszcie wiernymi. Jaki jest efekt w przypadku serialowej wersji „Genialnej przyjaciółki”?

lektury na czas pandemii

Lektury na czas pandemii: jesteś z frakcji „Palę Paryż” czy „Dekameron”?

Podobno nadszedł czas na czytanie. A niektóre książki kojarzą się nam bardziej. Popularność „Dżumy” Camusa rośnie nie tylko we Francji. Ale lektury na czas pandemii można też wybierać według innego klucza.

the mandalorian

Będę twoim ojcem

Co sprawia, że „The Mandalorian” jest tak dobry, a „Skywalker. Odrodzenie” tak zły?

Hailee Steinfeld Dickinson recenzja

Ania Shirley kontra Emily Dickinson

Emily Dickinson i Ania Shirley – nieco zakurzone, ale ważne postaci kultury. Dwie XIX-wieczne nastolatki, których historie opowiadane są za pomocą najpopularniejszego w XXI wieku środka – serialu.

Mroczne materie serial recenzja

Pył się rodzi, moc truchleje

Nazywane „anty-Narnią” „Mroczne materie” oferowały młodym czytelnikom i czytelniczkom zdrową dozę sceptycyzmu i buntu wobec zastanych hierarchii. O serialowej adaptacji trylogii Philipa Pullmana pisze Krzysztof Juruś.

Sukcesja. Fot. materiały promocyjne

To „Sukcesja”, a nie „Parasite” jest trafionym w punkt kinem lewicowym

„Sukcesja” to serial o korporacyjnym, kapitalistycznym kłamstwie. W tym kłamstwie polskim zbudowanym na założeniu, że racjonalny homo economicus podejmuje absolutnie najlepsze decyzje.

wiedźmin-czarny elf

Czemu nie przeszkadzają mi czarne elfy

Przeciwnicy „poprawności politycznej” tropią wszystko, co nie pasuje do ich wyobrażeń o świecie, czyli nie jest wystarczająco męskie, białe i heteroseksualne.

mesjasz netflix recenzja

Jak będzie wyglądał koniec świata?

Może myślicie, że spowoduje go katastrofa klimatyczna? Dziś najczęściej to tak wyobrażamy sobie apokalipsę. Ale są też inne opcje.

The Morning Show Szmidt recenzja

„The Morning Show”, czyli koniec snu

Wbrew nadziejom niektórych pranie brudów we własnym domu przestało być już możliwą opcją. Olga Szmidt ogląda „The Morning Show”.

The Morning Show recenzja

#MeToo w telewizji śniadaniowej

Jeśli spodziewacie się poważnego potraktowania tematu zależności między władzą i wykorzystywaniem seksualnym w mediach, „The Morning Show” was rozczaruje.

wiedzmin-netflix-02

„Wiedźmin” i Tokarczuk, czyli przyjemność słuchania i opowiadania historii

Jakub Majmurek podsumowuje rok 2019 w polskiej kulturze.

seattle-house-boat-stay-here

Airbnb TV – najnudniejszy koniec świata

Wyciśnij ze swojej okolicy, co tylko możesz, znajdź unikatowe miejsce i postaraj się sprzedać je gościom jako „autentyczne doświadczenie”. Co „Rentowna renowacja” mówi nam o wynajmie przez Airbnb?

Bez tytułu

Nie ma złota w Szarych Górach [Dunin ogląda „Wiedźmina”]

Wiedźmin grany przez Henry’go Cavilla jest całkiem atrakcyjny. Jak trochę się rozbierze, pasowałby do reklamy majtek w piśmie gejowskim. 

the crown sezon 3 recenzja

Patoarystokracja

Wywiad księcia Andrzeja dla BBC oglądałem z przerażeniem, serial na Netfliksie z fascynacją, choć pokazują dokładnie to samo – ludzi zaślepionych swoim uprzywilejowaniem.

narcoworld

Kanapowa narkoturystyka

Netflix ujawnia: narkotyki są nielegalne, a gangsterzy sporo na nich zarabiają.

