W warszawskich klubach pojawiły się zawieszone na ścianach różowe ulotki z symbolem czarnej dłoni. Napis nad dłonią prowokuje do dotknięcia ulotki: Chcesz kupić jointa lub kreskę? To przyłóż rękę.
Jest to druga część akcji społecznej Miasto wciąga adresowanej do osób używających narkotyków, a realizowanej przez Fundację Inspiratornia. Działania odbywają się we współpracy z wybranymi klubami muzycznymi i klubokawiarniami w Łodzi i w Warszawie. Ulotki umieszczane są w toaletach (na ścianach lub lustrach), ponieważ to tam najczęściej dochodzi do przyjmowania narkotyków.
Nasza akcja ma dwa cele – kontakt bezpośredni z osobami okazjonalnie sięgającymi po narkotyki po to, by przekazać im informacje na temat tego, jak mogą ograniczyć używanie narkotyków i zmniejszyć ryzyko szkód. Drugi zaś to wzbudzenie świadomości obywatelskiej – na ile każdy z nas kupując, nawet sporadycznie, jointa, kokainę, heroinę – przykłada rękę do rozwoju narkobiznesu. Po dotknięciu ulotki, pod wpływem ciepła ręki, czarna farba znika i pojawiają się informacje, z których można dowiedzieć się, jakich sum sięgają roczne dochody karteli narkotykowych – mówi Maja Ruszpel, pomysłodawczyni i autorka akcji.
Szacuje się, że aż 208 milionów ludzi sięga rocznie po narkotyki; głównym ich konsumentem są Ameryka Północna i Europa Zachodnia, a krajami producenckimi Ameryka Południowa i Azja. Jednak kupując narkotyki, raczej nie myślimy o tym, że właśnie wsparliśmy wojny gangów narkotykowych w Meksyku czy wyzysk rolników z Afganistanu. Ważne, by mieć tego świadomość i zastanowić się czy naprawdę chce się do tego przykładać rękę – dodaje.
Nierozłącznie związane z działaniami Fundacji w akcji Miasto wciąga są dyżury w wybranych klubach i klubokawiarniach poświęcone profilaktyce i edukacji przeznaczone dla osób używających narkotyków.
Będziemy rozmawiać z użytkownikami o możliwości wzięcia udziału w programach profilaktycznych, takich jak jak FreD goes net, którego celem jest podniesienie wiedzy uczestników na temat szkodliwości używania substancji psychoaktywnych, a także zachęcenie ich do oceny indywidualnego ryzyka używania substancji psychoaktywnych i w efekcie do zmiany zachowań, czyli ograniczenia używania substancji lub abstynencji. Udzielamy także porad prawnych online oraz przekazujemy informacje na temat polskiego prawa narkotykowego w czasie dyżurów w klubach – mówi Agnieszka Sieniawska z Fundacji Inspiratornia.
Dodatkowo, osoby, które nadużywają marihuany zostaną poinformowane o specjalnym programie terapeutycznym o nazwie Candis, dedykowanym tylko im. Najczęściej używanym narkotykiem w Polsce jest marihuana, stąd dodatkowo przeznaczona dla tej grupy osób ulotka informacyjna. Po przyłożeniu dłoni pojawi się informacja na temat programu, obok zaś znajduje się adres strony internetowej i kod qr do programu Candis.
Ulotki są przyklejone do ścian w formie bloczków po 10 kartek, każdy może jedną z takich kartek oderwać i zabrać ze sobą, jeśli informacje w nich zawarte uzna za interesujące i potrzebne. Autorem projektu jest Robert Poryzała, architekt i grafik współpracujący z agencjami reklamowymi i organizacjami pozarządowymi.
–
Akcja finansowana jest przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii.