Czy uniwersytet będzie formować postawy krytyczne? A może nie musi tego robić? Kto się boi dyskusji na uniwersytetach i dlaczego?
Ramy wolności i odpowiedzialności Uniwersytetu jako przestrzeni dyskusji będą tematem najbliższej debaty na Uniwersytecie Gdańskim.
12 kwietnia, piątek godz. 13.00, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego, aula 1.45, ul. Wita Stwosza 55, Gdańsk Oliwa.
W debacie udział wezmą m.in.:
prof. MONIKA PŁATEK (Uniwersytet Warszawski)
Prof. EWA GRACZYK (Uniwersytet Gdański)
Prof. MAREK WILCZYŃSKI (Uniwersytet Gdański)
Dr JACEK TARASZKIEWICZ (pełnomocnik JM Rektora Uniwersytetu Gdańskiego)
Moderacja: MAGDALENA ZELLENT (Uniwersytet Gdański), MARIA KLAMAN (Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście)
Na Uniwersytecie Gdańskim wiosną 2012 roku odbyła się konferencja Wściekłość i oburzenie, w trakcie której prof. Ewa Nawrocka wygłosiła swój głośny referat Wszyscy jesteśmy przestępcami. Po konferencji została zawiązana inicjatywa Uniwersytet XXI wieku. Środowiska akademickie spotykały się na wykładach i dyskusjach dotyczących kształtowania etosu współczesnego szkolnictwa wyższego. Nadchodząca debata ma stać się kontynuacją i rozwinięciem tej inicjatywy.
Do otwartej dyskusji nad kondycją uniwersytetu, jego rolą w kształtowaniu współczesnego społeczeństwa zapraszają organizatorzy debaty Uniwersytet XXI wieku: wolność i odpowiedzialność: Koło Naukowe Badaczy Kultury Na Styku, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Uniwersytet Gdański oraz Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście.
W dyskusji zostanie poruszona sprawa odwołania debaty o związkach partnerskich na Uniwersytecie Gdańskim i związane z nią pytania, m.in.: O czym nie wolno dyskutować na uniwersytetach? Kto się boi akademickiej dyskusji i dlaczego? Jaki wpływ mają studenci i studentki na to, co się dzieje na ich uczelni?
WSTĘP WOLNY
—
Powstanie w Gdańsku uniwersytetu stanowi jedną z ważniejszych cezur w kilkusetletniej tradycji naukowej miasta, gdyż uniwersytet – z racji swojej otwartości i charakteru – stał się miejscem twórczej debaty, centrum nauki i kultury, wpływającym na rozwój regionu.
/www.ug.edu.pl, zakładka ,,0 nas”/
Kilkusetletnia tradycja naukowa zaczęła zmieniać się w zastraszającym tempie. Mamy poczucie, że uczelnie przestają, być miejscem formowania świadomych obywateli i wychowywania studentów w duchu inteligenckiego etosu a stają się coraz bardziej hybrydycznymi połączeniami szkół zawodowych, agencji badań rynkowych wraz z nielicznymi enklawami rozwijania myśli czystej i aspołecznej (najczęściej). W wyniku tych przemian akademicy i studenci stają się coraz bardziej zdezorientowani, tracą zdolność interpretowania, odnoszenia się do palących problemów współczesności.
Chcemy rozpocząć dyskusję na temat konsekwencji fali incydentów, które przetoczyły się przez polskie uczelnie: poczynając od zrywania i zakłócania wykładów uczelnie, aż po motywowane troską o bezpieczeństwo odwoływanie przez władze uczelni (lub organizatorów wydarzeń) spotkań dotyczących ważnych tematów naukowych, kulturalnych i społecznych. Niepokoimy się, że rezygnacja z akademickich aktywności, których tematyka zostanie uznana za zbyt trudna czy niewygodna, zacznie być stałą praktyką.
Wściekłość i oburzenie to zbyt mało: wściekłość wyraża bezsilność i zagubienie, oburzenie uniemożliwia dialog. Dziś szczególnie ważna jest przestrzeń dla swobodnego wyrażania myśli i ponowna nauka brania odpowiedzialności za słowa. Chcemy bronić i strzec dalszego swobodnego rozwoju instytucji Uniwersytetu.
/Manifest Uniwersytet XXI wieku: wolność i odpowiedzialność/