Niewiarygodne Netflix Recenzja

Jak powinna się zachowywać ofiara gwałtu, żeby jej uwierzono?

Czy może plątać się w zeznaniach? Może być zniecierpliwiona przesłuchaniami? Mieć za sobą trudne przejścia?

wataha-3-sezon-zapowiedz-premiera

„A miał coś na sumieniu? Był z Białorusi”

Serialowe wycieczki na Wschód nie potrafią przezwyciężyć polskiego paternalizmu – cechy, której sąsiedzi zza wschodniej granicy nie potrafią nam wybaczyć.

sukcesja serial recenzja

W trzewiach Behemota [Majmurek o „Sukcesji”]

Siła „Sukcesji” bierze się z tego, jak serial przygląda się współczesnym miliarderom jako nowej klasie panującej.

przybysze serial recenzja

Multikulturalizm to dziś gorący kartofel. A multitemporalizm?

Narastają ruchy skierowane przeciwko nowym obywatelom. Dochodzi do dewastowania starych grobów, pojawia się mowa nienawiści: „Wracajcie do siebie!”. „Jestem u siebie. Ja tu mieszkałem już 10 tysięcy lat temu!”

topboy2

Dilerka w dobie brexitu

Gra wciąż trwa, zmieniają się tylko gracze. Oglądaliśmy „Top Boya”.

years and years recenzja

„Rok za rokiem” – przerażająca przyszłość, która czai się za rogiem

Im dłużej ogląda się dystopijną wizję przyszłości przedstawioną w serialu „Years and Years”, tym mniej nierealna się wydaje. Za to coraz bardziej przerażająca.

rita serial recenzja

Uczenie jako nieśmiertelność

Praca nauczycielki w Danii to coś zupełnie innego niż w Polsce. Czy duński serial może więc powiedzieć nam coś ważnego o kosztach tego zawodu? Justyna Drath uważa, że tak.

netflix-jak-sprzedawać-dragi-w-sieci

Nerd z niemieckiej prowincji chce być Escobarem

Netflix opowiada inspirowaną prawdziwymi zdarzeniami historię narkotykowego barona z przypadku.

euforia recenzja serialu

Seks, kłamstwa i Messenger – czego boją się ludzie młodsi ode mnie?

„Euforia” robi wrażenie na trzydziestoparolatkach z prostego powodu – kiedy my byliśmy w liceum, żaden serial ani film nie poruszał w podobny sposób tematyki seksualności, cielesności, przemocy.

czarnobyl

Czarnobyl jako głupota systemowa. Ocali nas tylko nauka

Oto dlaczego serial o katastrofie sprzed trzydziestu trzech lat jest niebywale aktualny.

Spike Lee // Bruce Glikas/FilmMagic // Flickr.com

Zostaw Nolę w spokoju, Spike

Po co Spike Lee opowiada tę samą historię, dzięki której dekady temu zyskał popularność?

when-they-see-us

Uznani za (nie)winnych

Nawet najbardziej przywiązane do rządów prawa państwo jest w stanie zniszczyć życie obywatelowi, który z różnych przyczyn znalazł się na jego celowniku.

Kadr z serialu „Czarnobyl”

Kronika zapowiedzianej katastrofy

Historia katastrofy jądrowej wywołanej przez strukturalne kłamstwo systemu radzieckiego budzi niepokojące skojarzenia z naszą epoką postprawdy, gdy z każdym dniem zbliża się do nas widmo innej wywołanej przez człowieka katastrofy: klimatycznej.

Czarnobyl, postapokalipsa

„Czarnobyl” to najlepszy produkcyjniak w historii filmu

Kolejny raz się okazuje, że jest coś takiego w tych przeklętych radzieckich latach osiemdziesiątych, co intuicyjnie trafia do współczesnego widza.

