Krytyka Polityczna jest patronką medialną festiwalu.
Ten artykuł pochodzi z archiwum Dziennika Opinii Krytyki Politycznej.
**
23-25 października, kino Muranów, ul. Gen. Andersa 5, Warszawa
Mający wejść w życie z nowym rokiem dekret prezydenta BY: „O produkcji filmowej na Białorusi i stymulacji rozwoju kinematografii” postanawia:
– produkcja filmów na Białorusi może się odbywać tylko i wyłącznie po uzyskaniu zgody od ministerstwa kultury (wyjątkiem są produkcje finansowane przez państwo);
– za wydanie pozwolenia będzie pobierana opłata według określonych stawek;
– pozwolenia będą wydawane na podstawie oceny scenariusza przez specjalnie powołaną komisję.
To oczywiście nie żart, ani chwyt promocyjny V Festiwalu Kina Białoruskiego BULBAMOVIE 2015. To wynik 4-letniej pracy organizatorów Festiwalu Kina Białoruskiego nad ożywieniem niezależnej i offowej produkcji filmowej na Białorusi. Urzędnicy zorientowali się, że niebezpiecznie dużo młodych osób biega po kraju z kamerami i aparatami i postanowili jednym dekretem zamieść sprawę pod dywan z góry nadając niezależnym produkcjom status nielegalnych.
To cieszy, ponieważ tak kuriozalny i zapewne jedyny na świecie paragraf, spowoduje jeszcze większy filmowy sprzeciw, który zaowocuje w końcu wybuchem Nowej Białoruskiej Fali.
piątek, 23 października
17.00 Mina reż. Vofka Solovey, 30 min. fabuła, USA/UKR, 2015
Młody, zdesperowany mężczyzna musi pokonać wiele przeszkód, aby uciec z ogarniętego wojną Donbasu i spełnić swoje marzenia. Ostatnia z przeszkód do pokonania może kosztować go życie… Autorką zdjęć do tego filmu jest Białorusinka Aliaksandra Miasnikova – studentka Akademii Filmowej w Nowym Jorku.
– Short Corner Cannes 2015
17.40 Made in BY, reż. Luigi Milardi, 50 min. doc. Włochy, 2014
W sercu demokratycznej i obywatelskiej Europy istnieje kraj, który zatrzymał się w czasie i przypomina miniaturę dawnego Związku Radzieckiego. Czarna dziura Europy, kraj widmo – Republika Białoruś – niepodległe państwo leżące na pograniczu dwóch cywilizacji. Film „Made in BY” próbuje tam zajrzeć używając klucza dostępu w postaci sztuki, aby poznać białoruskie społeczeństwo i granice wolności słowa i ekspresji.
Selection IDFFA /Amsterdam/ 2015
18.20 Kapuściany statek kosmiczny, reż. Robert Eckstein, 40 min. doc. Niemcy, 2015
„Kapuściany statek kosmiczny” to poetycka i ekstatyczna podróż przez białoruską prowincję. Film, który portretuje kulturowe osobliwości i zaciera granice w kraju ograniczeń. Dokumentalne kino drogi po „terra incognita” okiem serbołużyckiego zespołu muzycznego „Berlinska Dróha” z Berlina.
19.30 – Spotkanie z autorami. Rozmowa o filmach. Koncert zespołu „Berlinska Dróha” / Duży Pokój, ul. Warecka 4/6
sobota, 24 października
17.00 Poetry, reż. Nikita Lavretski, 25 min. fab. Białoruś, 2015
Dawna para (chłopiec i dziewczyna) piszą wiersze i czują niewytłumaczalną synchroniczność na online.
17.30 Amerycan boy, reż. Nikita Lavretski, 25 min. fab. Białoruś, 2015
Główny bohater Maksim tęskniący za umierającym obrazem starego Mińska spotyka swojego kumpla Jankę z którym nie widział się od roku. Janka przez ten czas uczył się w USA.
