Seminarium Uniwersytetu Krytycznego prowadzone przez Antoniego Michnika
Uniwersytet Krytyczny | W stronę teorii 'doorsien’: polityczność przestrzeni filmowej | Przestrzenność pamięci: Christopher Boe „Allegro” (Dania, 2005)
Prowadzenie: Antoni Michnik
27 stycznia, środa, godz. 18.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa
Na ostatnim spotkaniu pierwszego semestru cyklu zajmiemy się bliżej upamiętnianiem oraz praktykowaniem pamięci: jej uprzestrzennianiem poprzez codzienne praktyki, a także miejscem „miejsc pamięci” w szerszej „kulturze pamięci” / kulturze komemoracji. Zastanowimy się tez nad tym, czy można opisywać „zdrowie” społecznej pamięci w kontekście przestrzeni publicznej.
A wszystko to w kontekście kultury pamięci w niderlandach w XVII w.
_________
Cykl wykładów i projekcji opowiadający o politycznych znaczeniach przestrzeni filmowej poprzez XVII-wieczne niderlandzkie malarstwo oraz jego teorię. Dlaczego właśnie malarstwo holenderskie XVII wieku? Ponieważ był to czas narodzin globalnego kapitalizmu, ponieważ nowożytna wizualność cały czas na nas oddziałuje, ponieważ żyjemy w czasach neobaroku, ponieważ w Niderlandach powstały wtedy podwaliny nowoczesnej sfery i przestrzeni publicznej. Ponieważ pytania, które stawiają dzisiaj tamte sztuki wizualne, pozwalają inaczej spojrzeć na współczesność.
Cykl składa się z odbywających się na przemian wykładów oraz projekcji filmów poprzedzonych wstępnymi referatami.
Antoni Michnik – absolwent Instytutu Historii Sztuki UW, historyk kultury, performer. Członek założyciel researchersko-performatywnej Grupy ETC oraz Zespołu Badań Praktyk Późnej Nowoczesności przy IKP UW. Od jesieni 2013 w redakcji „Glissanda”. Publikował między innymi w „Kwartalniku Filmowym”, „Kontekstach“, „Zeszytach Literackich”, „Kulturze Popularnej” , „Przeglądzie Humanistycznym”. Współredaktor książki Grupy ETC Fluxus w trzech aktach. Narracje – estetyki – geografie.
________
Kolejne spotkania cyklu:
24.02: WYKŁAD | Nowoczesne iluzje i społeczeństwo w kryzysie: Antonioni, Tarkowski, Buñuel
9.03: FILM | Koniec historii: Louis Buñuel „Widmo wolności”
23.03: WYKŁAD | Iluzja obecności – nie-miejsca: od Bigelow do Cronenberga
6.04: FILM | Immersja: David Cronenberg „Videodrome”
20.04: WYKŁAD | Iluzja odrębności – prywatne/publiczne: Fassbinder, Akerman, Campion, Gorris
4.05 : FILM | Gender: Lizzie Borden „Born in Flames”
18.05: WYKŁAD | Iluzja transparencji: miedzy „Autorem Widmo” a „Limits of Control”
1.06: FILM | Powtórzenie: Peter Greenaway „Four American Composers – Meredith Monk, Phillip Glass”
Pozostałe seminaria Uniwersytetu Krytycznego w semestrze jesiennym.
Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2014-2016” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.