Phoebe-Waller-Bridge-Fleabag

Nowa dziewczyna Bonda będzie feministką? Zadba o to Phoebe Waller-Bridge

Jesteśmy złymi feministkami – szepcze tytułowa bohaterka serialu „Fleabag” do swojej siostry, kiedy na wykładzie o „kobiecej sile” jako jedyne publicznie przyznają się do tego, że oddałyby pięć lat życia za idealne ciało.

gra-o-tron8

Dlaczego nie podpiszę petycji o remake „Gry o tron”

To, w jaki sposób twórcy zawiedli oczekiwania fanów, jest w zakończeniu „Gry o tron” artystycznie i politycznie najciekawsze.

tuca-i-bertie

Przesuń się, koniu. „Tuca i Bertie” są jak „Girls”, tylko rysunkowe i lepsze

„Nie rozmawiajcie o mnie, jak mnie nie będzie” – mówi chłopak Bertie. Tuca, jej przyjaciółka, odpowiada: „Nigdy tego nie robimy”. Bo w nowym serialu Netfliksa kobiety mają mnóstwo tematów i żadnym z nich nie są faceci.

miszmasz-kogel-mogel

Świat „Kogla-mogla”, czyli życie instant

Ilona Łepkowska to zna życie. Od ponad trzydziestu lat mówi Polkom i Polakom, jak jest, pokazuje, jak wyglądają ich święta, relacje, związki, zakupy i praca.

dete

Wieczny powrót

Trzeci sezon serialu HBO „Detektyw” to eksperyment myślowy i krytyka tradycyjnej męskości pod płaszczykiem tajemnicy kryminalnej.

Grace-and-Frankie-netflix-2

Ostatni okres dojrzewania

Uczynienie ze starszych osób postaci innych niż „babcia”, „dziadek”, „starsza pani w domu opieki”, „sąsiad z demencją” albo „uroczy staruszkowie trzymający się za ręce” wydaje się istotną nowością w popkulturze.

Okładka komiksu "The Umrella Academy", Dark Horse Comics

Nie taka ostatnia rodzina

„Umbrella Academy” to niezwykły serial o sprawach tak zwykłych jak czas i rodzina.

sex-education-recenzja-dawida-krawczyka

Mokry sen o edukacji seksualnej

O czym fantazjują twórcy serialu „Sex Education”? O empatycznych nastolatkach, które wszystkie seksualne problemy rozwiązują szczerą rozmową.

marie-kondo

Sprzątanie późnego kapitalizmu

Czy porządek to recepta na szczęście? Olga Szmidt ogląda „Sprzątanie z Marie Kondo”.

BM_Bandersnatch_Vertical_Main_PRE_RGB.0

Trochę gra, trochę film, trochę nic

Czy Bandersnatch jest narzędziem propagandy Netfliksa?

1983-poster

„1983” to nie odgrzewany antykomunizm

Antyutopia w serialu „1983” to Polska, w której model liberalno-demokratyczny został zastąpiony chińskim. To niepokojąco aktualna wizja rzeczywistości.

W labiryncie

„W labiryncie”, czyli wielka fantazja o tym, jak PRL-owscy inteligenci przekształcą się w nowoczesną klasę średnią

Jeśli chcecie zrozumieć fascynację waszych rodziców Leszkiem Balcerowiczem, zarzućcie chomika i machnijcie sobie choć kilkanaście odcinków.

Daredevil-Matthew-Murdockstrona_done

Tak wygląda władza sadystycznych tyranów

Odpuśćcie kolejną konferencję naukową o autorytarnym populizmie. Obejrzyjcie sobie lepiej trzeci sezon „Daredevila”.

1983

Maciej Musiał i Kamień Filozoficzny

Świat serialu „1983” ma więcej wspólnego z Harrym Potterem niż z tym, czym mógł się stać PRL. Albo z jedną z wschodnioeuropejskich krain, które wymyśla sobie amerykańska popkultura.

slepnac_od_swiatel

Sztywniutko? Raczej ładniutko

O czym jest „Ślepnąc od świateł”? O niczym, ale to nie szkodzi.

house-of-cards-season-6

Madame prezydent

Ta scena robi wrażenie – rząd USA złożony z samych kobiet, które dotąd były zastępczyniami. Kinga Dunin ogląda ostatni sezon „House of Cards”.

atypowy

Kręcąc się w kółko. O „Atypowym”

„Atypowy” jest komedią, w której neurotypowy aktor odgrywa autystycznego nastolatka w sposób, który przynosi radość głównie neurotypowej widowni.

donald-glover-atlanta

Czarni udają czarnych

Wolny rynek jako współczesne niewolnictwo? Dokładnie tak. Emilia Konwerska o serialu „Atlanta”.

