O wartości literackiej i pozycji pisarzy decydują czynniki „nieliterackie” – rynek, media, władza…
Normalsi i nienormalsi z roczników 50.
O reportażu „Skucha” Jacka Hugo-Badera i albumie „Wyjątkowy rocznik 1954”.
Turcja i pszczoły
Elif Shafak „Uczeń architekta”, Orhan Pamuk „Dziwna myśl w mojej głowie”, Maja Lunde „Historia pszczół”.
Napletek, rodzina i miłość
Howard Jacobson, „Shylock się nazywam”, Elżbieta Turlej, „Love. Inne historie miłosne”, Magdalena Parys, „Biała Rika”.
Czarne-białe, kobiece-męskie
Lily King „Euforia”, Patrick Deville „Ekwatoria”, Jarek Westermark „Opowiadania, które napisałem”, Hanna Samson „Patyk”.
Wariat w galerii, Hiob w Nowym Jorku
Jacek Dehnel „Krivoklat” oraz Hanya Yanagihara „Małe życie”.
Klasztor Rosja
O książce Zachara Prilepina „Klasztor”.
O prawdziwym mężczyźnie i martwej kobiecie
G.D. Roberts, „Shantaram”, Susan Taubes, „Rozwiązek”, Anna Kańtoch, „Łaska”.
Co czyta Obama?
A co Andrzej Duda i Beata Szydło? A ponadto: Thomas Montasser „Wyjątkowy rok”, Lauren Groff „Fatum i furia”, Zofia Krawiec „Miłosny performans”.
Trudne tematy wymagają większego talentu
Grzegorz Uzdański „Wakacje”, Anna Dziewit-Meller „Góra Tajget”, Michał Głowiński „Carska filiżanka”, Richard Flanagan „Ścieżki północy”.
Dunin: Coś dla ducha?
Ciała zmartwychwstanie, dziady i Trygław.
Saksofon dla poszukujących mocy
Debiuty Eleanor Catton i Donny Tartt, Kundera i jego nieistniejące arcydzieło oraz cała prawda o kapitalizmie (którą świetnie znamy).