Powszechne prawo do korzystania z dóbr kultury ma fundamentalne znaczenie dla rozwoju społecznego. Należy usunąć przepisy prawa karnego, które wymierzone są przeciw prywatnym osobom korzystającym z Internetu. Stanowisko Obywateli Kultury.
Zrzućmy całe zło na komunistów
Róża rzeczywiście opowiada o tragedii Mazurów. Ale wprowadza przy tym pewne mechanizmy obronne. Winni zła nie są Polacy, ale komuniści.
Żmijewski i Warsza w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Spotkanie z Arturem Żmijewskim i Joanną Warszą prezentujące 7. Berlin Biennale oraz książkę Forget Fear. Warszawa, 8 marca (czwartek), godz. 19.00, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, ul. Pańska 3.
FORGET FEAR
Ukazałała się pierwsza publikacja 7. Berlin Biennale – książka Forget Fear pod redakcją Artura Żmijewskiego i Joanny Warszy.
Majmurek: Widoki władzy albo nowy podział ziemi (tej ziemi)
Wszyscy z pewnością kojarzymy taką scenę – przedstawiciel władzy patrzy przez okno swojej rezydencji, z dumą ogarniając wzrokiem podległe mu włości i ludzi. O projekcie Konrada Pustoły zatytułowanym Widoki władzy pisze Jakub Majmurek.
Mazur: Polska sztuka nie przemyślała dokumentu
Ma być kolorowo, miło, a jeśli są jakieś problemy, to dotyczą kursu franka szwajcarskiego a nie strukturalnej biedy. Systematyczne, tworzone przez lata zapisy dokumentalne dziś wiszą w próżni, chciałem pomóc się im z niej wydobyć. Z Adamem Mazurem o wystawie Dokumenty transformacji rozmawia Jakub Majmurek.
Majmurek: Hollywood nagradza kino dla nastolatków
Kino amerykańskie, kino głównego nurtu tamtejszej kinematografii ciągle pozostaje dla większości widowni na całym świecie „po prostu kinem”. Jakub Majmurek komentuje tegoroczne rozdanie Oscarów.
Pyzik: Strach przed realizmem
Wygląda na to, że klasa robotnicza po prostu nie może wygrać. Jeśli studiuje i wyrywa się z biedy, jest oportunistyczna. Jeśli zostaje przy swoim, jest prostacka i nie ma pojęcia o kulturze. Agata Pyzik odpowiada Jakubowi Majmurkowi.
Majmurek: Seks, piekło i medycyna
Cała ta opowieść o skrajnej samotności ukazana została we wprawiającej zachwyt formie. Nie ma tu żadnego nieprzemyślanego ruchu kamery, żadnego przypadkowo skomponowanego kadru. A jednak coś w tym filmie nie gra. O Wstydzie Steve’a McQueena pisze Jakub Majmurek.
Kmiecik: Nie chcę robić spektakli ku pokrzepieniu serc
Żydów przerobiliśmy, pedałów przerobiliśmy, bezrobocie również. A jakoś nie możemy w teatrze zająć się tym, co dotyczy nas wszystkich, czyli prawem do mieszkania. Z Michałem Kmiecikiem, reżyserem spektaklu Kto zabił Alonę Iwanowną? rozmawia Joanna Erbel.
Wiśniewska: Szumowska gra w klasy
W recenzjach Sponsoringu Małgorzaty Szumowskiej czytamy, że filmowi udało się naruszyć społeczne tabu. Czy na pewno chodzi o tabu seksualności? O filmie pisze Agnieszka Wiśniewska.
Fidos, Stokfiszewski: Krytyka Polityczna w Berlinie
Przybywamy do Berlina, by się uczyć i proponować rozwiązania. Tekst Katarzyny Fidos i Igora Stokfiszewskiego, towarzyszący inauguracji działań Krytyki Politycznej w Berlinie w ramach 7. Berlin Biennale.