3procent-serial

Prawda Procesu

Dziś, po latach postmodernizmu, łatwo dekonstruować naiwność bądź okrucieństwo marzeń o nowym porządku. Prawdziwym wyzwaniem jest zatem próba stworzenia utopii.

homeland

Bajka o Ameryce, którą opuścił anioł

W siódmym sezonie „Homeland” Carrie w obronie głowy swojego państwa trafia aż na gzyms siedziby GRU. Uwaga: spoilery.

dope3

Trefny towar od Netfliksa

O serialach złych, bardzo złych i „Dope”.

halt-and-catch-fire-season

Dlaczego kapitalizm jest tak cholernie atrakcyjny?

Jeśli ktoś jeszcze tego nie rozumie, powinien obejrzeć serial „Halt and Catch Fire”.

przyjaciele-serial

Przyjaciele, czyli jak pokochać neoliberalizm i picie kawy cały dzień

Ładną bajkę o Ameryce spełnionych marzeń w Polsce końca lat 90. oglądaliśmy jako opowieść o Ameryce po prostu.

end-of-the-f-world

Poradnik mówienia „nie”

„The End of the F*** World” jest zapisem pokoleniowej przemiany. Może trochę utopijnej, ale bardzo atrakcyjnej.

black-mirror

„Black Mirror”: Uciec z muzeum okropności

Oglądając ostatni sezon „Black Mirror” w Polsce PiS, mam poczucie, że wizje Brookera nie przystają do lęków naszej rzeczywistości.

„Korona królów”

Polska Piastów – nowa pasja Polaków

Powiedzieć, że „Korona królów” to produkcja o marna, to nie powiedzieć nic. Dlatego jej krytycy idą dalej: zgłębiają średniowieczne ryty liturgiczne, historię barwienia tkanin na ziemiach polskich oraz przyczynki do psychologicznego portretu Władysława Łokietka.

"Master of none"

Najlepsze filmy i seriale, jakie mogliście przegapić w 2017 roku

Zestawienie filmów i seriali, o których w 2017 roku nie było specjalnie głośno – choć być powinno.

black-mirror
Ślub od pierwszego wejrzenia

Parametry miłości, czyli w co wierzą telewizyjni naukowcy?

Reality show początków XXI wieku to eksperyment społeczny. W roli współczesnej swatki występuje nauka, a na planie roi się od ekspertów.

mindhunter

Dzięki, mamuś!

Myślicie, że oczekiwania wobec kobiet są niemożliwe do spełnienia i powodują zaburzenia? To spójrzcie na mężczyzn w serialu „Mindhunter”.

top-of-the-lake-china-girl

Uważaj na siebie, dziewczynko

Przemoc ma pięćdziesiąt twarzy i miejsc, w których może się objawić. Oglądamy drugi sezon głośnego serialu „Top of the Lake”.

Twin Peaks

Czy agent Cooper przetrwał „koniec historii”?

Cooper wrócił do Stanów właśnie wybierających Trumpa, pogrążających się w rasistowskiej przemocy.

"Gra o tron"

Fantastyka feudalna, kosmiczna i genetyczna

W głębi duszy mam jednak nadzieję na inny scenariusz. Serial skończy się tak, jak muszą kończyć się seriale HBO.

Gra o tron

Może wieczne średniowiecze wreszcie kiedyś trafi szlag

Twórcy „Gry o tron” nie wiedzą, dokąd to wszystko ma zmierzać.

