Barbara Kudrycka zaoferowała milion złotych za pomysł na rozwiązanie problemów polskich szkół. To duży postęp.
W swoim tekście w „Gazecie Wyborczej” Andrzej Klesyk, prezes PZU, zdefiniował braki w kompetencjach absolwentów polskich szkół. Podobno nie uczą one współpracy, analizy informacji, empatii ani uczciwości. Minister nauki Barbara Kudrycka zaoferowała milion złotych za pomysł na rozwiązanie tych problemów. To spory postęp: dotychczas firmy konsultingowe dostawały publiczne pieniądze za pomysły na rozwiązanie problemów Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (np. 1,7 mln dla Ernst&Young za propozycję strategii w 2009). Teraz firmy konsultingowe mają szansę dostać publiczne pieniądze za pomysły na rozwiązywanie problemów kadrowych firm konsultingowych.
Wykazując się lewicową wrażliwością wobec cierpiących rekruterów i prezesów wielkich korporacji, przygotowałem program kształcenia ww. kompetencji. Mam nadzieję, że dzięki temu wreszcie będzie jak trzeba.
Umiejętność współpracy
– Wyłącz komputer i porozmawiaj z sąsiadami. Wymieńcie się doświadczeniami związanymi z haczykami w umowach ubezpieczeniowych.
– Pomóż w organizacji lokalnej imprezy (kiermasz ciast w szkole, Festiwal Nauki, sprzątanie dzielnicy).
– Weź udział w konsultacjach społecznych w Twojej gminie. Jeśli ich nie ma – spróbuj je zorganizować.
– Pomóż lokalnej szkole lub świetlicy terapeutycznej w przygotowaniu Dnia Dziecka.
– Wybierz się na manifestację majową (dowolną).
– Zostań lokalnym społecznikiem. To dobrze wygląda w CV.
– Załóż związek zawodowy w Twoim miejscu pracy.
– Pomóż w prowadzeniu zajęć w lokalnej bibliotece, szkole, domu kultury – np. zostań gościem na lekcji wychowawczej pt. „Jak przeżyć na umowie śmieciowej”.
Empatia i uczciwość
– Kiedy widzisz nieprawidłowości w Twoim miejscu pracy, skontaktuj się z Państwową Inspekcją Pracy.
– Jeśli jesteś pracodawcą, podaj swoim pracownikom prawdziwe dane o stanie firmy.
– Jeśli jesteś wielką firmą ubezpieczeniową, spróbuj uczciwie rozliczać szkody i nie sprzedawać zbędnych produktów ubezpieczeniowych.
– Powstrzymaj się od ściągania na egzaminach.
– Przygotuj esej na temat etyki w biznesie ubezpieczeń dla uczniów i pracowników szkół. Wyjaśnij negatywne skutki porozumień ograniczających konkurencję. Uzasadnij, dlaczego prezes firmy oskarżonej o takie praktyki jest wiarygodnym partnerem do rozmowy na temat edukacji.
– Kiedy spotkasz kiepskiego nauczyciela lub wykładowcę, poinformuj go po zajęciach o słabych punktach jego dydaktyki.
– Jeśli widzisz błąd merytoryczny na lekcji lub wykładzie, wskaż go wykładowcy lub nauczycielowi. Jeśli ktoś wskaże błąd w twoich zajęciach, podziękuj i popraw go.
– Uśmiechnij się do kasjerki, pielęgniarki i pracownicy firmy ubezpieczeniowej. Pamiętaj, że one – w przeciwieństwie do absolwentów Harvardu pracujących w konsultingu marketingu derywatów – dopiero uczą się empatii i uczciwości.
Umiejętności analityczne
– Sprawdź w swojej umowie ubezpieczeniowej, czy nie ma w niej klauzul niedozwolonych przez UOKIK.
– Przejrzyj raport UOKIK na temat wzorów umów IKE i przygotuj listę postępowań wszczętych przeciwko PZU.
– Rozwiąż zadanie: prezes pewnej firmy ubezpieczeniowej zarobił w 2010 roku 1,5 mln złotych. Sama firma w 2010 roku zarobiła 3,5 mld zł. Ta sama firma pod władzą tego samego prezesa w 2011 roku odnotowała dochody niższe o 25 procent. Jak zmieni się pensja prezesa? Jaki podatek zapłaci on od nowej pensji? Wyniki przedstaw w postaci eseju pt. Nauczyciele zarabiają za dużo.
Samodzielność myślenia
– Wykreśl punkty tego tekstu, które stanowią otoczkę publicystyczną.
– Pozostałe zrealizuj.
Marcin Zaród – fizyk polimerów, pracownik Centrum Badań Molekularnych i Makromolekularnych PAN w Łodzi, członek łódzkiego zespołu Krytyki Politycznej, popularyzator wiedzy z zakresu inżynierii, matematyki i fizyki.