Miasto

O Kubie, politycznie: przegląd filmów

Pokaz filmów przedstawiających codzienne życie Kuby we współczesnym kontekście politycznym w gdańskiej Świetlicy KP 24 - 26 maja, o godz. 18.00.

O Kubie, politycznie, to pokaz filmów będący autorskim wyborem obrazów pokazujących codzienne życie na Kubie w jej współczesnym kontekście politycznym pokazywanych w ramach wystawy CSW Łaźnia Polityko nie lubię cię, ale to ty mnie kochasz.

Pokaz filmów O Kubie politycznie składa się z prac ważnych dla zrozumienia 53 lat kubańskiej historii. Wybór filmów daje wgląd w aspekty rzeczywistości wyspy szerzej w Polsce nieznane. Filmy tworzą obraz Kuby daleki od stereotypów.

Pokaz filmów w Świetlicy Krytyki Politycznej w Trójmieście odbędzie się w dniach 24-26 maja o godz. 18.00.

wstęp wolny

Przegląd zakończy niedzielna debata „Kino wobec reżimu. O Kubie, politycznie” z udziałem kuratorki pokazu Madeleine NAVARRO MENA oraz krytykiem filmowym Jakubem MAJMURKIEM (Krytyka Polityczna).

Kurator pokazu: Madeleine Navarro Mena

Organizator: Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia

Partnerzy: Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście

Program przeglądu:

PIĄTEK, 24 MAJA 2013, godz. 18.00, Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście

El porvenir de una ilusión (1998), dokument 51 min, reżyseria: Franco de Peña

El porvenir de una ilusión jest poetyckim portretem mieszkańców Hawany. W dzień Nowego Roku siedmiu bohaterów filmu pragnie czegoś, co mogłoby zmienić ich życie. Na pograniczu filmu dokumentalnego i fabularnej fikcji film dociera do latynoskiego magicznego realizmu. Obraz nie jest kolejnym filmem o Kubie, lecz opowieścią o istocie człowieczeństwa.

SOBOTA, 25 MAJA 2013, godz. 18.00, Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście

Seres extravagantes (2004), dokument, 55 min, reżyseria: Manuel Zayas

Seres Extravagantes to dokument o procesie społecznej marginalizacji i politycznej represji, jakiemu w dwóch pierwszych dekadach Rewolucji Kubańskiej poddana została społeczność gejowska, widzianym oczami słynnego kubańskiego pisarza Reinaldo Arenasa. W kontraście do autobiograficznej powieści pisarza Before The Night Falls, Seres extravagantes konstruuje kalejdoskopowy obraz życia kubańskiego pisarza oraz społeczności homoseksualnej na wyspie przed i po rewolucji.

Film jest unikatowym obrazem wyjątkowego czasu i nietuzinkowego artysty.

Reżyser zestawia w nim materiał archiwalny ze współczesnym materiałem, potajemnie nagranym na Kubie.

NIEDZIELA, 26 MAJA 2013, godz. 18.00, Świetlica Krytyki Politycznej w Trójmieście

POKAZ FILMÓW oraz DEBATA Kino wobec reżimu. O Kubie, politycznie

The Illusion (2009), dokument, 24 min., reżyseria: Susana Barriga

The Illusion jest filmem autobiograficznym, opowieścią o podróży autorki. Susana po 26 latach wyobrażania sobie jaki jest jej ojciec, udaje się z Kuby do Anglii, by spotkać się z nim po raz pierwszy w życiu. Po powrocie stara się przypomnieć sobie twarz ojca, lecz jedynym obrazem, jaki posiada są rozmyte klatki filmowe, które udało się jej potajemnie nagrać podczas ich spotkania.

Reżyserka stara się odzyskać obraz ojca, jaki stworzyła sobie przed podróżą do Anglii.

Laureat stypendium DAAD na 2009 Berlinale w 2009 roku.

El futuro es hoy (2009), dokument, 35 min, reżyseria: Sandra Gómez

El futuro es hoy opisuje stan zawieszenia charakterystyczny dla życia w Hawanie. Siedmiu bohaterów opowiada o swoich oczekiwaniach i pomysłach na życie. Niektórzy z nich pragnęliby, aby wszystko zostało „po staremu”, inni marzą o zmianie. Ich opowieści w ten czy inny sposób powiązane są z Malecón, hawańską opaską brzegową, miejscem gdzie miasto otwiera swój horyzont.

DEBATA godz. 19.00

Kino wobec reżimu. O Kubie, politycznie– rozmowa z udziałem kuratorki pokazu Madeleine Navaro Mena oraz krytykiem filmowym Jakubem Majmurkiem (Krytyka Polityczna).

Madeleine Navarro Mena, Urodzona w Ranchuelo, Kuba w 1968 roku. W latach 1986-1991 studiowała na Wydziale Sztuki i Literatury Uniwersytetu w Hawanie, pomiędzy 1994-1997 w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie zajmowała się badaniem wzajemnych relacjach sztuki polskiej i kubańskiej. Madeleine Navarro Mena od ponad 10 lat zajmuje się kinematografią z krajów latynoamerykańskich, w tym kubańską. Współpracując z Instytutem Cervantes w Warszawie. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Jakub Majmurek (1982)–filmoznawca po UJ, gdzie ukończył również studia w Instytucie Nauk Politycznych. Obecnie przygotowuje doktorat o współczesnej „filozofii aktualności”, zwłaszcza francuskiej, w Szkole Nauk Społecznych przy IFiS PAN. Interesuje się lacanowską psychoanalizą. Publicysta i krytyk filmowy publikujący w licznych mediach drukowanych i internetowych (min. w „Gazecie Filmowej”, „Tygodniku Powszechnym”, „Le Monde Diplomatiqe Edycja Polska”, „Bez Dogmatu” oraz na portalach Polskiego Radia, Lewica.pl). Współtworzy witrynę internetową KP. Redaktor prowadzący m.in. książek filmowych Wydawnictwa KP.

Projekt dofinasowany został z środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

__
Przeczytany do końca tekst jest bezcenny. Ale nie powstaje za darmo. Niezależność Krytyki Politycznej jest możliwa tylko dzięki stałej hojności osób takich jak Ty. Potrzebujemy Twojej energii. Wesprzyj nas teraz.

Zamknij