Podcast Krytyki Politycznej: Kombinujemy, co robić
– Rząd się raczej nie ugnie, ale nauczyciele i tak mogą strajk wygrać. A polska szkoła i jej uczniowie? – pyta dr Kinga Dunin w rozmowie z Michałem Sutowskim.
O co w ogóle grają dziś nauczyciele? Czy rząd może się jeszcze ugiąć przed żądaniami podwyżek? Czy wywołają one falę protestów kolejnych grup?
– To mało prawdopodobne, ale stawką może być coś więcej niż płace: uznanie nauczycieli „za swoich” przez liberalnego wyborcę Koalicji Obywatelskiej. A wtedy, jeśli po wyborach zmieni się władza, to właśnie oświata będzie pierwsza w kolejce ze swymi postulatami – mówi Sutowski.
Czy na tym powinno się skończyć? – Nie ma wątpliwości, że solidne podwyżki nauczycielom się należą. Ale to dopiero pierwszy, choć konieczny krok do zmian w oświacie. Tylko jakich? Czy chcemy scentralizowanej szkoły szytej na miarę naszych wyobrażeń, czy też będziemy „celebrować różnorodność”? Mamy nadzieję na przejęcie władzy w państwie czy tylko na stworzenie wysp postępu? Czy szkoła egalitarna, jakiej pragniemy, stwarza szanse każdemu dziecku, by mogło zostać członkiem klasy średniej? A może inne klasy społeczne powinny tam czuć się równie dobrze? Czego w ogóle chcemy dziś uczyć?
Kinga Dunin z Michałem Sutowskim pytają i spierają się o granice możliwości politycznych strajku nauczycieli.
**
Uruchamiamy serię podcastów krytycznych w różnych formatach: konfrontacji publicystów, pytań do ekspertek, sporów analityków – i co nam jeszcze przyjdzie do głowy. Podcast jest eksperymentem publicystycznym możliwym dzięki wsparciu naszych czytelników: krytykapolityczna.pl/wspieram