Miasto

Żmijewski

Dyskusja o twórczości Artura Żmijewskiego i pokaz jego filmów "Polak w szafie" i "Oni". Goście: Wiesław Smużny (UMK), Agnieszka Wiśniewska (KP). Prowadzenie: Monika Szlosek (KP).

Dyskusja o twórczości Artura Żmijewskiego i pokaz jego filmów Polak w szafie i Oni.

Goście:
– Wiesław Smużny (UMK),
– Kafka Jaworska (CSW),
– Agnieszka Wiśniewska (Krytyka Polityczna)
Prowadzenie: Monika Szlosek (Krytyka Polityczna)

26 kwietnia, czwartek, godz. 19.00, Kino Centrum CSW Znaki Czasu, ul. Wały gen. Sikorskiego 13

Pretekstem do dyskusji o twórczości Artura Żmijewskiego jest ukazanie się książki Żmijewski. Przewodnik Krytyki Politycznej.

O KSIĄŻCE

Sztuka Artura Żmijewskiego wydaje się bezwstydna: nagie ciała, gra w berka w Auschwitz, wystawienie mszy w teatrze. A tak naprawdę bardzo wiele w niej wstydu. Naszego własnego. Przed patrzeniem na kalectwo, słuchaniem chóru głuchoniemych. Przed udziałem i zaangażowaniem. „Demonstrować? Przecież to obciach” – myślimy. Artysta konfrontuje nas z tym obciachem, ze społecznym i psychicznym oporem. Z silną pokusą cynizmu.

Żmijewski to jeden z najbardziej kontrowersyjnych współczesnych twórców, wywołujący gorące dyskusje. Pole sztuki okazało się dla niego za ciasne, dlatego czerpie z polityki, dyskursu naukowego i doświadczenia ruchów społecznych. Eksperymentuje  —  z publicznością i z innymi twórcami.

Przewodnik Krytyki Politycznej pokazuję drogę artystyczną Artura Żmijewskiego – od sztuki krytycznej, przez głośny manifest Stosowane sztuki społeczne, aż po rolę kuratora Biennale w Berlinie.

Artur Żmijewski – artysta i filmowiec związany z Fundacją Galerii Foksal. Redaktor artystyczny „Krytyki Politycznej”. Kurator 7. Biennale Sztuki Współczesnej w Berlinie.

O FILMACH

Polak w szafie
Zapis warsztatów z przepracowania traumy. Grupa studentów i doktorantów antropologii prowadzi w okolicy Sandomierza badania terenowe nad tamtejszym antysemityzmem i obrazami z katedry w Sandomierzu, na których widnieją antysemickie treści. Młodzi badacze przerabiają, a w końcu niszczą obraz przedstawiający mord rytualny dokonywany przez Żydów.

Oni
Film ujawnia moment rodzenia sie i działania języków nienawiści. Jego autor w swoim manifeście „stosowane sztuki społeczne” (2007) pisze, ze sztuka powinna mieć społeczne oddziaływanie, a jej celem nie jest tylko zdobycie swojej własnej autonomii, ale tez rzeczywisty skutek i zaistnienie artystów w sferze publicznych debat i dyskusji społeczno-politycznych. Metoda pracy zastosowana w warsztatach odnosi sie do zadania z pracowni Grzegorza Kowalskiego na warszawskiej Akademii sztuk Pięknych, nazywanego „obszarem wspólnym, obszarem własnym”, którego założeniem jest porozumiewanie sie bez użycia slow, rezygnacja z hierarchii profesor-studenci i artystyczna wolność.

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij