Wsparcie Wspieraj Wydawnictwo Wydawnictwo Dziennik Profil Zaloguj się

Obyczajowość, normy i światopogląd w kinie – pokaz filmów i dyskusja

Goście: Barbara Białowąs, Filip Marczewski, Anna Czerner, Agnieszka Wiśniewska.

Tym razem, po polityce i ekonomii, zapraszamy na spotkanie poświęcone w przeważającej mierze polskiej kulturze, a zwłaszcza sztuce filmowej.

Temat spotkania: Między kontrowersją a schematem. Obyczajowość, normy i światopogląd w polskim kinie młodego pokolenia.

7 maja, wtorek, godz. 16.00, Collegium Civitas, sala 20, ul. Katowicka 89, Opole

Spotkanie rozpocznie się projekcją filmów krótkometrażowych: Moja nowa droga (reż. B. Białowąs, 2009) i Melodramat (reż. F. Marczewski, 2005). Po pokazie filmów zaprosimy do rozmowy z naszymi gośćmi:

  • Barbarą Białowąs (reżyserka i scenarzystka, Big Love);

  • Filipem Marczewskim (reżyser i scenarzysta, Bez wstydu);

  • Anną Czerner (socjolożka, Uniwersytet Opolski);

  • Agnieszką Wiśniewską (publicystka, Krytyka Polityczna).

Spotkanie moderować będzie Magdalena Ozimek (Klub Krytyki Politycznej w Opolu).

Film kontrowersyjny, który będzie wzbudzał emocje, czy może obraz pełen poprawnych i zużytych schematów? Napięcie pomiędzy tymi dwoma biegunami jest dobrze znane współczesnemu (i nie tylko) kinu – i nasz kraj nie jest tutaj żadnym wyjątkiem. Znajduje to odbicie w sposobie przedstawiania często nowych bądź drażliwych problemów społecznych oraz z pojmowaniem roli, jaka na twórcach spoczywa.

Daleko idące zniuansowane kwestii obyczajowych, wartości czy ujmowania choćby cielesności, zawsze można było odnaleźć w całej gamie dziedzin sztuki, także i w filmie. Częstokroć były one wyrazem obowiązujących w społeczeństwie norm, ale często też te normy podważały, zmieniając ich postrzeganie wśród ludzi. Kino stawało się więc, nie zawsze w sposób zamierzony, nośnikiem artystycznego manifestu, uwikłanym w spory światopoglądowe, a także mniej lub bardziej bezpośrednio w ideologię. W tym kontekście często jest podnoszony problem neutralności dzieła filmowego. W znaczący sposób zagadnienia te odciskają swe piętno na odbiorze filmu, tak negatywnym, jak i pozytywnym.

Jak te wszystkie kwestie wyglądają we współczesnym polskim kinie, tworzonym przez młode pokolenie? Czy twórcy w swoich obrazach ryzykują, czy też bezpiecznie portretują utarte schematy? Co wyrażają ich obrazy? Jakim wartościom hołdują? O tym wszystkim będziemy chcieli dyskutować z obiema stronami kształtującymi często nasz odbiór dzieł filmowych: twórcami filmowymi i teoretykami czy krytykami kultury.

Wstęp wolny.

Komentarze

Krytyka potrzebuje Twojego głosu. Dołącz do dyskusji. Komentarze mogą być moderowane.

Zaloguj się, aby skomentować
0 komentarzy
Komentarze w treści
Zobacz wszystkie