Gra o tron

To wszystko nie trzyma się kupy, czyli Kapela spoiluje „Grę o tron”

Ok, też lubię sceny walki, ale czy musimy przy okazji robić z naszych ukochanych bohaterów debili?

keepers-screenshot

Oglądać seriale, czytać dalej…

„The Keepers” – serial Netfliksa, Margaret Atwood „Maddaddam”, Karl Ove Knausgård „Lato”, Richard Flanagan „Śmierć przewodnika rzecznego”.

angela-merkel-currency-countries-eu

Niemiecka nadwyżka, europejski kłopot

Najciekawsze teksty tygodnia: wolta Economista, demokracja nieliberalna i Gra o Tron

house-of-cards-season-5

Uważajcie na kobiety

Nie ma nic takiego jak „kobiece wartości” w polityce, są kobiece sposoby robienia kariery. Kinga Dunin o „House of Cards”. Uwaga, spoilery!

Anne-with-an-A

Ania z Zielonego Wzgórza czy z Dogville?

Czy warto jeszcze raz opowiadać historię, którą znamy na pamięć? Uwaga, tekst zdradza istotne elementy fabuły serialu!

miasteczko-twin-peaks

Zło czai się wszędzie

Już wiemy, kto zabił Laurę Palmer, ale gdzie jest agent Cooper?

Girlboss

#Szefowa: niegrzeczne dziewczyny idą tam, gdzie chcą

„Twoje pokolenie jest pojebane” – mówi bohaterce spotkana w parku starsza pani. Czy #Szefowa jest opowieścią o pokoleniu?

Człowiek z Wysokiego Zamku

Pamiętacie Dicka?

Wojnę wygrały Niemcy i Japonia. Ameryka lat 60. jest podzielona na strefę japońską i niemiecką. Kinga Dunin ogląda „Człowieka z Wysokiego Zamku”.

W labiryncie

„W labiryncie ludzkich spraw zagubieni ty i ja”

Pozornie bezideowe programy rozrywkowe czy seriale okazują się często bogatym złożem bardzo politycznych konceptów i struktur.

Girls
big-little-lies

Bez campu nie ma fanu

Multi-kulti, przyjaźń, empatia, miłość, seks, rodzina, choć niekoniecznie tradycyjna… Tylko to może uratować świat. Kina Dunin o serialach „Sense8” i „Wielkie kłamstewka”.

Tabu-serial

Był sobie serial, serial i… serial?

Czeskie „Pustkowie”, brytyjskie „Tabu” i polska „Rodzina O”.

Orange Is the New Black

Orange Is the New Black: Prywatne jest bardziej polityczne

Prawdziwy więzienny horror zaczyna się, kiedy więzienie, dotąd federalne, zostaje sprywatyzowane, kupione przez korporację.

mlody-papiez

Czy w tym serialu jest Bóg?

Jeżeli boga nie ma, to… serial „Młody papież” byłby pozbawiony sensu.

6a00d8341c630a53ef016304098caa970d-600wi

Wiśniewska: Skarpety do sandałów

Wstyd, który jest dziś jedną z największych blokad w relacjach między ludźmi, dla Dunham nie istnieje.

wall_paper5_1680_1050

Hrapkowicz: „The Wire”. Ocalić musimy się sami

„To jest Baltimore, panowie. Bogowie was nie ocalą”.

the-wire-jimmy-bunk

Powrót „The Wire” – Baltimore w nowych kolorach

„The Wire” to dla współczesnej telewizji coś jak „Kapitał” przepisany przez Charlesa Dickensa.

true_detective_wallpapers_02_1280x800

Krawczyk: Kto zabił? To naprawdę nieistotne

Nowe seriale kryminalne próbują przekraczać gatunkowe ograniczenia, ale tylko jeden z nich wchodzi na nieznane terytorium.

screen_shot_2014-08-07_at_11

Majmurek: Być jak Hannibal Lecter

Trzy najważniejsze seriale minionego sezonu proponują trzy zupełnie odrębne projekty etyczne – każdy tak samo typowy dla dzisiejszej kultury.

homeland-4

Dymek: Wyobraźnia przegrywa na wojnie

W świecie „Homeland” łatwiej sobie wyobrazić zamach na wiceprezydenta Stanów Zjednoczonych niż agenta CIA bez skrupułów.

Zamknij