Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się

Hazard szkodzi Tobie i osobom w Twoim otoczeniu

Ruszyła kampania społeczna poświęcona uzależnieniom behawioralnym.

26 sierpnia w Warszawie odsłonięto graffiti poświęcone pracoholizmowi, zakupoholizmowi i uzależnieniu od hazardu. Znajduje się ono na skrzyżowaniu ul. Obozowej i Prymasa Tysiąclecia i jest częścią kampanii społecznej poświęconej uzależnieniom behawioralnym Behawioralnie-Racjonalnie, prowadzonej przez Fundację Inspiratornia.

Czemu zajęliśmy się tym tematem? – mówi Maja Ruszpel, prezes Fundacji Inspiratornia – Ponieważ uzależnienia behawioralne, choć dotykają dużej części społeczeństwa, są nadal w Polsce mało rozpoznawane. Wielu ludzi, cierpi na nie, nie wiedząc nawet, że żyje z takim właśnie uzależnieniem. Problem istnieje, należy więc o nim mówić, edukować.

Według badań CBOS z roku 2012 problem z kompulsywnym kupowaniem dotyczyć może 3,5% populacji Polaków od 15 roku życia. Przyjmuje się potocznie, że uzależnienie od zakupów jest w większym stopniu przypadłością damską, sprzyja mu także młody wiek i pozostawanie w stanie wolnym. Grupą najbardziej narażoną na wystąpienie problemu są kobiety w wieku do 24 lat.

U jednej dziesiątej Polaków (10,4%) uzależnienie od pracy stanowi rzeczywisty problem. Pracoholikami stają się osoby w wieku produkcyjnym, przy czym największy odsetek odnotowano w grupie wiekowej 35-64 lata, a najwyższy poziom zagrożenia uzależnieniem wśród osób w wieku 18-24 lata. Wyniki badania ilościowego wskazują też, iż nieco bardziej zagrożone pracoholizmem są kobiety niż mężczyźni.

Z tych trzech uzależnień behawioralnych hazard to najlepiej rozpoznany problem – w tym przypadku mówi się o aż 4% Polaków dotkniętych tym nałogiem.

Pierwszym graffiti, jakie zrobiliśmy, było „Leczyć zamiast karać” poświęcone uzależnieniu od narkotyków. Zgodzili się na nim wystąpić m.in. Marek Balicki, Wiktor Osiatyński i Tomek Lipiński. Istnieje ono do dziś na skrzyżowaniu Górczewskiej i Prymasa Tysiąclecia w Warszawie. Realizowałyśmy także akcję informacyjną Miasto Wciąga – w toaletach klubów muzycznych rozlepiałyśmy imitacje narkotyków. Ta druga akcja była połączona z nieodpłatnymi poradami prawnymi dla osób uzależnionych. Podobnie jest w wypadku Behawioralnie – Racjonalnie: osoby uzależnione od hazardu czy od zakupów mogą skonsultować się z prawnikiem i otrzymać wsparcie prawnika w sytuacji, kiedy mają problem ze spłacaniem długów czy w wypadku innych problemów finansowych – mówi Ruszpel.

Autorem kreacji jest Robert Poryzała – grafik, architekt, współpracujący zarówno z organizacjami pozarządowymi, jak i agencjami reklamowymi.

Kampania informacyjna Fundacji Inspiratornia jest współfinansowana ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych będących w dyspozycji Ministra Zdrowia.

Komentarze

Krytyka potrzebuje Twojego głosu. Dołącz do dyskusji. Komentarze mogą być moderowane.

Zaloguj się, aby skomentować
0 komentarzy
Komentarze w treści
Zobacz wszystkie