Debata na otwarcie wystawy z udziałem artysty, Kai Puto, Mateusza Trzeciaka i Przemysława Witkowskiego.
18 grudnia, niedziela, godz. 18.00, Spółdzielnia „Ogniwo”, ul. Paulińska 28, I p., Kraków
Spółdzielnia „Ogniwo” Kraków i Klub Krytyki Politycznej w Krakowie zapraszają na wystawę prac (fotografii i filmów) Tomasa Rafy – słowackiego artysty wizualnego, dziennikarza, filmowca i wykładowcy na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Wystawa potrwa do 8 stycznia 2017 roku, wstęp bezpłatny w godzinach pracy Spółdzielni Ogniwo.
Rafa pokaże projekt realizowany od paru lat zatytułowany „Nowy nacjonalizm w sercu Europy„, w którym podejmuje problem nacjonalizmu i pokazuje jak wygląda on w różnych krajach europejskich. Artysta od 2009 dokumentuje spotkania, demonstracje, marsze grup rewolucyjnych, antysystemowych oraz spotkania z kontrdemonstracjami. Rafa bada cienką granicę między patriotyzmem a nacjonalizmem i dokumentuje wszelkie przejawy rasizmu i ksenofobii. Materiał do projektu zebrał w Polsce, Czechach, na Węgrzech i Słowacji. Podobnie jak słynny czeski reżyser Karel Vachek, Rafa zostawia włączoną kamerę także wtedy, gdy w pobliżu nie ma już żadnych dziennikarzy. Dzięki temu udało mu się zebrać materiał, jakiego nigdy nie zobaczylibyśmy w wiadomościach telewizyjnych.
Wernisaż wystawy połączony będzie z rozmową o środkowoeuropejskich nacjonalizmach z udziałem artysty Tomasa Rafy oraz:
Kaja Puto – dziennikarka, redaktorka i tłumaczka. Zajmuje się Europą Środkowo-Wschodnią, Kaukazem Południowym i tematyką migracyjną. Jej teksty publikuje m.in. Dziennik Opinii, Nowa Europa Wschodnia i Polityka.
Mateusz Trzeciak – spółdzielca, tłumacz, publicysta. Członek Zarządu Krajowego partii Razem, organizatorki kampanii Zero tolerancji, dotyczącej współpracy instytucji publicznych ze skrajną, antydemokratyczną prawicą w Polsce.
Spotkanie poprowadzi Przemysław Witkowski – publicysta, doktor nauk politycznych; współpracownik Le Monde Diplomatique – edycja polska, członek zespołu Krytyka Polityczna; poeta.
–
Wystawa organizowana przy wsparciu Słowackiego Ministerstwa Kultury i Open Society Foundations przez Krytykę Polityczną i Spółdzielnię Ogniwo.