Miasto

Polityczność przestrzeni filmowej | Przestrzenność pamięci: „Allegro”

Seminarium Uniwersytetu Krytycznego prowadzone przez Antoniego Michnika

Uniwersytet Krytyczny | W stronę teorii 'doorsien’: polityczność przestrzeni filmowej | Przestrzenność pamięci: Christopher Boe „Allegro” (Dania, 2005)

Prowadzenie: Antoni Michnik

27 stycznia, środa, godz. 18.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

Na ostatnim spotkaniu pierwszego semestru cyklu zajmiemy się bliżej upamiętnianiem oraz praktykowaniem pamięci: jej uprzestrzennianiem poprzez codzienne praktyki, a także miejscem „miejsc pamięci” w szerszej „kulturze pamięci” / kulturze komemoracji. Zastanowimy się tez nad tym, czy można opisywać „zdrowie” społecznej pamięci w kontekście przestrzeni publicznej.

A wszystko to w kontekście kultury pamięci w niderlandach w XVII w.

_________

Cykl wykładów i projekcji opowiadający o politycznych znaczeniach przestrzeni filmowej poprzez XVII-wieczne niderlandzkie malarstwo oraz jego teorię. Dlaczego właśnie malarstwo holenderskie XVII wieku? Ponieważ był to czas narodzin globalnego kapitalizmu, ponieważ nowożytna wizualność cały czas na nas oddziałuje, ponieważ żyjemy w czasach neobaroku, ponieważ w Niderlandach powstały wtedy podwaliny nowoczesnej sfery i przestrzeni publicznej. Ponieważ pytania, które stawiają dzisiaj tamte sztuki wizualne, pozwalają inaczej spojrzeć na współczesność.

Cykl składa się z odbywających się na przemian wykładów oraz projekcji filmów poprzedzonych wstępnymi referatami.

Antoni Michnik – absolwent Instytutu Historii Sztuki UW, historyk kultury, performer. Członek założyciel researchersko-performatywnej Grupy ETC oraz Zespołu Badań Praktyk Późnej Nowoczesności przy IKP UW. Od jesieni 2013 w redakcji „Glissanda”. Publikował między innymi w „Kwartalniku Filmowym”, „Kontekstach“, „Zeszytach Literackich”, „Kulturze Popularnej” , „Przeglądzie Humanistycznym”. Współredaktor książki Grupy ETC Fluxus w trzech aktach. Narracje – estetyki – geografie.

________

Kolejne spotkania cyklu:
24.02: WYKŁAD | Nowoczesne iluzje i społeczeństwo w kryzysie: Antonioni, Tarkowski, Buñuel
9.03: FILM | Koniec historii: Louis Buñuel „Widmo wolności”
23.03: WYKŁAD | Iluzja obecności – nie-miejsca: od Bigelow do Cronenberga
6.04: FILM | Immersja: David Cronenberg „Videodrome”
20.04: WYKŁAD | Iluzja odrębności – prywatne/publiczne: Fassbinder, Akerman, Campion, Gorris
4.05 : FILM | Gender: Lizzie Borden „Born in Flames”
18.05: WYKŁAD | Iluzja transparencji: miedzy „Autorem Widmo” a „Limits of Control”
1.06: FILM | Powtórzenie: Peter Greenaway „Four American Composers – Meredith Monk, Phillip Glass”
Pozostałe seminaria Uniwersytetu Krytycznego w semestrze jesiennym.

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2014-2016” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

UM

 

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij