Seminarium "Kobiecość w muzyce: strategie i taktyki wizerunkowe". Prowadzenie: Klaudia Rachubińska.
Uniwersytet Krytyczny | Kobiecość w muzyce: strategie i taktyki wizerunkowe | Pretty on the inside. Od Courtney Love do Yo-Landi Vi$$er
Prowadzenie: Klaudia Rachubińska
27 marca, środa, godz. 19.00, Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa
Na najbliższym spotkaniu przyjrzymy się artystkom podważającym postrzeganie kobiet jako „płci pięknej” i ujawniającym ambiwalencję zawartą w uproszczonych, skrajnie spolaryzowanych wizerunkach kobiecości. Dominujący przez stulecia patriarchalny dyskurs przygotował kobietom dwa sposoby postrzegania własnej cielesności. Kobiece ciało (a co za tym idzie, kobiecość jako taka) może być obrzydliwe, grzeszne i zezwierzęcone lub eteryczne, niewinne i nierealistycznie piękne. Alternatywą dla pogoni za nieosiągalnym – i w gruncie rzeczy niepożądanym – „ideałem kobiecości” jest kontestowanie zastanego porządku: skoro seksistowski światopogląd próbuje zamknąć kobiecość w czarno-białym dualizmie, najlepszą nań odpowiedzią jest skonfrontowanie jego wyznawców z ich własną ambiwalencją, wewnętrznymi sprzecznościami konstruowanego przez nich świata, odsłonięcie absurdów spolaryzowanego wizerunku, ukazanie konsekwencji stygmatyzowania kobiet na uproszczonej dwubiegunowej skali. Strategia ta była szczególnie bliska artystkom związanym z muzyką grunge, stąd naszą główną przewodniczką po ambiwalentnej i „brzydkiej” kobiecości będzie kontrowersyjna liderka zespołu Hole, Courtney Love.
Cykl spotkań „Muzyka i wizualność w czasach popkultury”, w ramach Uniwersytetu Krytycznego, dotyczy wizualnej sfery oplatającej muzykę popularną. W kolejnej odsłonie cyklu, „Kobiecość w muzyce: strategie i taktyki wizerunkowe”, zajmujemy się przemianami wizerunków artystek od lat 70-tych, kiedy to wraz z druga falą feminizmu nastąpiło upodmiotowienie kobiet w muzyce popularnej, do współczesnych, coraz bardziej pluralistycznych wizji kobiecości. Podczas kolejnych spotkań analizować będziemy różne strategie wizerunkowe przyjmowane przez poszczególne artystki oraz taktyki interpretacyjne odbiorców. W związku ze specyfiką poruszanej tematyki, oraz faktem, że spotkania wpisują się w szerszy projekt badawczy dotyczący kobiecych wizerunków w kulturze i sztuce, nie będą one miały charakteru klasycznych wykładów, ale będą przestrzenią swobodnej wymiany myśli.
Klaudia Rachubińska – absolwentka Wydziału Psychologii UW, doktorantka Instytutu Kultury Polskiej UW, członkini Grupy ETC; zajmuje się problematyką ciała w kulturze, strategiami wizualnego konstruowania tożsamości, psychoanalizą kultury, myślą feministyczną drugiej i trzeciej fali. Do jej zainteresowań należą także związki między muzyką a wizualnością, intermedialność w sztuce współczesnej, performance i sztuki performatywne oraz działania neoawangardowego ruchu Fluxus.
Kolejne spotkania cyklu:
24.04 Body’s in trouble. Od Siouxsie Sioux do PJ Harvey
22.05 Scream: against the wind / against the wall / against the sky. Od Diamandy Galas do Merrill Garbus (Tune-Yards)
19.06 Autentyczna nieautentyczność? Od Madonny (i Grace Jones) do Lady Gagi
Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2011-2013” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.