Nikita Laurecki to długo oczekiwane objawienie białoruskiego kina autorskiego. Jego mumblecorowe filmy charakteryzują się subtelnym poczuciem czasu, przestrzeni i codziennego życia. Brakiem budżetu, świadomie psutym obrazem i dużą dawką ironii narratora, melancholijnie opowiadającego o poszukiwaniu niejasnej tożsamości i miejsca w świecie. Po białoruskim Tarantino (A. Kudzinenka), białoruskim Kusturicy (A. Kananowicz) przyszedł czas na białoruskiego, zaledwie 21-letniego Corneliu Porumboiu.
18.00 CHRONOTOP, reż. Art Grupa, 25 min. fab. Białoruś, 2015
Okres 20-letniej niezależności Republiki Białoruś i unikalny stan społeczeństwa białoruskiego do tej pory nie został odzwierciedlony w sztuce filmowej.
Życie zastygło w końcówce lat 90-tych ubiegłego wieku. W kraju panuje oficjalny postsowiecki zastój. Stan śpiączki i sakralny stosunek do niezmiennej władzy przeciąga się na długie dziesięciolecia. Chronotop to poznawanie i utrwalanie oznak migoczącego „świata białoruskiej duszy”. Jej kolektywnej, nieuświadomionej frustracji i serwilizmu. Małe formy mitologicznych etiud, wizualnych „twisterów” zrealizowanych przez różnych reżyserów, tworzą pojemny obraz „ukrytego” dotąd nieupublicznionego świata—mitu.
IV KOŁOBRZESKI FESTIWAL FILMOWY “Sensacyjne Lato Filmów” (August 2015)
Wyróżnienie dla noweli „Tajemnica garbatej jamy” wchodzącej w skład CHRONOTOPU w konkursie FIRST SHOT
INTERNATIONAL FILM FESTIVAL KINOSZOK (Anapa ,Russia, September 2015)
I nagroda w konkursie “Almanach Omnibus”
niedziela, 25 października
17.00 Skrzyżowanie, reż. Anastassia Miroshnichenko, 62 min. doc. Białoruś, 2014
Valery Liashkevich jest bezdomnym artystą, który mieszka na stacji kolejowej i od ponad dwudziestu lat maluje obrazy na ulicach miasta Homel na Białorusi. Dla tubylców jest nie więcej niż lokalną atrakcją. Dla krytyków sztuki zjawiskiem szczególnej uwagi. Filmowcy chcą pokazać, że ekscentryczny artysta i filozof zna wiele ważnych prawd o sensie życia, pracy i stosunek do świata, aby głęboki sens. Dwie duże wystawy jego prac w tym jedna w
Narodowym Muzeum Sztuki w Mińsku, były wielkim sukcesem i wzbudziły zainteresowanie krytyków sztuki. Dokument powstał z prywatnych pieniędzy, aby wesprzeć utalentowanego artystę. Po sukcesie filmu na międzynarodowych festiwalach filmowych, reżyserce udało się dzięki wsparciu wielu ludzi uzbierać środki na kupno mieszkania dla artysty.
DOCUMENTARY FILM FESTIVAL “RUSSIA” (Ekaterinburg, Russia, October 2014)
– „Best Debut Award”
– „Best film about a man creator Award”
– „Audience Award”
INTERNATIONAL WARSAW FILM FESTIVAL (Warsaw, Poland, October 2014)
– „Special Mention Jury Award”
– „Audience Award”
INTERNATIONAL FILM FESTIVAL „RADIANT ANGEL” (Moscow, Russia, November 2014)
– „Special Mention Jury Award”
INTERNATIONAL FILM FESTIVAL „LISTAPAD”- national competition (Minsk, Belarus, November 2014)
– „Best documentary film Award”
PRIX EUROPA 2015 – selection
18.00 Pokaz 3 filmów laureatów konkursu filmowego Bulbamovie 2015
—
Krytyka Polityczna jest patronką medialną festiwalu.