Kraj

Mój program kształcenia kompetencji kluczowych

Barbara Kudrycka zaoferowała milion złotych za pomysł na rozwiązanie problemów polskich szkół. To duży postęp.

W swoim tekście w „Gazecie Wyborczej” Andrzej Klesyk, prezes PZU, zdefiniował braki w kompetencjach absolwentów polskich szkół. Podobno nie uczą one współpracy, analizy informacji, empatii ani uczciwości. Minister nauki Barbara Kudrycka zaoferowała milion złotych za pomysł na rozwiązanie tych problemów. To spory postęp: dotychczas firmy konsultingowe dostawały publiczne pieniądze za pomysły na rozwiązanie problemów Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (np. 1,7 mln dla Ernst&Young za propozycję strategii w 2009). Teraz firmy konsultingowe mają szansę dostać publiczne pieniądze za pomysły na rozwiązywanie problemów kadrowych firm konsultingowych.

Wykazując się lewicową wrażliwością wobec cierpiących rekruterów i prezesów wielkich korporacji, przygotowałem program kształcenia ww. kompetencji. Mam nadzieję, że dzięki temu wreszcie będzie jak trzeba.

Umiejętność współpracy

– Wyłącz komputer i porozmawiaj z sąsiadami. Wymieńcie się doświadczeniami związanymi z haczykami w umowach ubezpieczeniowych.
– Pomóż w organizacji lokalnej imprezy (kiermasz ciast w szkole, Festiwal Nauki, sprzątanie dzielnicy).
– Weź udział w konsultacjach społecznych w Twojej gminie. Jeśli ich nie ma – spróbuj je zorganizować.
– Pomóż lokalnej szkole lub świetlicy terapeutycznej w przygotowaniu Dnia Dziecka.
– Wybierz się na manifestację majową (dowolną).
– Zostań lokalnym społecznikiem. To dobrze wygląda w CV.
– Załóż związek zawodowy w Twoim miejscu pracy.
– Pomóż w prowadzeniu zajęć w lokalnej bibliotece, szkole, domu kultury – np. zostań gościem na lekcji wychowawczej pt. „Jak przeżyć na umowie śmieciowej”.

Empatia i uczciwość

– Kiedy widzisz nieprawidłowości w Twoim miejscu pracy, skontaktuj się z Państwową Inspekcją Pracy.
– Jeśli jesteś pracodawcą, podaj swoim pracownikom prawdziwe dane o stanie firmy.
– Jeśli jesteś wielką firmą ubezpieczeniową, spróbuj uczciwie rozliczać szkody i nie sprzedawać zbędnych produktów ubezpieczeniowych.
– Powstrzymaj się od ściągania na egzaminach.
– Przygotuj esej na temat etyki w biznesie ubezpieczeń dla uczniów i pracowników szkół. Wyjaśnij negatywne skutki porozumień ograniczających konkurencję. Uzasadnij, dlaczego prezes firmy oskarżonej o takie praktyki jest wiarygodnym partnerem do rozmowy na temat edukacji.
– Kiedy spotkasz kiepskiego nauczyciela lub wykładowcę, poinformuj go po zajęciach o słabych punktach jego dydaktyki.
– Jeśli widzisz błąd merytoryczny na lekcji lub wykładzie, wskaż go wykładowcy lub nauczycielowi. Jeśli ktoś wskaże błąd w twoich zajęciach, podziękuj i popraw go.
– Uśmiechnij się do kasjerki, pielęgniarki i pracownicy firmy ubezpieczeniowej. Pamiętaj, że one – w przeciwieństwie do absolwentów Harvardu pracujących w konsultingu marketingu derywatów – dopiero uczą się empatii i uczciwości.

Umiejętności analityczne

– Sprawdź w swojej umowie ubezpieczeniowej, czy nie ma w niej klauzul niedozwolonych przez UOKIK.
– Przejrzyj raport UOKIK na temat wzorów umów IKE i przygotuj listę postępowań wszczętych przeciwko PZU.  
– Rozwiąż zadanie: prezes pewnej firmy ubezpieczeniowej zarobił w 2010 roku 1,5 mln złotych. Sama firma w 2010 roku zarobiła 3,5 mld zł. Ta sama firma pod władzą tego samego prezesa w 2011 roku odnotowała dochody niższe o 25 procent. Jak zmieni się pensja prezesa? Jaki podatek zapłaci on od nowej pensji? Wyniki przedstaw w postaci eseju pt. Nauczyciele zarabiają za dużo.

Samodzielność myślenia

– Wykreśl punkty tego tekstu, które stanowią otoczkę publicystyczną.
– Pozostałe zrealizuj.

Marcin Zaród – fizyk polimerów, pracownik Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN w Łodzi, członek łódzkiego zespołu Krytyki Politycznej, popularyzator wiedzy z zakresu inżynierii, matematyki i fizyki.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Marcin Zaród
Marcin Zaród
Fizyk, socjolog
Doktor inżynier, wykładowca socjologii na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Specjalizuje się w badaniach socjologii nauki i techniki. Z pierwszego wykształcenia fizyk i inżynier OZE. Członek partii Razem.
Zamknij