Miasto

Więcej kultury, Warszawo!

Warszawskiej kulturze brakuje otwarcia i demokratyzacji. Rekomendacje dla nowej Dyrektorki / nowego Dyrektora Biura Kultury oraz władz Warszawy.

30 lipca w Barze Studio w Warszawie odbyło się spotkanie przedstawicieli środowisk kulturalnych z przedstawicielami Urzędu Miasta na temat konkursu na stanowisko Dyrektorki / Dyrektora Biura Kultury oraz miejskiej polityki kulturalnej. W dyskusji panelowej udział wzięli: Alina Gałązka – performerka Komuny Warszawa, członkini Komisji Dialogu Społecznego ds. Kultury, Marcin Jasiński – pełnomocnik Prezydenta Warszawy ds. Programu Rozwoju Kultury, Jarosław Jóźwiak – zastępca dyrektora Gabinetu Prezydenta Warszawy, p.o. dyrektora Centrum Komunikacji Społecznej , Stefan Laudyn – szef Warszawskiego Festiwalu Filmowego, Bogna Świątkowska – szefowa Fundacji Bęc Zmiana, Marcel Andino Velez – wicedyrektor Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Paweł Wodziński – reżyser teatralny.

Paneliści i zgromadzeni na sali przedstawiciele wszystkich środowisk stołecznej kultury przedstawili rekomendacje dla nowej Dyrektorki / nowego Dyrektora Biura Kultury oraz Urzędu Miasta. Oto najważniejsze z nich:

Dyrektorka / Dyrektor Biura Kultury powinna /powinien:

–      być otwarta / otwarty na dialog ze środowiskami kultury i mieszkańcami;
–      posiadać doświadczenie menadżera/menadżerki kultury;
–      posiadać dorobek w dziedzinie animacji kultury;
–      znać i rozumieć procedury urzędowe, posiadać umiejętność współpracy z innymi strukturami urzędu;
–      znać warszawskie życie kulturalne;
–      umieć zadbać o wszystkie dziedziny kultury.

Rekomendacje dotyczące miejskiej polityki kulturalnej i działalności Biura Kultury w strukturach Urzędu Miasta:

–      Kultura jako dziedzina strategiczna dla wizerunku miasta powinna podlegać bezpośrednio prezydent Hannie Gronkiewicz-Waltz, niedopuszczalne jest, aby decyzje w sprawach kultury podejmowali inni członkowie Zarządu Miasta;
–      Dyrektorka / Dyrektor Biura Kultury powinna/powinien posiadać autonomię w podejmowaniu decyzji oraz wsparcie Zarządu Miasta, niezbędne do przeprowadzenia reform;
–      Misja nowej Dyrektorki/nowego Dyrektora Biura Kultury nie powinna być ograniczona wynikiem referendum i wyborów samorządowych; wybrana w konkursie osoba powinna mieć możliwość działania z dłuższą perspektywą, co jest niezbędnym warunkiem do realizacji wieloletniego Programu Rozwoju Kultury;
–      Warszawskiej kulturze brakuje otwarcia i demokratyzacji, oferta miejskich instytucji nie jest wystarczająco zróżnicowana, w wielu instytucjach mamy do czynienia z powielaniem jednego wzoru organizacyjnego i programowego, potrzebne jest nowe otwarcie na różnorodne formy organizacyjne, idee artystyczne, światopoglądy i wizje kultury;
–      Rola Biura Kultury nie może się sprowadzać do administrowania instytucjami i rozpatrywania wniosków o dotacje, Biuro Kultury powinno inicjować dyskusje na temat miejskiej polityki kulturalnej, współdziałać z innymi strukturami urzędu, w szczególności z Biurem Promocji (promocja poprzez kulturę) i Biurem Rozwoju Miasta (budowa nowych instytucji kultury, rozbudowa i remonty istniejących), współpracować aktywnie z urzędami dzielnic, organizacjami pozarządowymi, instytucjami państwowymi w celu rozwijania i wzbogacania życia kulturalnego stolicy.

Ponadto Biuro Kultury powinno:

–      poprawić komunikację z mieszkańcami – szeroko informować o swoich działaniach, wyjaśniać powody podejmowanych decyzji, dbać o przejrzystość i merytoryczność wszystkich procedur, umożliwiać publiczny dostęp do informacji na temat swojej działalności;
–      szybko reagować na konflikty isytuacje kryzysowe;
–      uwzględniać potrzeby odbiorców kultury, nie tylko jej twórców i producentów.

Najważniejsze zadania nowej Dyrektorki /nowego Dyrektora Biura Kultury:

–      realizowanie zapisów strategii„Miasto kultury i obywateli. Program Rozwoju Kultury w Warszawie do roku 2020. Założenia”;
–      współpraca i regularne konsultacjez organami, odpowiedzialnymi za miejską politykę kulturalną: Społeczną Radą Kultury, Zespołem Sterującym PRK, Komisją Kultury Rady Warszawy;
–      skonstruowanie programów operacyjnych w oparciu o założenia PRK;
–      ogłoszenie konkursu na wieloletnie dotacje dla organizacji pozarządowych;
–      przygotowanie projektu budżetu kultury na rok 2014, który nie będzie mniejszy niż w w tym roku;
–      rozwiązanie problemu TR Warszawa –natychmiastowe doprowadzenie do podpisania kontraktu z dyrektorem teatru;
–      zwołanie Okrągłego Stołu w sprawie reformy warszawskich teatrów, zapoczątkowanie debaty o ich kształcie organizacyjnym i programie;
–      lepsza współpraca z Biurem Promocji;
–      stworzenie warunków do pozyskiwania środków na kulturę spoza budżetu;
–      lepsza współpraca z dyrektorkami/dyrektorami miejskich instytucji kultury;
–      koordynowanie i wspomaganie działalności dzielnicowych domów kultury;
–      wprowadzenie budżetu partycypacyjnego we wszystkich domach kultury;
–      skoordynowanie działań promocyjnych miejskich instytucji kultury;
–      pomoc organizacjom pozarządowym w wynajmowaniu lokali, należących do miasta, współpraca z Zarządem Gospodarowania Nieruchomościami, rozszerzenie programu „Lokal na kulturę”, realizowanego w Śródmieściu na inne dzielnice.

Opracowali: Arek Gruszczyński, Roman Pawłowski (moderatorzy dyskusji)


__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij