Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się

Polityczność przestrzeni filmowej | Powtórzenie: Peter Greenaway „Four American Composers”

Prowadzenie: Antoni Michnik

Uniwersytet Krytyczny | W stronę teorii 'doorsien’: polityczność przestrzeni filmowej | Powtórzenie: Peter Greenaway „Four American Composers – Meredith Monk, Phillip Glass”

Prowadzenie: Antoni Michnik

1 czerwca, środa, godz. 18.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

Zgodnie z logiką powtórzenia i zwielokrotnienia na koniec powrócimy do tego, o czym mówilismy na początku. Skoro pierwsze filmowe spotkanie dotyczyło dwóch pierwszych części projektu Petera Greenawaya „Four American Composers”, ostatnie będzie dotyczyć dwóch ostatnich – poświęconych twórczości Meredith Monk oraz Phillipa Glassa.

Na koniec skupimy się raz jeszcze na specyficznej, serialnej logice, która wkrada się do analizowanych przez cały rok filmów, zastanowimy się nad tym w jaki sposób może ona stanowić punkt wyjścia do dalszych badań nad przestrzenią filmową oraz szerzej – współczesną kulturą wizualną. Będą nam w tym towarzyszyć Gilles Deleuze oraz Umberto Eco.


Cykl wykładów i projekcji opowiadający o politycznych znaczeniach przestrzeni filmowej poprzez XVII-wieczne niderlandzkie malarstwo oraz jego teorię. Dlaczego właśnie malarstwo holenderskie XVII wieku? Ponieważ był to czas narodzin globalnego kapitalizmu, ponieważ nowożytna wizualność cały czas na nas oddziałuje, ponieważ żyjemy w czasach neobaroku, ponieważ w Niderlandach powstały wtedy podwaliny nowoczesnej sfery i przestrzeni publicznej. Ponieważ pytania, które stawiają dzisiaj tamte sztuki wizualne, pozwalają inaczej spojrzeć na współczesność.

Cykl składa się z odbywających się na przemian wykładów oraz projekcji filmów poprzedzonych wstępnymi referatami.

Antoni Michnik – absolwent Instytutu Historii Sztuki UW, historyk kultury, performer. Członek założyciel researchersko-performatywnej Grupy ETC oraz Zespołu Badań Praktyk Późnej Nowoczesności przy IKP UW. Od jesieni 2013 w redakcji „Glissanda”. Publikował między innymi w „Kwartalniku Filmowym”, „Kontekstach“, „Zeszytach Literackich”, „Kulturze Popularnej” , „Przeglądzie Humanistycznym”. Współredaktor książki Grupy ETC Fluxus w trzech aktach. Narracje – estetyki – geografie.

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2014-2016” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

UM

 

Komentarze

Krytyka potrzebuje Twojego głosu. Dołącz do dyskusji. Komentarze mogą być moderowane.

Zaloguj się, aby skomentować
0 komentarzy
Komentarze w treści
Zobacz wszystkie