Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Miasto

Polityczność przestrzeni filmowej | Narracje władzy – pamięć/historia

Seminarium Uniwersytetu Krytycznego

Uniwersytet Krytyczny | W stronę teorii 'doorsien’: polityczność przestrzeni filmowej | Narracje władzy – pamięć/historia: między Zeszłego Lata w Marienbadzie a Blade Runnerem

Prowadzenie: Antoni Michnik


13 stycznia, środa, godz. 18.00
Krytyka Polityczna, ul. Foksal 16, II p., Warszawa

Podczas ostatniego wykładu pierwszego semestru zajmiemy się nowożytnymi, nowoczesnymi oraz ponowoczesnymi związkami między wizualnością oraz pamięcią i pisaniem historii. Wychodząc od nowożytnych narzędzi do wizualizacji „historii” (rozumianych jako ciągi narracyjne) oraz „pamięci” (rozumianej jako mnemotechniki) przejdziemy do próby zbudowania teorii użycia perspektywy w pisarstwie historycznym.

W drugiej części wykładu zajmiemy się przestrzeniami historii i opowieści przemieszczając się między kontekstami somnambulicznej, surrealizującej przestrzeni „Zeszłego roku w Marienbadzie”Alaina Resnais’go oraz nawigowalnej pamięci w „Blade Runnerze” Riddlyea Scotta. Te dwa filmy posłużą nam za dwa punkty wyjścia do analizy sposobów budowania filmowych przestrzeni pamięci oraz ich związków z przestrzeniami historii i historiografii.

_________

Cykl wykładów i projekcji opowiadający o politycznych znaczeniach przestrzeni filmowej poprzez XVII-wieczne niderlandzkie malarstwo oraz jego teorię. Dlaczego właśnie malarstwo holenderskie XVII wieku? Ponieważ był to czas narodzin globalnego kapitalizmu, ponieważ nowożytna wizualność cały czas na nas oddziałuje, ponieważ żyjemy w czasach neobaroku, ponieważ w Niderlandach powstały wtedy podwaliny nowoczesnej sfery i przestrzeni publicznej. Ponieważ pytania, które stawiają dzisiaj tamte sztuki wizualne, pozwalają inaczej spojrzeć na współczesność.

Cykl składa się z odbywających się na przemian wykładów oraz projekcji filmów poprzedzonych wstępnymi referatami.

Antoni Michnik – absolwent Instytutu Historii Sztuki UW, historyk kultury, performer. Członek założyciel researchersko-performatywnej Grupy ETC oraz Zespołu Badań Praktyk Późnej Nowoczesności przy IKP UW. Od jesieni 2013 w redakcji „Glissanda”. Publikował między innymi w „Kwartalniku Filmowym”, „Kontekstach“, „Zeszytach Literackich”, „Kulturze Popularnej” , „Przeglądzie Humanistycznym”. Współredaktor książki Grupy ETC Fluxus w trzech aktach. Narracje – estetyki – geografie.

________

Kolejne spotkania cyklu:
27.01: FILM | Przestrzenność pamięci: Christopher Boe, Allegro (Dania, 2005)

Pozostałe seminaria Uniwersytetu Krytycznego w semestrze jesiennym.

Projekt „Uniwersytet Krytyczny 2014-2016” realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków m.st. Warszawy.

UM

 

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij