Miasto

Yael Bartana – Trylogia

„Powrót niewidzialnego sąsiada” to temat przewodni wtorkowego Kino Zaangażowane w Świetlicy KP w Trójmieście. Na pokaz trzech filmów Yael Bartany zapraszamy we wtorek, 17 grudnia o godz. 18.00.

Głównym tematem „polskiej” filmowej trylogii Yael Bartany, w skład której wchodzą prace Mary koszmary (2007), Mur i wieża (2009) i Zamach (2011), jest idea Ruchu Odrodzenia Żydowskiego w Polsce – stworzonego przez artystkę ruchu społeczno-politycznego stawiającego sobie za cel powrót ponad trzech milionów Żydów do ojczyzny ich przodków. Splatają się tu ze sobą wątki dotyczące syjonistycznych marzeń, antysemityzmu, Holokaustu, izraelskiego ruchu osadniczego i palestyńskiego prawa do ziemi. Artystka bada reakcje na możliwość powrotu „dawno niewidzianego sąsiada” i wskrzesza zapominany motyw alternatywnych lokalizacji państwa Izrael (np. w Ugandzie), rozważanych niegdyś przez syjonistów.


Projekt Yael Bartany (filmy oraz podwaliny ruchu politycznego) to eksperymentalna forma grupowej psychoterapii, podczas której narodowe demony budzone są i wywlekane na światło dzienne. Abstrahując od złożonego obrazu stosunków polsko-żydowskich, jest to także uniwersalna opowieść o gotowości na przyjęcie obcego i problemie kulturowej integracji w niestabilnym świecie i burzliwych czasach.


Mary Koszmary 2007 Czas trwania: 10’27”,

Mur i wieża 2009 Czas trwania: 15’56”,

Zamach 2011 Czas trwania 39’18”

 


Kino Zaangażowane, filmy Mary Koszmary, Mur i wieża, Zamach, zostaną pokazane we wtorek, 17 grudnia 2013 o godz. 18.00 w Świetlicy Krytyki Politycznej w Trójmieście, (ul. Nowe Ogrody 35, II piętro, Gdańsk).

 


Wstęp wolny

 


Yael Bartana urodziła się w 1970 roku w Afuli w Izraelu. Zajmuje się filmem, fotografią, instalacjami wideo i dźwiękowymi. Jest autorką licznych wystaw indywidualnych, m.in. w PS1 w Nowym Jorku, Moderna Museet w Malmö, Center for Contemporary Art w Tel Awiwie, Kunstverein w Hamburgu, Van Abbemuseum w Eindhoven czy Fridericianum w Kassel. Brała udział w prestiżowych wystawach, takich jak Manifesta 4, Frankfurt (2002), 27. Biennale w São Paulo (2006) i documenta 12 w Kassel (2007). W swoich pracach realizowanych w Izraelu Bartana zajmowała się głównie problemem dotyczącym tego, w jaki sposób wojna, rytuały militarne i poczucie zagrożenia wpływają na codzienne życie. Od roku 2008 roku pracuje również w Polsce, tworząc projekty na temat historii stosunków polsko-żydowskich i jej wpływu na dzisiejszą tożsamość Polaków. Jest laureatką wielu nagród, m.in. Artes Mundi 4 (Walia, 2010), nagrody Anselma Kiefera (2003), Prix Dazibao (Montreal, 2009), Prix de Rome (Rijksakademie, Amsterdam, 2005), Dorothea von Stetten Kunstpreis (Kunstmuseum Bonn, 2005), Nathan Gottesdiener Foundation Israeli Art. Prize (2007).

 


Pokaz odbywa się dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Pokaz filmu oraz debata odbywają się w ramach cyklu Kino Zaangażowane wspieranego przez Urząd Miejski w Gdańsku i Samorząd Województwa Pomorskiego.

 

 

 

      


__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij