Miasto

Polityczność przestrzeni filmowej | Powtórzenie: Peter Greenaway „Four American Composers”

Prowadzenie: Antoni Michnik

Uniwersytet Krytyczny | W stronę teorii 'doorsien’: polityczność przestrzeni filmowej | Powtórzenie: Peter Greenaway „Four American Composers – Meredith Monk, Phillip Glass”

Prowadzenie: Antoni Michnik

1 czerwca, środa, godz. 18.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

Zgodnie z logiką powtórzenia i zwielokrotnienia na koniec powrócimy do tego, o czym mówilismy na początku. Skoro pierwsze filmowe spotkanie dotyczyło dwóch pierwszych części projektu Petera Greenawaya „Four American Composers”, ostatnie będzie dotyczyć dwóch ostatnich – poświęconych twórczości Meredith Monk oraz Phillipa Glassa.

Na koniec skupimy się raz jeszcze na specyficznej, serialnej logice, która wkrada się do analizowanych przez cały rok filmów, zastanowimy się nad tym w jaki sposób może ona stanowić punkt wyjścia do dalszych badań nad przestrzenią filmową oraz szerzej – współczesną kulturą wizualną. Będą nam w tym towarzyszyć Gilles Deleuze oraz Umberto Eco.
_________

Cykl wykładów i projekcji opowiadający o politycznych znaczeniach przestrzeni filmowej poprzez XVII-wieczne niderlandzkie malarstwo oraz jego teorię. Dlaczego właśnie malarstwo holenderskie XVII wieku? Ponieważ był to czas narodzin globalnego kapitalizmu, ponieważ nowożytna wizualność cały czas na nas oddziałuje, ponieważ żyjemy w czasach neobaroku, ponieważ w Niderlandach powstały wtedy podwaliny nowoczesnej sfery i przestrzeni publicznej. Ponieważ pytania, które stawiają dzisiaj tamte sztuki wizualne, pozwalają inaczej spojrzeć na współczesność.

Cykl składa się z odbywających się na przemian wykładów oraz projekcji filmów poprzedzonych wstępnymi referatami.

Antoni Michnik – absolwent Instytutu Historii Sztuki UW, historyk kultury, performer. Członek założyciel researchersko-performatywnej Grupy ETC oraz Zespołu Badań Praktyk Późnej Nowoczesności przy IKP UW. Od jesieni 2013 w redakcji „Glissanda”. Publikował między innymi w „Kwartalniku Filmowym”, „Kontekstach“, „Zeszytach Literackich”, „Kulturze Popularnej” , „Przeglądzie Humanistycznym”. Współredaktor książki Grupy ETC Fluxus w trzech aktach. Narracje – estetyki – geografie.

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2014-2016” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

UM

 

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij