Seminarium Uniwersytetu Krytycznego.
Uniwersytet Krytyczny | Pornografia i nowoczesność | „Kochaj się jak gwiazda porno” – porno jako technologia siebie i eksperyment władzy
Prowadzenie: Jakub Dymek
16 kwietnia, środa, godz. 19.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa
„Kochaj się jak gwiazda porno” to tylko jeden z dziesiątków tytułów w ofercie poradników, memuarów i mniej lub bardziej szczegółowych biografii, których punktem wyjścia jest doświadczenie pracy w branży porno. Tytuły te łączą dwie rzeczy: doświadczenie pracy w porno traktowane jest w nich jako klucz do pewnej prawdy: seksu i przyjemności albo poniżenia i wyzysku.
Niezależnie od przyjętej optyki uznaje się, że wizualno-przemysłowy aparat pornografii wytwarza doświadczenia graniczne, ale też prawdę o centralnych dla tożsamości kwestiach. Prawdę tak osobistą, jak uniwersalną: obdarzoną produktywną mocą uświadamiania, edukowania, przestrzegania.
Jest też druga, być może ważniejsza, zależność: porno – czego „kochaj się jak gwiazda porno” jest przykładem najlepszym – funkcjonuje wprost jako technologia siebie. Kto lepiej niż aktorzy i aktorki filmów pornograficznych powie nam o seksie? Skąd, jak nie z porno, brać lekcje? W tym ujęciu porno nie tyle jest już przedmiotem kontroli władzy, co raczej dyskursem samokontroli, kreowania siebie, przestrzenią negocjowania własnej seksualności.
_____
Jak pornografia wiąże się z dwoma kluczowymi dla współczesnej polityki pojęciami: liberalizmem i nowoczesnością? To główne pytanie, na które postaramy się odpowiedzieć w ramach cyklu „Pornografia i Nowoczesność”. Drugi semestr to achronologiczna historia seksu, technologii i mediów – zawierająca się w pytaniu o to, czy naprawdę plus ça change…? „Im więcej się zmienia, tym bardziej jest tak samo” w odniesieniu do historii pornografii w zachodniej nowoczesności to kwestia zmieniających się nadziei recept, fal paniki i chwilowego poczucia komfortu, rewolucji i kontrrewolucji które doraźnie zmieniają wiele – ale na dłuższą metę nic. Bo – zaczynając od internetu, przez foliowe torby z wizerunkami rozebranych kobiet na gruzach Związku Radzieckiego, po projekcje seksualnych robotów w najdawniejszym science-fiction – tryby techno-seksualnej maszyny uruchomionej przez nowoczesną wyobraźnie przesuwały się w najmniej spodziewany sposób.
Jakub Dymek – absolwent kulturoznawstwa w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UWr i Gender Studies Instytutu Badań Literackich PAN, studiował też nauki polityczne na University of North Carolina w Greensboro, w USA. W 2013 obronił z wyróżnieniem pracę „A case of Niqabitch. Performance, Politics and Pornografii”. W ramach swoich zainteresowań badawczych i pisząc dla „Dziennika Opinii” Krytyki Politycznej zajmuje się politycznością popkultury, sztuki, nowych mediów i porno.
Treści wykładów przeznaczone są dla osób pełnoletnich.
_____
Kolejne spotkania cyklu:
30.04: Porno-transformacja – pornografia, postkomunizm, peryferie po 1989
14.05: Seks/Obraz/Media – Porn studies i historie technologii
_____
Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2014-2016” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.